کرونا در ایران؛ تهران تعطیل نشد، حسن روحانی می‌گوید ‘از شرایط عادی عبور کردیم’

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۴

جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی تشکیل شده اما بر خلاف برخی از انتظارها که در رسانه‌های ایران مطرح بود، تعطیلی دو هفته ای تهران در آن تصویب نشده است.

حسن روحانی رئیس جمهور و دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این ستاد شرایط موجود از نظر همه‌گیری ویروس در ایران را غیرعادی خوانده و از اعمال برخی محدودیت ها از اول آذر یعنی هفته آینده خبر داده و همزمان خواستار اعتماد مردم به ستاد ملی مقابله با کرونا شده است.

وی گفته “از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت”.

پس از اظهارات حسن روحانی، سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرده در اغلب مراکز استان های ایران که وضعیت از نظر شیوع ویروس بحرانی است، کسب و کار ها تعطیل نمی‌شود اما فقط یک سوم کارکنان در ادارات حاضر خواهند شد.

در حالی که آمار رسمی وزارت بهداشت ایران که روزانه اعلام می شود حاکی از فوت روزانه بیشتر از ۴۰۰ نفر است و رکورد درگذشتگان به طور مرتب در حال شکسته شدن است، مقام های بهداشتی و افکار عمومی در انتظار تصمیم فوری دولت برای اجرای برخی از محدودیت ها نظیر تعطیلی تهران است که وضعیت آن از سایر شهرها وخیم تر اعلام می شود.

برخی از رسانه ها و روزنامه های تهران در روزهای اخیر گفته بودند که ممکن است در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، تهران به مدت دو هفته تعطیل اعلام شود و تایید این پیشنهاد در انتظار رای حسن روحانی است. رسانه های ایران امروز پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند که معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت موافق تعطیلی دو هفته ای بوده اند اما حسن روحانی با آن موافقت نکرده است.

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود خبر داده بود تعطیلی تهران در انتظار تصمیم حسن روحانی است

آقای روحانی در جلسه امروز گفته است: “ما از شرایط عادی عبور کردیم، همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مسئله با کمترین ضرر عبور کنیم”.

رئیس جمهور ایران از شکل گیری اجتماعات گسترده در ماه های اخیر انتقاد کرده و گفته “اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل می‌شود. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال برنده شده که دلیلی بر تجمع نمی‌شود. هر حادثه بعد از دو هفته مراجعه به بیمارستان را افزایش می‌دهد و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان را بیشتر می‌کند”.

آقای روحانی با انتقاد از یک اجتماع گسترده مذهبی در هفته های اخیر در مشهد گفته: “مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتی بدتر از تهران داشت، حالا از هر کسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد غیر ضروری را باید رعایت کنیم”.

رئیس جمهور ایران گفته “هر چقدر اعتماد مردم به ستاد مقابله با کرونا کمتر شود به ضرر ماست.”

این ستاد تقریبا همزمان با اعلام شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران تشکیل شد و افرادی همچون رئیس ستادکل نیروهای مسلح، مقام های ارشد دولت و قوه قضائیه در آن عضویت دارند. آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفته تصمیمات این ستاد همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی الزام آور است.

برخی از متخصصان از این ستاد انتقاد می کنند که نتوانسته به اندازه کافی تصمیمات موثر برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا بگیرد. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین یکی از منتقدان مدیریت وضعیت موجود است.

از زمان اعلام همه‌گیری ویروس کرونا در ایران در اول اسفند ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۴۰ هزار ایرانی جان خود را از دست داده اند.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران گفته آمار واقعی فوت شدگان در حدود دو برابر رقمی است که به صورت رسمی اعلام می شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا در اوایل بهار سال جاری برخی از مشاغل و اصناف را با هدف مبارزه با ویروس تعطیل کرد اما همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، از این محدودیت ها کاسته شد. دولت ایران می گوید توانایی مالی مواجهه با عوارض ناشی از تعطیلی مشاغل را ندارد.

در حال حاضر ملاقات‌های عمومی آیت‌الله خامنه‌ای و جلسات کاری حسن روحانی در خارج از نهاد ریاست جمهوری و کاخ سعدآباد لغو شده و مجلس خبرگان رهبری هم دوبار اجلاسیه سالانه خود را به تعویق انداخته است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *