کرونا در ایران؛ از منع تردد شبانه تا رصد “موبایل کرونایی‌ها”

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۷

در تکمیل منع تردد بین شهری، از روز اول آذر تردد شبانه از ساعت نه شب تا ۴ صبح در شهرهای قرمز اجرا می‌شود. شمار قربانیان کرونا در ایران همچنان رشدی صعودی دارد. ۲۷ استان ایران در وضعیت قرمز قرار دارند.

دولت جمهوری اسلامی برای مقابله با شیوع کرونا محدودیت‌های جدیدی پیش‌بینی کرده است. این محدودیت‌ها قرار است از روز شنبه اول آذر به مورد اجرا گذاشته شوند.

رصد “موبال کرونایی‌ها” از جمله مواردی است که از سوی ستاد مقابله با کرونا پیش‌‌بینی شده است. موضوعی که به نگرانی‌های امنیتی نیز دامن زده است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویی ایران “ایسنا” خبر از تشدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در ایران داده است.

پیش از آن تردد بین شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع اعلام شده بود. بر اساس راهکار جدید، اکنون تردد درون شهری در شهرهای قرمز نیز از ساعت ۲۱ تا ساعت چهار بامداد ممنوع اعلام شده است.

محمد اسلامی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و مسافرت برای کسانی که تست کرونای مثبت داشته‌اند را ممنوع اعلام کرده است.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی همچنین از محدود کردن تردد مبتلایان از طریق کنترل و رصد موبایل‌ها خبر داده است.

این که رصد “موبایل کرونایی‌ها” تا چه حد در ایران ممکن است، یک موضوع است و نگرانی از تشدید کنترل بر تردد افراد از طریق رصد موبایل موضوعی دیگر که به نگرانی‌های شهروندان افزوده است.

اسلامی داشتن تست منفی کرونا برای پروازهای خارجی را الزامی دانسته اما در مورد پروازهای داخلی چنین امری را الزامی نمی‌داند. او در توضیح این تفاوت گفته است: «در شرایط کنونی ظرفیت گرفتن تست و [تامین] هزینه‌های آن وجود ندارد.»

منع تردد شبانه

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که از اول آذرماه، تردد در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد ممنوع خواهد بود.

افزون بر آن ۱۵۰ شهر ایران برای مدت دو هفته تعطیل خواهند شد. این شهرها عمدتا مربوط به مراکز استان‌ها و کلان‌شهرهایی همچون تهران می‌شوند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است که این محدودیت می‌تواند در صورت لزوم تمدید شود. تعطیلی شامل بسیاری از مشاغل می‌گردد. این در حالی است که “گروه شغلی شماره یک” که وظیفه تامین مایحتاج ضروری مردم را برعهده دارد، از این تعطیلی معاف خواهد بود.

رئیسی همچنین گفته است که بانک‌ها نیز شامل این تعطیلی نخواهند شد. این در حالی است که در دوره محدودیت‌های پیشین بانک‌ها در ۴۶ شهر ایران به حالت تعطیل درآمده بودند.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۶ نفر دیگر در ایران در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب، شمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۴۲ هزار نفر (۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر) رسیده است. ۲۷ استان ایران نیز همچنان در موقعیت قرمز قرار دارند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *