مرکز پژوهش‌های مجلس: نرخ واقعی بیکاری در بهار امسال ۲.۵ برابر آمار دولت بود

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۲

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است نرخ بیکاری در بهار امسال توسط دولت ۹.۸ درصد اعلام شده، واقعی نیست و نرخ واقعی بیکاری ۲۴ درصد بوده است که ۲.۵ برابر آمار اعلام شده توسط دولت است.

در این گزارش که روز شنبه، اول آذر ماه منتشر شده، تاکید شده است که نرخ بیکاری اعلام شده توسط دولت «شاخصی کاملاً گمراه‌کننده» برای تحلیل آثار شیوع ویروس کرونا بر بازار کار است.

مرکز آمار ایران تیرماه سال جاری گزارش داده بود، با وجود این که از بهار ۹۸ تا فصل مشابه سال ۹۹، تقریبا ۱.۵ میلیون شغل در کشور از بین رفته، اما نرخ بیکاری ۱.۱ درصد کاهش یافته و به ۹.۸ درصد رسیده است.

این مرکز در عین حال تایید کرده بود که خیل عظیمی از کسانی که دنبال شغل بودند، به خاطر عدم موفقیت در یافتن شغل، جستجوی کار را رها کرده‌اند.

در معادلات محاسبه نرخ بیکاری، افراد بیکارِ «در حال جستجوی کار» نیز لحاظ می‌شود و افرادی که در جستجوی کار نیستند در این آمار نمی‌آیند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اما می‌گوید اگر آمار این افراد را به آمار افراد بیکار اضافه کنیم، نرخ واقعی بیکاری در ایران به ۲۴ درصد می‌رسد.

ارزیابی صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد نرخ بیکاری ایران در سال گذشته ۱۳.۶ درصد بوده و امسال به ۱۶.۳ درصد خواهد رسید.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در ایران عمده شاغلین به‌صورت کارکن مستقل فعالیت می‌کنند و شیوع ویروس کرونا بر بازار کار باعث افزایش جمعیت غیرفعال کشور شده است.

مرکز آمار ایران هم مهرماه امسال گزارش داده بود که جمعیت شاغل ١۵ ساله و بیشتر در تابستان امسال ٢٣ میلیون و ۵۴٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریباً یک میلیون و دویست و ده هزار نفر کاهش داشته است.

مقام‌های دولت ایران در ماه‌های گزارش‌های متعددی درباره تاثیر بحران شیوع کرونا بر افزایش نرخ بیکاری در ایران ارائه داده‌اند.

در آخرین اظهارنظر، عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار گفت در جریان بحران کرونا تا مهرماه امسال ۶ میلیون نفر از نظر شغلی آسیب دیده‌اند و یک و نیم میلیون نفر نیز از کار بیکار شدند.

به گفته این مقام دولتی از این تعداد بیش از ۱۵۵ هزار نفر نتوانسته‌اند «دوباره شاغل بشوند».

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *