مجلس؛ خانه متری ۱۵۰میلیون در تهران شرم‌آور است!

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۷

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک زمان در اسلامشهر مدارس سه شیفته شده بود، فکر کردم زادِ ولد افزایش داشته است! از مسئولان پیگیری کردم که پاسخ دادند بحث زادِ ولد نیست، کسانی که در تهران نتوانستند خانه اجاره کنند، به اسلامشهر و پرند آمده‌اند

به گزارش باشگاه خبرگاران،.این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: دو و نیم میلیون خانه خالی وجود دارد، اما این تعداد خانه لوکس است و عامه مردم و جوانان نمی‌توانند آن را خریداری کنند، خانه متری ۱۵۰ میلیون تومان در تهران شرم‌آور است!

علی نیکزاد گفت: به آقای روحانی اطلاعات غلطی درباره مسکن داده‌اند. دولت ایشان ۶ سال از عمرش را در زمینه مسکن تباه کرد.

توانایی خرید یک متر مسکن را هم ندارند

مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز با اشاره به اینکه مسکن این روز‌ها درد بسیاری از مردم شده است، گفت: قیمت مسکن طی دو سال گذشته بیش از سه برابر شده است، این موضوع نیز به دلایل مختلفی رخ داده، در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به متری ۲۴ میلیون تومان رسیده که به معنای واقعی کلمه فاجعه است، بازار مسکن کاملا رها شده و دولت نیز به هیچ عنوان قادر نیست این بازار را کنترل کند.

وی افزود: اینکه معاون امور مسکن وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که در ۲۶ استان، متوسط قیمت هر متر خانه زیر ۱۰ میلیون تومان است، مطلب افتخارآمیزی نیست که وی بر زبان می‌آورد، کار دولت شده همین حرف‌های معمولی و عادی که حتی یک کارمند ساده آن اداره نیز می‌تواند بر زبان بیاورد، تنها به یک جستجوی ساده نیاز دارد، مسئولان باید به ارائه راه‌حل بپردازند، نه اینکه مدام تنها گفتار درمانی کنند، در حال حاضر بسیاری از مردم حتی توانایی خرید یک متر مسکن را ندارند، در همبن شهر‌های کوچک که معاون وزیر اشاره می‌کند؛ متری ۱۰ میلیون تومان، فکر می‌کنید کم است.

افقه اظهار داشت: تا همین پارسال در بسیاری از شهر‌های کوچک خانه کمتر از متری دو میلیون بود، اما الان همین ملک را متری ۶ میلیون تومان نمی‌فروشند، الان کسی که در شهر کوچکی زندگی می‌کند و درآمد بسیار کمی دارد، چه کاری باید انجام تا خانه دار شود، مقامات فکر می‌کنند که، چون مسکن در استان‌های کوچک و محروم نیز نشده متری ۲۰ میلیون تومان خیلی خوب شده، در حالیکه آن‌ها نیز به اندازه خودشان افزایش سرسام آوری داشته اند و معلوم نیست کسانی که خانه ندارند، باید چه اقدامی انجام دهند که صاحب سقف بالای سر شوند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه افزایش تورم یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن بوده است، بیان داشت: این تورم نیز به دلیل رشد نقدینگی در جامعه و افزایش قیمت مدام کالا‌ها و خدمات مختلف رخ داده، از سوی دیگر کاهش ارزش پول ملی به سبب افزایش نرخ دلار نیز به التهاب بازار‌های سرمایه‌ای دامن زده که این موضوع خود باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شده، بنابراین همانطور که ملاحظه می‌کنید، این وضعیت یک چرخه و رابطه است که مدام تکرار می‌شود، اما متاسفانه هیچگونه تلاشی برای بهبود این اوضاع انجام نمی‌شود، البته اینطور نیز می‌توان اظهار داشت که توانی برای مقابله با این گرانی‌های افسار گسیخته وجود ندارد.

اجاره مسکن در ایران؛ به روستا مهاجرت کردیم!

این روزها که بازار مسکن شکل عجیب و غریبی به خود گرفته و شما اگر سرمایه قابل توجهی نداشته باشید قطعا سقفی برای زندگی پیدا نمی کنید، کار به جایی کشید که اخباری از پشت بام نشینی به گوش رسید و مستاجران در شوخی های پردردشان حتی از چادرنشینی گفتند و این روزها دنبال قیمت کیسه خوابند!

قدرت پایین اقتصادی مردم و خالی شدن جیب آنها، شهروندان را مجبور به کوچ کردن به روستاها، شهرهای اطراف و حتی شهرستان‌ها کرده است.البته تمایل به سمت روستاها سبب افزایش قیمت مسکن در این مناطق شده و سناریو افزایش قیمت مسکن در روستاها نیز در حال تکرار است.

کیسه خواب به صرفه‌تر است
سرنوشتی که مریم ۴۲ ساله که سرپرست خانوار است و در خانه کار می‌کند، آن را دو از ذهن نمی داند.
او که دو فرزند بزرگ در خانه دارد، ۱۷ سال است که به قول خودش فرزندانش را با دندان گرفته و بزرگ کرده و می گوید: از همان ابتدای زندگی مشترک مستاجر بوده‌ام، در حال حاضر یک سوم حقوق مستمری پدرم را که ۵۸۰ هزار تومان است دریافت می‌کنم و چون این مبلغ برای گذران زندگی با دو فرزند کافی نیست؛ لازم است؛ کار کنم تا درآمد بیشتری داشته باشم، ولی کاری متناسب با شرایط من وجود ندارد.وی اظهار کرد: فرزند دانشجو، منزل استیجاری و مشکلات اقتصادی، زندگی را برای من و فرزندانم دشوار کرده است. سال گذشته با سختی زیاد یک واحد آپارتمان ۷۰ متری اجاره کردم و در حالی که هنوز نتوانسته ام وام دریافتی جهت رهن خانه را تسویه کنم، صاحبخانه که در یک کارخانه دولتی کار می‌کند؛ به یکباره ۴۰۰ هزار تومان بر اجاره خانه افزود.مریم می‌گوید: هر جای دیگری برای اجاره منزل رفتم وضع همین و حتی بدتر هم بود، هیچکس درک نمی کند که یک مستاجر چه مشکلاتی دارد، واقعا انصاف نیست که برای یک خانه ۷۰ متری معمولی ۵۰ میلیون پیش و ۴۰۰ هزار تومان اجاره طلب شود.وی اظهار کرد: واقعا مسئول این بی عدالتی ها کیست، اگر من فردا با فرزندانم در چادر پناه بگیریم آنوقت هزار و یک حرف و حدیث پیش می‌آید، البته هزینه چادر و کیسه خواب هم آنقدر بالاست که فکر نکنم آن را هم بتوانم تهیه کنم.وی با لبخندی تلخی می گوید: به نظرم کیسه خواب حداقل در این فصل گزینه مناسبی باشد بلکه بتوانیم شب را صبح کرده و صبح خاکی بر سرمان بریزیم. قطعا نمایندگان مجلس و مسئولان با حقوق های آنچنانی حال امثال من با کمتر از یک میلیون درآمد را درک نمی‌کنند.

آواره شده‌ایم …
خانواده آقای محمدی از دیگر خانواده هایی هستند که این روزها با مشکل اجاره و یافتن منزل مناسب برای یک خانواده پنج نفره مواجه شده‌اند.آقای محمدی کارگر فصلی است، بیمه ندارد و همسر و پنج فرزندش زندگی سختی را سپری می‌کنند. حوصله حرف زدن ندارد و سختی های زندگی طوری به او فشار آورده که مابین جملاتش از خدا طلب مرگ می کند و این حجم از ناامیدی که در نتیجه اموری همچون اجاره های سنگین خانه، هزینه های جورواجور زندگی، نگرانی برای آینده بچه ها و … بوجود آمده برای یک جامعه فاجعه بزرگی است.محمدی می‌گوید: اواخر فروردین به دنبال خانه برای اجاره بودیم، اما خانه مناسبی که رهن کامل باشد پیدا نکردیم و اکثر صاحبخانه ها اوضاع کار نامناسب به جهت کرونا را بهانه ای برای دریافت اجاره کرده بودند.وی افزود: با هزار خواهش و تمنا از صاحبخانه مهلت ۲۰ روزه گرفتیم تا خانه ای پیدا کنیم که باز هم موفق نشدیم و در نهایت اسباب خود را به خانه برادرم بردم و خودمان هم یک شب منزل خانواده همسر و یک شب منزل پدرم می‌رفتیم.
محمدی گفت: بعد از کلی جستجو خانه ای پیدا کردیم که قرار است یک ماه دیگر خالی شود و ما هم در این یک ماه آواره کوچه و خیابانیم. تازه من و همسرم هردو شاغل هستیم و وضعمان این است وای به حال بقیه مستاجرها … .به گزارش ایسنا، زمانی اجاره نشینی، خوش نشینی بود، اما این روزها با این قیمت ها و به دلیل عدم وجود نظارت خاصی در حوزه قیمت مسکن، اجاره نشینی به یک معضل دردناک تبدیل شده است.

به روستا مهاجرت کردیم!
آزاده و ابراهیم دارای فرزندی هشت ساله هستند که دو سال و نیم پیش به جهت عدم توانایی در تامین هزینه منزل به روستا آمدند به امید آنکه با هزینه کمتر زندگی کنند، سال اول شرایط خوب بود اما …ابراهیم می گوید: دو ماه پیش با صاحبخانه در مورد تمدید قرارداد صحبت کردیم و با خیال راحت از اینکه قرار است مقدار اندکی به پول پیش اضافه شود، زندگی را پیش بردیم که ناگهان یک هفته به موعد تمدید قرارداد، صاحبخانه با این استدلال که مشاور املاک پول پیش خانه‌ را ۳۰ میلیون تومن مشخص کرده هزینه پول پیش را بیش از دو برابر افزایش داد و ۸۰۰ هزار تومان هم کرایه تعیین کرد.وی افزود: برای یافتن خانه دیگری به دفتر مشاور املاک مراجعه کردم ولی متاسفانه هیچ خانه ای در این روستا با پول پیش کمتر از ۲۰ میلیون تومان و اجاره یک میلیون تومان وجود ندارد، اگر در روستا وضع این چنین باشد وای به حال شهر. من و همسر بیمارم و فرزندم چگونه می‌خواهیم با این وضع زندگی کنیم. توان تهیه چادر یا کانکس هم ندارم وگرنه بدون شک اقدام به تهیه یکی از این دو قلم می کردم شاید شب راحت تر سر بر زمین می گذاشتم، حالا خرج و مخارج و خواسته های بچه به کنار.

اجاره مسکن در بحرانی‌ترین شرایط ۵۰ سال اخیر

نایب رئیس اتحادیه املاک با بیان “بخش اجاره مسکن در بحرانی‌ترین شرایط ۵۰ سال اخیر به سر می‌برد” گفت: قراردادهای اجاره مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا تنظیم می‌شود.

به گزارش تسنیم، حسام عقبایی با تاکید بر این که وظیفه دولت است که برای مردم تامین مسکن متناسب برنامه‌ریزی کند، در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف افزایش اجاره بها توسط ستاد ملی کرونا مانند تجربه دولت دهم به شکست منجر نمی‌شود، اظهار کرد: وضعیت کنونی کشور با وضعیت سال‌های ۹۰ و ۹۱ متفاوت است؛ درست است که آن زمان مشکل اجاره‌نشینی داشتیم اما مشکل درآمد عمومی و تورم بالا را نداشتیم.

وی با بیان این که هم‌اکنون در وضعیت کاملا بحرانی در بخش مسکن به سر می‌بریم، افزود: بخش اجاره مسکن بحرانی‌ترین شرایط نیم قرن اخیر را تجربه می‌کند. بر این اساس دولت باید به این امر ورود پیدا می‌کرد.

وی در عین حال ادامه داد: بر اساس قواعد فقهی مانند تسلیط و … ورود به حوزه خصوصی املاک کار سختی است و این کار مصوبات مجلس و تاییدیه شورای نگهبان را می‌خواهد. اما در شرایط کنونی کشور که اقتصاد خوابیده، مشاغل دچار کسادی و رکود هستند ضمن این که هم افزایش حقوق متناسب با تورم نبوده، مصوبات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در حکم قانون قرار دارد و در مواقع بحرانی باید به فریاد مردم برسد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان “با توجه به این‌که سه قوه در این ستاد حضور دارند لاجرم مصوبات این ستاد در حکم قانون است” گفت: دولت اعلام کرده در تهران سقف افزایش اجاره بها ۲۵ درصد، ‌ کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است. این مصوبه هم تا سه ماه پس از سفید شدن وضعیت کشور لازم الاجراست.عقبایی یادآور شد: در سال ۹۱ شرایط کشور بحرانی نبود و سه قوه هم عزمی بر این موضوع نداشتند و جایی هم برای تصویب مصوب نبود. در دوره قبلی با بخشنامه وزارت راه، سازمان تعزیرات به بازار اجاره ورود کرده بود. اما این دوره به دلیل شیوع ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی و … وضعیت بخش اجاره مسکن بحرانی است.

وی اضافه کرد: اگر شرایط کشور عادی بود با مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا موافق نبودم. چراکه با بگیر و ببند و فعالیت‌های تعزیراتی نمی‌توانیم اقتصاد را درمان کنیم.وی بیان کرد: در راستای مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویرس کرونا به مشاوران املاک ابلاغ کرده‌ایم که همکاری لازم را با این مصوبه داشته باشند و در تنظیم قراردادهای اجاره سقف تعیین شده را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: مشاوران املاک از تنظیم قراردادهای اجاره که بیش از سقف تعیین شده ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا باشد، خودداری می‌کنند، ضمن این که هیج موجری نمی‌تواند برای مستأجر خود حکم تخلیه بگیرد چون دادگاه آنرا صادر نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *