حسن روحانی : بدون سرمایه خارجی جهش تولید صورت نمی‌گیرد، آماده‌ایم ارزان‌تر از دیگران مواد اولیه بفروشیم

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۶

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز پنجشنبه ششم آذرماه گفت که این کشور آماده است “نیازمندی‌های منطقه و حتی جهان را در برخی از موارد ارزان‌تر و راحت‌تر [از دیگران] تأمین نماید.” از آنجا که روحانی این سخن را در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نفت ایراد می‌کرد، می‌توان نتیجه گرفت که منظور او از “برخی از موارد” شامل نفت و فرآورده‌های نفتی نیز می‌شود که تهران مایل است برغم تحریم‌ها ارزان‌تر از دیگر کشورها به فروش برساند.

روحانی در جای دیگری از سخنانش تصریح کرد که جهش تولید که از سوی رهبر جمهوری اسلامی شعار سال تعیین شده، بدون سرمایه و تکنولوژی خارجی امکانپذیر نیست. روحانی گفت : “اگر سرمایه نباشد نمی توانیم کاری انجام بدهیم.” او همچنین گفت : “اگر تکنولوژی نباشد [با وجود مواد اولیه در کشور] حداقل استفاده را با قیمت گران و غیررقابتی می‌توان برد. گاهی چیزی تولید می‌کنیم که با دنیا نمی‌توانیم رقابت کنیم.”

البته، روحانی تأکید کرد که برغم تحریم‌ها حکومت اسلامی همواره توانسته تکنولوژی را ولو به قیمت گزاف وارد کشور کند.

رهبر حکومت اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، در دیدار اخیر خود با سران سه قوه در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور صریحاً گفت که شعار “جهش تولید” در کشور آنطور که منظور او بوده متحقق نشده و از نظر او منشاء مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایران نه نبود راهکار، بلکه که فقدان شجاعت، همت، جدیت و پشتکار مسئولان در انجام وظایف شان بوده است.

در سخنان امروز خود حسن روحانی از وزرای صنعت، کشاورزی و نفت خواست که طرح‌های خود را برای تحقق منظور رهبر حکومت اسلامی از شعار “جهش تولید” به “ستاد اقتصادی کشور” ارایه کنند. او بار دیگر گفت که جمهوری اسلامی ایران از ورود سرمایه خارجی به کشور استقبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *