خبرگزاری فارس: تسلط آذربایجان بر نوار مرزی قره‌باغ تحول شوم علیه ایران است

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۳

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی پیشتر بر «آزاد شدن سرزمین‌های آذربایجان» تاکید کرده بود، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه، در یادداشتی تسلط آذربایجان بر بخش‌هایی از قره‌باغ را «تحول شوم» و «فاجعه صلح» دانست.

تصویری از شهر شوشا در زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان. این شهر اکنون در کنترل دولت آذربایجان است

در این یادداشت که روز جمعه، ۲۳ آبان، در این خبرگزاری منتشر شده، از رفتار دولت‌های روسیه و ترکیه به شدت انتقاد شده و نویسنده با توصیف دیپلماسی ترکیه در جنگ قره‌باغ به عنوان «اقدامات شیطانی» تاکید می‌کند که دولت اردوغان «می‌تواند علائق خود را به ایران تحمیل کند».

در بخش دیگری از این یادداشت دولت روسیه نیز «به ماهیگیری اقتصادی و سیاسی» متهم شده و آمده است که وضعیت به گونه‌ای شده که «ایران شانس زیادی برای نقش‌آفرینی موثر نخواهد داشت».

بر اساس توافق ترک مخاصمه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که روز ۲۰ آبان با وساطت روسیه امضا شد، آذربایجان بخش‌هایی از منطقه قره‌باغ را که در جریان جنگ اخیر تصرف کرد نگه می‌دارد و ارمنستان باید از مناطق اشغالی خارج شود.

نویسنده گزارش فارس همچنین از احتمال استقرار پایگاه نظامی اسرائیل در مناطق مرزی ایران و حضور شبه‌نظامیانی که دولت ترکیه از سوریه به جنگ قره‌باغ اعزام کرده، به عنوان دیگر مواردی نام برده است که می‌تواند «پیامدهای خطرناک امنیتی» برای ایران داشته باشد.

دولت ایران پیش از این بارها درباره حضور شبه‌نظامیانی که از سوریه آمده‌اند، ابراز نگرانی کرد و تلویحا اشاره کرده بود که به دولت ترکیه در این زمینه هشدار داده است.

در گزارش خبرگزاری فارس همچنین با اشاره به این که از این پس مرکزهای شمال غرب ایران به طور کامل در کنترل کشور آذربایجان است، تاکید کرده که «آنکارا دیگر برای دسترسی به آذربایجان نیازی به مسیر ترانزیتی ایران ندارد» و علاوه بر این که ایران مسیر ترانزیت به ارمنستان را از دست داد، روسیه و ترکیه می‌توانند «به راحتی ایران را از معادلات آتی انتقال انرژی به اروپا کنار بگذارند» و این امر میلیاردها دلار خسارت در پی دارد.

اگرچه تحقق سناریوهایی که در این یادداشت آمده زمان‌بر و پیچیده است، انتشار چنین یادداشتی با اظهارات و سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی و دولت ایران که از آزاد شدن مناطق تحت اشغال جمهوری آذربایجان و همچنین توافق ترک مخاصمه بین این دو کشور حمایت می‌کردند، مغایرت دارد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *