از ۲۴ آبان تا ۳ آذر ۱۳۹۸, روزهای تیره و تار

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۶

افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آخرین روزهای آبان ماه سال گذشته اعتراضاتی در پی داشت. اعتراضات مسالمت‌آمیزی که با خاموش کردن ماشین و بند آوردن خیابان توسط مردم معترض آغاز شد، اما در ادامه با چنان سرکوب بی‌سابقه‌ای از سوی حکومت مواجه شد که به لحاظ گستردگی و میزان خشونتِ سرکوب در حاکمیت جمهوری اسلامی هم بی‌سابقه است. در ادامه تایملانی از خبرهای رسیده در روزهای ۲۵ آبان تا ۳ آذر را خواهید دید. به دلیل قطع اینترنت در این روزها خبرهای سرکوب قطره چکانی مخابره می‌شد.

۲۴ آبان ماه: روحانی در دیدار عیدانه با برخی اعضای دولت و مسوولان کشور: افزایش نرخ بنزین به نفع مردم است.

۲۴ آبان ماه: مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتشار تکذیبیه‌ای شایعات و جملات منتسب به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قیمت بنزین را تکذیب کرد.

۲۴ آبان‌ماه: بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از آن پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شد.

۲۴ آبان‌ماه: احمد نوریان٬ معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا٬ از آرامش و امنیت حاکم بر استان های سراسر کشور بعد از اعلام سهمیه بندی سوخت توسط دولت خبر داد.

۲۵ آبان ماه٬ از ساعات ابتدایی روز: تجمعاتی در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر،شیراز، بندرعباس، تبریز، گرگان،‌ خرم‌آباد،‌ قم،‌ ایلام ، کرج، سنندج، ‌دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر،‌ گرمسار و شاهرود در اعتراض به سهمیه‌بندی و گران شدن بنزین انجام شد که بعضا تا شامگاه نیز ادامه داشت. در برخی شهرها از جمله اهواز، مشهد، اصفهان، شیراز و تهران این اعتراضات بعضا با شکل‌گیری ترافیک شدید و بسته شدن برخی راه‌ها نمود می‌یافت.

۲۵ آبان ماه: اینترنت قطع شد. نت‌بلاکس اعلام کرد میزان دسترسی به اینترنت در ایران به ۷ درصد میزان معمول خود رسیده است

۲۵ آبان ماه: اعلامیه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا: این شورا که یک شورای فراقوه‌ای است، پس از چندین جلسه بررسی موضوع قیمت سوخت، تصمیم گرفت تا قیمت بنزین را افزایش دهد. تصمیمات این شورا به منزله تصمیمات نظام تلقی شده و رهبری هم تاکید کرده اند که از مصوبات این شورا حمایت خواهند کرد.

۲۵ آبان ماه: فرماندار سیرجان در استان کرمان تایید کرد که یک نفر در اعتراضات این شهر جان خود را از دست داده است.

۲۵ آبان ماه: معترضینی که به ضرب گلوله مجروح شده‌اند به بیمارستانی در شهریار منتقل شدند. به گفته یکی از کارکنان کادر پزشکی بیمارستان شهریار تعدادی از معترضین که به ضرب گلوله مجروح شده‌اند به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

۲۵ آبان ماه: محمدرضا عارف: طرح فوریتی فراکسیون امید برای توقف افزایش قیمت بنزین.

۲۵ آبان ماه: دادستان کل کشور معترضان به افزایش قیمت بنزین را تهدید کرد.

۲۵ آبان ماه: معترضین به فرمانداری یزد حمله کردند.

۲۵ آبان ماه: کشته شدن معترضان در بهبهان.

۲۶ آبان ماه: نت بلاکس از قطع کامل اینترنت ایران خبر داد

۲۶ آبان ماه: کشته شدن سه تن از معترضین در جوانرود تایید شد.

۲۶ آبان ماه: روحانی معترضین را تهدید کرد. رییس جمهوری در جلسه هیئت دولت با اشاره به حوادث ۳ روز گذشته گفت: «خودرو در اختیار من است که استفاده کنم نه اینکه راه‌بندان درست کنم. اگر راه‌بندان درست کردم خوشبختانه آنقدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می‌شود و من از قوه قضاییه خواهش می‌کنم که طبق قانون عمل کند.»

۲۶ آبان ماه: بررسی افزایش قیمت بنزین با حضور علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ در جلسه غیرعلنی مجلس.

۲۶ آبان ماه: شورای عالی امنیت ملی قطعی اینترنت را تمدید کرد.

۲۶ آبان ماه: دادستان عمومی و انقلاب یزد از دستگیری ۴۰ معترض در یزد خبر داد.

۲۶ آبان ماه: سخنگوی فراکسیون امید با تاکید بر این که دو طرح این فراکسیون درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک نرخی آن به دلیل «تاکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری» از دستور کار خارج شد.

۲۶ آبان ماه: پس از قطع اینترنت در ایران٬ ساعتی پیش واتس‌آپ و اینستاگرام در ایران فیلتر شدند.

۲۶ آبان ماه: وزیر کشور: دیگر با معترضان در خیابان‌ها «مدارا» نمی‌شود.

۲۷ آبان ماه: ۴۰ ساعت پس آغاز این کشتار دسترسی ایران به اینترنت در حدود ۵ درصد میزان عادی بود.

۲۷ آبان ماه: دامنه اعتراضات در ایران به برخی از دانشگاه‌ها نیز کشیده شده و تا کنون حداقل ۲۲ دانشگاه در کشور را به تعطیلی کشانده است. دانشگاه‌های تهران، تبریز، شیراز، ارومیه، سنندج، آزاد کرج و صنعتی اصفهان دیروز شاهد پیوستن دانشجویان به معترضان بود. دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبایی، پردیس شهید عباسپور (نوبنیاد تهران)، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تربیت معلم شهید رجایی و علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه‌های رباط کریم، اسلامشهر، شهریار، یزد، بندرعباس، اهواز، چهارمحال و بختیاری و کازرون کلیه کلاس‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

۲۷ آبان ماه: رییس سازمان بسیج مستضعفین: نیروهای امنیتی با سعه صدر با اتفاقات اخیر برخورد کردند.

۲۷ آبان ماه: سپاه پاسداران: با ادامه هرگونه ناامنی قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

۲۷ آبان ماه: سپیده قلیان پس از حضور در اعتراضات نسبت به قیمت بنزین بار دیگر بازداشت شد.

۲۷ آبان ماه : دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: کسانی که اخلال عمده در امنیت ایجاد کنند اگر به قصد براندازی نظام و یا تخریب اموال عمومی و خصوصی باشد قانون گذار ممکن است آن را محارب یا مفسد فی الارض تلقی کند.

حاجی رضا شاکرمی با اشاره به ناآرامی‌های روزهای گذشته در استان البرز، گفت: «ما تا دیروز یکشنبه ۲۶ آبان سعی می‌کردیم نیروی انتظامی مقداری آرام‌تر برخورد کند ولی با توجه به از بین رفتن اموال خصوصی و عمومی، تصمیم شورای تأمین استان بر این شد که از امروز حضور نیروها در سطح استان حتما موثر و کارآمد باشد و برخوردها قاطع شود.»

۲۷ آبان ماه: قدردانی کمیسیون امنیت ملی از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای تامین امنیت.

۲۷ آبان ماه: سها مرتضایی بازداشت شد.

۲۸ آبان ماه: نت بلاکس دسترسی روز ۲۸ آبان را حدود ۴ درصد اعلام کرد.

۲۸ آبان ماه: سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که بر اساس ویدئوهای تائید شده و شهادت شاهدان عینی و همچنین اطلاعات کسب شده از سوی کنشگران حقوق بشر بیش از ۱۰۰ تن در اعتراض به گرانی و سهمیه بندی بنزین در ایران جان باخته‌اند.در این گزارش آمد که از آغاز اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین تا کنون «دست کم ۱۰۶ تن در ۲۱ شهر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.» این سازمان غیردولتی اعلام کرده که برخی از گزارش ها حاکی از کشته شدن حدود ۲۰۰ تن است. این درحالیست که هنوز آمار رسمی در این خصوص از سوی مقامات ایران اعلام نشده است.

بر اساس گزارش عفو بین الملل استان های خوزستان با ۳۵ کشته و کرمانشاه با ۳۰ کشته بیشترین شمار جان باخته را در این اعتراض ها داشته است.

۲۸ آبان ماه: طبق گزارش‌های منتشر شده از ایران نهادهای امنیتی و انتظامی دست به اعمال خشونتی لجام گسیخته علیه بازداشتی‌های اعتراضات اخیر زده‌اند.

به گزارش «زیتون» برخی از بازداشتی‌های معترض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در زندان مرکزی آمل از پا یا دست آویزان شده‌اند. آنها بازداشتی‌هایی بودند که در نور و رویان بازداشت شدند.

منابع به «زیتون» خبر دادند که یکی از معترضین را در زندان آمل برای ساعت‌ها از کتف به در ورودی آویزان کرده بودند. در یکی دیگر از زندان‌ها نیز زندانیان را در هوای سرد تا صبح در حیاط نگاه داشته اند.

۲۸ آبان ماه: فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد: «دستگیری بسیاری از سرشاخه‌های ناآرامی‌های تهران.»

۲۸ آبان ماه: آیت‌الله خامنه‌ای: «دوستان و دشمنان بدانند در حوادث امنیتی چند روز اخیر، دشمن را عقب زدیم.» او افزود: «همین کارهای این چند روز کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود. در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زدیم و به توفیق الهی در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد.»

۲۸ آبان ماه: شرط دولت برای وصل مجدد اینترنت: سخنگوی دولت با اشاره به اینکه قطعی اینترنت تصمیم شورای عالی امنیت کشور است، گفت که «چنانچه اطمینان حاصل شود که آرامش در استان‌ها برقرار است و سوء استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد اینترنت وصل می‌شود.»

۲۸ آبان ماه: حسین اشتری٬ فرمانده نیروی انتظامی: «سهمیه‌بندی بنزین تصمیم نظام بود٬ اجازه نمی دهیم کسی نظم و امنیت جامعه را دچار اخلال کند.»

۲۸ آبان ماه: حمله مردم معترض به ۹ حوزه علمیه و دفتر امام جمعه.

۲۸ آبان ماه: غلامحسین اسماعیلی٬ سخنگوی قوه قضاییه٬ از مردم خواست تا «خرابکاران را معرفی کنند» و افزود: «تعدادی که برای شبکه‌های خارجی مبادرت به تهیه و انتشار فیلم می‌کردند شناسایی ودستگیر شدند.» به گفته او همچنین اینترنت باید زودتر قطع می‌شد.

۲۹ آبان ماه: ۹۰ ساعت بعد از آغاز فاجعه دسترسی به اینترنت به حدود ۵ درصد کاهش یافت.

۲۹ آبان ماه: بر اساس اخبار موثقی که به دست «زیتون» رسیده است تا ظهر روز چهارشنبه تعداد کشته شدگان از ۲۷۰ نفر نیز عبور کرده است.

۲۹ آبان ماه: مطالبه مجلس برای رفع محدودیت اینترنت.

۲۹ آبان ماه: پخش اعترافات یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر. پخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو صدا و سیما٬ اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان را پخش کرد که در آن ادعاهایی درباره «نقش تأثیرگذار زنان و همچنین مخالفان حکومت ایران در رهبری اعتراضات» مطرح شد.

نام این شهروند بازداشت شده فاطمه داوند اعلام شده است. او در این برنامه می‌گوید زمانی در سلیمانیه بوده و در اعتراضات بوکان در استان آذربایجان غربی شرکت کرده است. فاطمه داوند در این برنامه از عوامل اصلی اعتراضات بوکان معرفی می‌شود.

او در این برنامه می‌گوید «در فلکه فرمانداری بوکان رفتم بالای یک پیکان و داد زدم.»

۲۹ آبان ماه: علی سعیدی، رییس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا، در یک سخنرانی خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای خود مسئولیت «تمام هزینه‌های» تصمیم به گران کردن بنزین را پذیرفته است.

رییس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا ضمن اشاره به این که «باید ماهیت، عوامل و دست‌اندکاران فتنه ۲۵ آبان نیز افشا شود» می‌گوید که بر اساس تحلیل حکومت، انتظار مقامات بر این بوده است که اعتراض گسترده‌ای در کشور به راه نیفتد.

۳۰ آبان ماه: بعد از ۱۱۳ ساعت دسترسی به اینرنت در ایران به حود ۸ درصد رسید.۳۰ آبان ماه: رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از مهار اعتراضات سراسری در ۱۰۰ شهر ایران خبر داد.

۳۰ آبان ماه: هفت دانشگاه (امیر کبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، تهران، علم و صنعت، خواجه نصیر و شهید بهشتی به اینترنت جهانی دسترسی پیدا کردند.

۳۰ آبان ماه: یاشار دارالشفایی بازداشت شد.به گزارش «زیتون» صبح روز پنج‌شنبه٬ نیروهای امنیتی ایران، یاشار دارالشفایی، را در خانه‌اش در تهران دستگیر کرده‌اند و به مکان نامعلومی برده‌اند. به گفته شاهدان عینی، ماموران برخورد خیلی خشنی داشته‌اند و برای ورود، در خانه را شکسته‌اند.

۳۰ آبان ماه: برگزاری «راهپیمایی حمایت از اقتدار ملی» در چند شهر کشور.

۳۰ آبان ماه: مجلس خبرگان رهبری نیز برای اولین بار پس از تشکیل وارد عرصه قانون گذاری شد و تصویب کرد که باید از فعالیت شبکه‌های خارجی در ایران جلوگیری شود.
احمد خاتمی٬ سخنگوی مجلس خبرگان رهبری٬ با ادعای «نقش مخرب شبکه‌ها و فضای مجازی خارجی» که در حوادث اخیر «جنایت کارانه عمل کردند» و «به صراحت تخریب و اغتشاش را آموزش می‌دادند» گفت: «اعضای کمیسیون سیاسی اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان در مصوبه‌ای تاکید کردند مسئولان اجازه فعالیت این شبکه‌ها از این پس ندهند.»

۱ آذر ماه: دسترسی به اینترنت به حدود ۱۵ درصد رسید و بعضی از مودم‌های خانگی وصل شدند.

۱ آذر ماه:عفو بین الملل برآورد کرد که بیش از ۱۰۰ نفر در ۲۱ شهر کشته شدند اما تاکید کرد که هنوز آمار دقیقی در دست نیست.

۱ آذر ماه: بنابر اخباری که به دست «زیتون» رسیده است٬ طی روزهای گذشته شش تن از معترضان ناآرامی‌های اخیر را در تهران در حالی که به سرشان شلیک شده بود  به بیمارستان امام حسین تهران انتقال داده‌اند.  تمامی این معترضان مجروح٬ پیش از رسیدن به بیمارستان درگذشته بودند.

۱ آذر ماه: فرمانده عملیات بسیج آبنوس گفته این اعتراضات «جنگ جهانی بوده و فقط خدا ما را نجات داده».

۱ آذر ماه: حسام آشنا خطاب به معترضین توییت کرد که  آنها فکر می‌کردند فروغ جاویدان ۲ را کلید زدند اما این مرصاد ۲ بود.

۱ آذر ماه: دادستان کل کشور: «همه دستگیرشدگان حوادث سهمیه بندی بنزین از وضعیت زندان و نگهداری‌شان راضی‌اند.»

۱ آذر ماه: وزارت دارایی آمریکا روز جمعه اول آذر (۲۲ نوامبر) اعلام کرد که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران را به دلیل “نقشش در سانسور سراسری اینترنت” تحریم کرده است.

۲ آذر ماه: میزان دسترسی به اینترنت به ۲۲ درصد افزایش یافت و بالاخص در تهران، شما و غرب کشور این دسترسی بهتر بود.

۲ آذر ماه: محمد مساعد بازداشت شد.

۲ آذر ماه: رمضان شریف سخنگوی سپاه گفت که ۱۰۰ نفر از لیدرها و سرشاخه ها دستگیر شدند.

۲ آذرماه: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری تهدید کرد: «خدا به داد کشورهای منطقه برسد اگر در ناآرامی‌های ایران دست داشته باشند.»

۲ آذر ماه: چند تن از مسئولین نظام اعلام کردند که در قبال تحویل جسد کشته‌‌شدگان٬ پولی از بازماندگان آنان دریافت نمی‌کند.

۲ آذر ماه: فوتبالیست‌های ایرانی پستی هماهنگ در اینستاگرام منتشر کردند، با تصویری از مشت‌های گره کرده، در پس زمینه میدان آزادی و با جمله we stand togethor

۳ آذر: اینترنت خطوط ثایت در اکثر مناطق وصل شد، موبایل ها هنوز نه.

۳ آذر: ادامه وضعیت امنیتی در شهرهای ایران.

۳ آذر: تجمع خانواده‌های زندانیان مقابل اوین. سازمان زندان‌ها می‌گوید که خانواده‌ها برای اطلاع از وضعیت بازداشت شدگان به مراجع قضایی مراجعه کنند.

۳ آذر: تهدید خانواده‌های روزنامه نگاران خارج از کشور که اخبار اعتراضات را پوشش می‌دهند.

۳ آذر: جانشین فرمانده سپاه پاسداران: اعتراضات اخیر توطئه بزرگی بود اما آن را ۴۸ ساعته جمع کردیم

۳ آذر: احمد مازنی، عضو فراکسیون امیددر مجلس از طرح استیضاح وزیر کشور خبر داد او گفت: «رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت است. حوادث اخیر نشان می‌دهد ایشان تمهیدات اجتماعی و امنیتی لازم برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را فراهم نکرده بود.

۳ آذر: فراکسیون امید در نامه به خامنه ای گفتند که باید در برخورد با معترضان تدبیر بیشتری به خرج داده می‌شد.

با وصل اینترنت خبرها از حالت تایید نشده و قطره چکانی درآمد و  موجی از عکس و فیلم‌های هفته‌ی پر از دود و خونی که گذشت مخابره شد. از تکان دهنده‌ترین خبرهای بعد از وصل اینترنت خبرهای «نیزار » ماهشهر بود. بر اساس روایت‌هایی که در روزهای ابتدایی بعد از وصل اینترنت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد پس از حضور ماموران امنیتی برای سرکوب معترضان در ماهشهر، برخی از آنها به نیزارهای اطراف شهرک جراحی یا چمران ماهشهر پناه می‌برند و با تیراندازی ماموران کشته می‌شوند…
زیتون :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *