سپیده قلیان با شکایت آمنه‌سادات ذبیح پور دوباره محاکمه می‌شود

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۸

استان‌وایر- «سپیده قلیان»، فعال مدنی محبوس در زندان «اوین» روز یک‌شنبه دوم آذر۱۳۹۹ در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران محاکمه خواهد شد.این دادگاه برای بررسی شکایت «آمنه سادات ذبیح‌پور»، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی از این فعال مدنی زندانی تشکیل می‌شود.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، سپیده قلیان از آمنه سادات ذبیح‌پور به دلیل نقش او در تهیه و پخش اعترافات اجباری خود از تلویزیون ایران شکایت کرد.

پرونده این شکایت تنها ساعاتی بعد از تشکیل، مختومه اعلام شد و به جای آن، پرونده‌ای جدید برای سپیده قلیان به شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور گشوده شد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی در زمستان سال ۱۳۹۷ با پخش گزارشی با عنوان «طراحی سوخته»، به انتشار اوراق بازجویی تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات کارگری خوزستان و اعترافات تلویزیونی سپیده قلیان، «اسماعیل بخشی» و چند تن دیگر از فعالان کارگری علیه خودشان پرداخت.

سپیده قلیان درباره نقش آمنه سادات ذبیح‌پور در تهیه این مستند گفته بود: «در مراحل تولید طراحی سوخته، آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد.»

سپیده قلیان روز ۳۰ دی ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در رابطه با اعتراضات کارگران «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه» بازداشت شد.

این فعال مدنی آذرماه ۱۳۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم و در روز یک‌شنبه اول تیر ۱۳۹۹، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *