حسین دهقان، سردار سپاه، نامزدی خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کرد:” باید مردم را نجات داد”

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۴

سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی و وزیر پیشین دفاع در دولت اول حسن روحانی امروز نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رسماً اعلام کرد. در شرایطی که اوضاع اقتصادی ایران سخت آشفته است و مدیریت کلان سیاسی و اقتصادی کشور در کار تمشیت امور جاری کشور باز مانده است، در حالی که فساد سیستمی در کشور گسترش یافته و همه ارکان نظام اسلامی را فراگرفته است. در حالی که اکثریت مردم ایران از شرایط کنونی بشدت ناراضی بوده و خواهان رهایی از شرایط سخت کنونی هستند، این سردار سپاه فرصت پیش آمده را دریافته و خود را به عنوان مرد میدان معرفی می کند. او می گوید از جریانات سیاسی متعارف امروز جامعه: اصلاح‌طلب یا اصولگرا تبری جسته و فقط به اصالت انقلاب معتقد است،  اصالتی که به زعم او برخاسته از خواسته‌ی ناب مردم است. او مدعی شده است که در این شرایط وانفسا «با قدرت می‌آیم. باید مردم را نجات داد.»

سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی و وزیر پیشین دفاع و نامزذ ریاست جمهوری آینده در ایران

حسین دهقان امروز در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است».

وی «توانمند کردن جامعه، تقویت زیرساخت‌های قدرت و بالا بردن شأن و منزلت کشور و ملت در صحنه جهانی» را از جمله موضوعاتی اعلام کرد که تا به امروز به دنبال آن بوده است.

حسین دهقان گفت بر این باور  است و سعی می کند این تفکر را نمایندگی کند و فکر می کند که «قادر است یک فضای اجماع، تفاهم و گفت‌وگو در سطح ملی و یک فضای گفت‌وگو از موضع قدرت و عزت با خارج فراهم کند و در همان حال هم بستر حضور همه کسانی که در موضع و عزم و اراده خدمت به جامعه و کشور هستند را فراهم کند».

این سردار سپاه تأکید کرد: «باید از فضای سنتی حاکم بر اداره و تصمیم‌گیری مان فاصله جدی بگیریم و به فضایی جدید وارد شویم و نظام اداری سالم و کارآمدی را که در خدمت توسعه کشور باشد، فراهم کنیم و ان شاءالله بسیج تمام امکانات در قالب یک سازمان و ترتیبات صحیح  برای پاسخ به نیازهای فوری، میان مدت و بلند مدت کشور و به عبارتی قرارگرفتن در یک مسیر رشد و توسعه با کمترین هزینه و کمترین پیامدهای غیر قابل قبول یا نا مطلوب را دنبال خواهم کرد.»

وی با تاکید بر اینکه فصل مناقشات و جدال سیاسی در این کشور تمام شده است، گفت: «فکر می‌کنم جریانات سیاسی امروز به این عقلانیت رسیده‌اند که آنچه اکنون مهم است، پیگیری خواسته‌های مردم قبل از پیگیری خواسته های حزبی و گروهی است؛ اگر این عقلانیت شکل بگیرد، به اعتقاد من می‌توانیم وارد دورانی جدید در عرصه اداره و سیاست و حکمرانی شویم که آن چیزی است که من دلم می خواهد اگر ملت اقبال کردند آن را اجرایی کنم و فکر می کنم این همان خواسته ی مرکزی مردمی است که انقلاب کردند و پای آن ایستاده اند.»

این روزها برخی در داخل و خارج از کشور به این موضوع می اندیشند که نابسامانی سیاسی و اقتصادی در کشور به حدی رسیده است و شرایط به نحویی خراب است که تنها با شکل گیری یک دولت اقتدارگرا و به قدرت رسیدن یک چهره نظامی می توان به وضعیت اسفناک کنونی کشور پایان داد. در حالی که  بسیاری از ایرانیان رؤیای به قدرت رسیدن یک چهره نظامی، ولی کاملاً ملی و مهینی مانند رضا شاه را در سر می پرورانند، طیفی از اصولگرایان به نسخه بدل آن و به قدرت رسیدن یک چهره نظامی مقتدر که با گفتمان ملی بتواند تداوم انقلاب و نظام اسلامی را تأمین کند، فکر می کنند. از این منظر سردار حسین دهقان شاید مهره نظام و نماینده الیگارشی نظامی-امنینی حاکم باشد که می خواهد با بدست گرفتن قوه مجریه تمامی ارکان جمهوری اسلامی را قبضه کند.

سایت ” اقتصاد ٢۴” می نویسد نام های زیادی از سپاهیان سابق و فعلی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح شده است. سردار حسین دهقان یکی از آن هاست. ولی آنچه دهقان را از دیگر نامزدها متمایزمی کند، در این است که برخلاف سایر نامزد‌های بالقوه که حضور خود را مشروط به شرایطی می‌کنند، یا افکار عمومی را در آب نمک می‌خوابانند، او به صراحت و وضوح  از پیش اعلام کرده که در انتخابات حاضر می‌شود. در پاسخ به نظرخواهی‌های  خبر گزاری تسنیم [نزدیک به مواضع سپاه] از گزینه‌های مطرح در روز ۶ مهرماه گذشته، فقط سردار دهقان است که اعلام  می کند: «با قدرت می‌آیم. باید مردم را نجات داد.» هرچند ادعای او مبنی بر اینکه «باید مردم را نجات داد» نوعی تناظرسازی با ۱۰۰ سال پیش و شرایط سیاسی و اقتصادی ایران سال ۱۲۹۹ و برآمدن رضاشاه است، اما همین صراحت عنصر نایابی میان سیاستمداران است. شواهد و قرائن حاکی است سردار دهقان ستاد‌های خود را نیز دایر و فعال کرده است؛ بنابراین معقول است که سابقه و کارنامه این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کنیم، سرداری که به زعم خود برای نجات مردم به میدان می‌آید!

حسین دهقان کیست؟

نام کامل او”حسین دهقانی پوده” است. او در اسفند سال ۱۳۳۵ در روستای “پوده” در استان اصفهان زاده شد. او مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی متالورژی را از دانشگاه تهران اخذ کرده و دانش‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و از سال‌های ۶۵ تا ۶۹ نیز جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه بوده است و یک سال، یعنی سال ۷۰ نیز فرماندهی این نیرو را برعهده داشت. نیروی هوایی سپاه پاسداران همان جایی است که از آن می‌توان به سکوی پرش محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی یاد کرد، زیرا پس از تصدی این سمت و اثبات کارآمدی در این مقام بود که قالیباف به فرماندهی نیروی انتظامی برگزیده شد.

به هر رو، سردار دهقان در سال‌های ۷۱ تا ۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. در دولت اصلاحات، قائم‌مقام وزیر دفاع و در دولت‌های احمدی نژاد؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید بود. آخرین سمت دولتی او نیز در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۹۶ بود که به عنوان وزیر دفاع دولت نخست حسن روحانی فعالیت می‌کرد. از آن تاریخ تا امروز، پس از آنکه دهقان در دولت دوم حسن روحانی به عنوان وزیر دفاع معرفی نشد، با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان مشاور این مقام در حوزه صنایع دفاعی فعالیت می‌کند.

به رغم تنوع فعالیت و کار کردن با دولت‌های با سابقه فکری کاملا متفاوت، اما شواهد اندکی در دست است که نشان دهد دهقان به همان اندازه توانسته باشد میان گروه‌های سیاسی مختلف مقبولیت کسب کرده باشد. به عبارت دیگر، آنچه بیشتر از او دیده می‌شود، یک بازیگر حاشیه‌ای، یا در بهترین حالت بازیگر میانی عرصه سیاست و مدیریت ایران بوده است، به جای آنکه خود چهره‌ای بازیساز یا جریان‌ساز بوده باشد.
رادیو بین المللی فرانسه: شاهرخ بهزادی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *