گزارش رسانه‌های ایران از معامله تسلیحاتی ایران و ونزوئلا

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۱

برخی رسانه‌های ایران از «انتقال احتمالی» پهپاد مهاجر-۶، ساخت ایران به ونزوئلا در پی لغو تحریم‌ تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه تهران خبر داده‌اند.

این رسانه‌ها روز جمعه تصاویری از سخنرانی نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا را منتشر کردند که در آن یک پهپاد هم نمایش داده می‌شود.

به نوشته آنها، این پهپاد از نوع مهاجر-۶ ساخت ایران است.

این رسانه‌ها به نقل از صداوسیما نوشتند: «احتمالا جمهوری اسلامی ایران در اولین معامله تسلیحاتی خود بعد از سال‌ها، تکنولوژی پهپادهای مهاجر-۶ را به ونزوئلا انتقال داده است.»

پیشتر ایوان دوکه، رییس‌جمهوری کلمبیا، اعلام کرده بود مادورو قصد دارد از ایران موشک خریداری کند.

مادورو این اظهارات را رد کرد، اما گفت بررسی خرید موشک از ایران «ایده خوبی» است.

همچنین پیشتر نیکلاس مادورو از تشکیل یک شورای نظامی علمی و فنی خبر داد که هدف از آن رسیدن به استقلال نظامی با کمک کشورهای «خواهر» از جمله چین، روسیه، ایران و کوبا است.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با فاکس نیوز، هشدار داد در صورتی‌که ایران قصد داشته باشد به ونزوئلا موشک دوربرد بفروشد، ایالات متحده این موشک‌ها را از بین خواهد برد.

این در حالی است که ایران دست‌کم از سال ۲۰۱۲ انتقال فن‌آوری پهپاد را به ونزوئلا آغاز کرده بود . در خرداد ماه سال ۱۳۹۱، وبسایت ایویشنیست، که خبرهای مرتبط با هوانوردی نظامی را منتشر می‌کند، از فعالیت ۱۲ پهپاد مهاجر ۲ ساخت ایران تحت نام سنت آرپیا در ونزوئلا خبر داد.

بر اساس این گزارش، ونزوئلا در پهپادهای مهاجر ۲ که از یکی از کارخانه‌های صنایع نظامی ونزوئلا در شهر ماراکای در شمال این کشور هدایت می‌شدند تغییراتی را ایجاد کرده بود.

به گفته وبسایت ایویشنیست، ارزش قرارداد انتقال فن‌آوری این پهپادها ۲۸ میلیون دلار بود که از مجموع ارزش این ۱۲ پهباد بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *