کاوه مدنی برنده جایزه سفیر اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا شد

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۲

کاوه مدنی، پژوهشگر دانشگاه ییل و معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران برنده جایزه سفیر اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا شد.

جایزه سفیر سالانه به کسانی اهدا می‌شود که حوزه تأثیر و خدمات آنان از فضای پژوهشی معمول فراتر رفته و دستاوردهایشان تأثیر شایانی بر جوامع انسانی داشته است.

اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا این جایزه را از سال ۲۰۱۳ با هدف ارزش نهادن به فعالیت دانشمندانی ‌که به ترویج‌ علوم زمین و فضا، توانمندسازی‌ جوامع و انگیزه دادن به پژوهشگران نسل‌های بعدی کمک قابل توجهی کرده‌اند، راه اندازی کرد.

کاوه مدنی پژوهشگر دانشگاه ییل و استاد مدعو امپریال کالج لندن است. او پیش‌تر نیز جایزه تحقیقاتی والتر هوبر انجمن مهندسین عمران آمریکا، جایزه آرنه ریشتر دانشمند جوان برجسته در علوم زمین اتحادیه علوم زمین اروپا و جایزه دانشمند جوان علوم هیدرولوژی (آب شناسی) اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا را به خاطر “نقش بنیادی در تلفیق نظریه بازی‌ها و روش های متفاوت تحلیل تصمیم گیری با سامانه‌های مرسوم مدیریت منابع آب” دریافت کرده بود.

آقای مدنی در شهریور ۱۳۹۶ به دعوت دولت حسن روحانی به ایران رفت و به عنوان معاون سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد. اما چندی بعد با دستگیری فعالان محیط زیست از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پس از بازداشت، بازجویی‌های متعدد و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌اش تصمیم به استعفا گرفت و ایران را ترک کرد.

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که این استعفا را “با تأثر و اندوه فراوان” به دلیل “برخی تنگ نظری‌های موجود در کشور ناچارا” می‌پذیرد.

آقای کلانتری همواره از کاوه مدنی دفاع و تأکید کرده که او بی‌گناه و “یک فرصت برای کشور” بوده و اگر به عقب بازگردد، باز هم او را انتخاب می‌کند.

اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا که در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده، بزرگ‌ترین سازمان علمی در حوزه علوم زمین و فضا در جهان و دارای ۶۲ هزار عضو از ۱۴۴ کشور جهان است.

از سال ۱۹۶۲، سالانه یک دهم درصد از اعضای این اتحادیه به سبب نقش بنیادی تحقیقاتشان در حوزه‌های مختلف علوم زمین و فضا برای اخذ درجه هم‌وند (Fellow) انتخاب می شوند. اخذ تعداد معدودی از جوایز این اتحادیه نیز می‌تواند منجر به ارتقای محققان به درجه هم‌وند بشود.

قاسم اسرار، امیر آقاکوچک، دارا انتخابی، آزاده تبازاده، مجید حسنی‌زاده، سروش سروشیان و کاوه مدنی هفت دانشمند ایرانی هستند که تا کنون موفق به کسب این درجه در این اتحادیه شده‌اند.

دانشمندان ایرانی در سال‌های گذشته نیز جوایزی از این اتحادیه دریافت کرده بودند از جمله جایزه اسنت ‌(آرمین سروشیان)، مدال جیمز مکلوین (آزاده تبازاده و امیر آقاکوچک) ، مدال رابرت هورتون در علوم هیدرولوژی (سروش سروشیان ‌و مجید حسنی‌زاده) و جایزه دانشمند جوان علوم هیدرولوژی (امیر آقاکوچک و کاوه مدنی).

قاسم اسرار، معاون ارشد انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه‌ها با سوابق مدیریتی و اجرایی برجسته در ناسا، برنامه تحقیقات آب و هوایی جهان و وزارت کشاورزی آمریکا، دانشمند ایرانی دیگری‌ است که در سال ۲۰۱۴ جایزه سفیر را دریافت کرده است.

جوایز این اتحادیه به طور معمول در نشست سالیانه آن با حضور بیش از ۲۵ هزار نفر در ماه دسامبر اهدا می‌شود اما نشست امسال به خاطر شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد. مراسم اهدای جوایز امسال نیز در ۱۹ آذر به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *