مخارج شلیک به کودکان و جنایات سپاه را از جیب مردم و صندوق توسعه ملی ‌بر‌می‌دارند

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۴
حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی:

در پی اقدام دولت حسن روحانی در تعیین ردیفی در لایحه بودجه سال آینده برای «پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی از محل صندوق توسعه ملی»، حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲، گفت: «دولت و مجلس و تمام ارکان آن نظام منحوس چطور به سپاه گره خورده‌اند و مخارج شلیک به بچه‌ها و جنایات سپاه پاسداران را هم از جیب مردم برمی‌دارند.»

پرواز پی‌اس۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین ‌اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه تنها دقایقی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران هدف شلیک موشک‌های پدافند سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن از جمله پانزده کودک، دو تا ۱۲ ساله و یک نوزاد، کشته شدند.

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه  خبر داد که دولت حسن روحانی ردیف‌ جدیدی در لایحه بودجه سال آینده برای «پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی» در نظر گرفته است.

این روزنامه با  اشاره به اینکه «برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده ۵۳ درصد رشد دارد»، افزود که ردیف‌های جدیدی به برداشت از صندوق اضافه شده که «صرفا اعتبارات هزینه‌ای به‌ شمار می‌رود و بازگشتی برای آن در کار نیست».

شرق از قول همت قلی‌زاده، کارشناس بودجه نوشت: «مدت‌هاست که بودجه صندوق توسعه ملی منحرف شده و معلوم نیست چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند. قاعدتا پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی باید از طریق بیمه‌‎ها انجام شود اما چون بیمه‌ها توان پرداخت ندارند، احتمالا تصمیم گرفته شده است که از این محل پرداخت شود.»

بلافاصله پس از انتشار این خبر، حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با اعتراض به اقدام دولت در تعیین ردیف پرداخت غرامت هواپیمای اوکراین از محل صندوق توسعه ملی، گفت: «از صندوق توسعه‌ کشور پول برمی‌دارند تا غرامت کثافت‌کاری و جنایت‌ سپاه پاسداران را پرداخت کنند. هم از نان مردم بزنند هم خانواده‌های جان‌باختگان را یک عمر شرمنده‌ مردم کنند.»

اسماعیلیون که دختر و همسرش از سرنشینان هواپیمای اوکراینی بودند و همراه با ۱۷۴ سرنشین دیگر پرواز پی‌اس۷۵۲ بر اثر اصابت دست‌کم دو موشک پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در بامداد چهارشنبه هجدهم دی ماه ۹۸ کشته شدند، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «اراذل! زهی خیال باطل! اول از همه باید جزییات این جنایت روشن بشود.»

سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲، تاکید کرد که بعد از روشن شدن جزییات این جنایت «قدم بعدی هم محاکمه‌ جنایتکاران است.»

اسماعیلیون تاکید کرد که «ما به سهم خود در برابر این رسوایی ایستاده‌ایم با این‌که همه‌چیز را از کف داده‌ایم. در برابر جانیان و البته طرفداران‌شان در کانادا».

سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲،  همچنین اضافه کرد که برای بار چندم باید گفت که «جنایت خط وسط ندارد. یا این سوی خط یا آن سو. جنایت، اصلاح‌طلب و اصولگرا و صلح و جنگ نمی‌شناسد» و «ببینید که دولت و مجلس و تمام ارکان آن نظام منحوس چطور به سپاه [پاسداران] گره خورده‌اند. ببینید که چطور مخارج شلیک به بچه‌ها را هم از جیب مردم برمی‌دارند».

دولت حسن روحانی درحالی برای تعیین پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی از «صندوق توسعه ملی» در لایحه بودجه سال آینده ردیف بودجه تعیین کرده است که تاکنون چند شکایت از سوی خانواده کشته‌شدگان علیه علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران در کانادا و آمریکا ثبت شده است.

تازه‌ترین شکایت که اواخر مهر ماه در آمریکا از سوی دفتر حقوقی هریسچی ثبت شد که مقر آن در شهر واشنگتن آمریکا است. این دفتر حقوقی به وکالت شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان ھواپیمای اوکراینی که تابعیت آمریکایی دارند، در دادگاه فدرال حوزه شهر واشنگتن «از حکومت ایران به رهبری علی خامنه‌ای»  و «سپاه پاسداران به فرماندهی حسین سلامی»، ثبت شده است.

پیشتر نیز خبرگزاری رویترز در بهمن ماه۹۸ گزارش داد بود که یک تیم حقوقی کانادایی، به وکالت از گروهی از بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراینی، شکایتی را علیه علی خامنه‌ای و شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در کانادا ثبت کرده‌اند.

کانادا در شهریور ماه سال‌جاری به طور رسمی به ایران اعلام کرد که دو شکایت دسته‌جمعی در ارتباط با هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران و برخی مقام‌های ارشد حکومت در دادگاه‌هایش به جریان افتاده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به شکایت خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در دادگاه‌های کانادا گفت که «دادگاه کانادایی در مورد اتفاقی که خارج از حوزه قضایی آن رخ داده، هیچ صلاحیتی ندارد».

پیشتر نیز لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی، از اقدامات جمهوری اسلامی برای جلوگیری از رسیدگی به شکایت خانواده‌های کشته‌شدگان این پرواز در دادگاه بین‌المللی خبر داده و بدون اشاره به برگزاری احتمالی دادگاه یا محاکمه مقام‌های مسئول و متهم در این پرونده، گفته بود که جمهوری اسلامی در تلاش است از دو مسیر به پرونده پرواز۷۵۲ پایان دهد.

جنیدی گفت که در مورد خانواده کشته‌شدگان با «جبران خسارت زیان‌دیدگان، رفتار مساوی و کمک به آنها» و در مورد ابعاد بین‌المللی حمله به این هواپیما نیز «رسیدن به کمیته مشترک تحقیق [به ریاست ایران] به نتایج مورد قبول ما» این پرونده بسته خواهد شد چون «مبنای ایکائو، گزارش فنی کمیته تحقیق مشترک است». به همین دلیل، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو دور با مقام‌های اوکراین مذاکره کرده است.

این درحالی است که اعضای خانواده شماری از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی شکایتی را در دادگاه انتاریوی کانادا، به طور مشخص علیه  علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران، با عنوان «عمل تروریستی ساقط کردن هواپیمای تهران‌ـاوکراین» ثبت کرده‌اند و شماری از خانواده‌ها نیز بر دادخواهی بین‌المللی تاکید دارند.
‌اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *