‘تغییر سبک خرید’ گوشت و مرغ در ایران

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۶

روزنامه همشهری نوشته که “سبک خرید” در ایران تغییر کرده و خرید گوشت و مرغ به ده روز اول ماه محدود شده است.

این روزنامه در گزارشی به نقل از تعدادی از فروشندگان مواد پروتئینی در تهران نوشته است: “در بیست روز باقی‌مانده هر ماه به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم،‌ بازار سوت و کور است.”

یکی از فروشنده‌ها در منطقه تهرانسر به همشهری گفته که حتی مقدار و کیفیت خرید گوشت قرمز نیز تغییر کرده و “برخلاف گذشته اکنون کمتر خریداری برای گوشت ران، راسته و فیله گوسفندی و گوساله پیدا می‌شود. بلکه مشتریان تقاضای خرید شقه یا حداکثر سردست انواع گوشت قرمز دارند.”

در همین حال علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید قیمت دام از ابتدای آبان نزدیک به ۲۰ هزار تومان کاهش داشته است و به همین دلیل به مردم توصیه کرده در “خرید گوشت قرمز شتاب‌زده” عمل نکنند.

گزارش نهادهای رسمی می‌گوید قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر به دلیل “جهش قیمت کالاهای اساسی” کاهش پیدا کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس مهر امسال اعلام کرد در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۸،‌ متوسط مصرف کالاهای اساسی کاهش قابل توجهی داشته است.

این مرکز در گزارش خود نوشت که “مصرف گوشت گوساله ۲۰ درصد و گوشت گوسفندی ۲۹ درصد از سفره خانوارها حذف شده” که در میان اقشار محروم از این هم بیشتر بوده است.

گوشت

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۱۳۹۷ و بازگشت تحریم‌ها در دو سال اخیر، قیمت مواد غذایی را افزایش داده است.

امسال تعطیلی‌های گسترده به دلیل شیوع کرونا و افزایش قیمت دلار هم بر مشکلات اقتصادی افزوده و تورم را افزایش داده است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۸ متوسط هزینه کل خالص یک خانوار شهری به سالی ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده که ۹۷ درصد بیشتر از سال پیش از آن بوده است.

دعوای مجلس و دولت بر سر اقتصاد

کارشناسان می‌گویند فساد سیستماتیک و پافشاری بر ایدئولوژی در حوزه سیاست خارجی، همچون رد لوایح اف‌ای‌تی‌اف، یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات اقتصادی ایران است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، در نطق پیش از دستور در جلسه علنی امروز مجلس گفت معضلاتی مثل “بورس و سیاست‌های پولی و بانکی و رها کردن بازار، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.”

اشاره آقای قالیباف به ناهماهنگی در قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اقتصادی و نهادهای رسمی و چشم داشتن مقام‎های ایران به نتیجه انتخابات امریکا است.

در همین حال عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف، از آنچه “واردکردن بانک مرکزی به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای” خوانده انتقاد کرده است.

او با اشاره به اینکه رئیس مجلس در جریان مشکلات کشور قرار دارد، نوشت در دو سال و نیم گذشته بانک مرکزی درمقابل فشار حداکثری دولت آمریکا، “خط مقدم جنگ اقتصادی” را مدیریت کرده و حالا از آقای قالیباف انتظار دارد “برای کمک به رویکرد بانک مرکزی در مقابله با فشارهای اقتصادی، با سیاست‌های ضدتورمی و تلاش‌ برای رونق تولید داخلی” همراه شود.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *