عیسی کلانتری: خمینی فرزند ناخلف آمریکا بود

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۸

کلیپی کوتاه از سخنان معاون روحانی، صدای اصولگرایان را در آورده و جنجال آفرین شده است. شماری خواهان پوزش یا پیگرد کلانتری هستند. تعدادی هم می‌پرسند چرا رییس سازمان حفاظت محیط زیست با این “تعبیر وقیحانه” برکنار نشده است.

عیسی کلانتری تحصیلکرده آمریکاست و سابقه دوازده سال وزارت کشاورزی را در کارنامه دارد.

یک برش ۴۰ ثانیه‌ای و تقطیع شده از مصاحبه‌ای تصویری با معاون روحانی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست جنجال برانگیز شده است.

خبرنگار از عیسی کلانتری می‌پرسد فکر می‌کنید بین امام و آمریکایی‌ها مذاکره صورت گرفت؟ او می‌گوید: «نمی‌دانم خبر ندارم… شاید به این صورت بشود گفت که حضرت امام فرزند ناخلفی برای اونها بود. اونها پشت شاه رو خالی کردند و حضرت امام هم از این فرصت استفاده کردند….»

کلیپ در همین جا تمام می‌شود. مشخص نیست قبل و بعد از این سخنان چه پرسش و پاسخی در کار هست. چارچوب بحث چیست و گفت‌وگو چه زمانی و از سوی چه رسانه‌یا ارگانی و به چه مناسبتی صورت گرفته است.

پایگاه خبری جماران، وابسته به سید حسن خمینی، چهره‌های سیاسی اصولگرا و رسانه‌ نزدیک به سپاه پاسداران به این سخنان واکنش‌های تندی نشان داده‌اند.

“جماران” شرح مبسوطی در باره حمایت آمریکا از شاه  داده و ادبیات کلانتری را “منحط و مبتذل” خوانده است. جماران در رد “تعبیر زشت فرزند ناخلف” برای خمینی می‌نویسد: «آقای کلانتری ظاهرا از کمترین میزان از ادب سیاسی و اجتماعی برخوردار نیست که درباره مقتدای کشور از این واژه زشت و توهین‌آمیز بهره می‌گیرد. راستی ایشان معنای فرزند ناخلف را می‌داند؟ مطابق نقل فرهنگ‌های فارسی بهترین معنا برای این واژه « فرزندی است که مطابق با آداب خانواده‌اش عمل نکرده است… آیا جریان فکری نهضت اسلامی دست پرورده آمریکاست تا بگوییم چون به اندیشه آمریکا و آداب ایشان پشت کرده است، پس ناخلف بوده است. به نظر می رسد کلانتری حتی از معنای این اصطلاح هم بی اطلاع است.»

اما صادق کوشکی، فعال اصولگرا با حمله به سیدحسن خمینی، تشکیلات تحت نظارت او را جایی برای “تامین نان و گوشت بعضی‌ها” خوانده و گفته است: « تا به حال ندیده‌ایم جناب حسن آقا و موسسه تحت امرشان برای حلال بودن حقوق و مواجب هم که شده، از امام و میراث امام دفاعی کرده باشند.»

کوشکی می‌نویسد: «اگر کسی به اسب یک سلبریتی ضدانقلاب یابو خطاب کرده بود، جبهه اصلاحات و مواجب بگیران آن در فضای حقیقی و مجازی چنان جنگ روانی به راه می‌انداختند و برای پایمال شدن اخلاق و ادب نوحه‌سرایی می‌کردند که خودی‌های ترسو و مرعوب هم وادار به همراهی شوند…»

او خواهان دخالت قضایی در ماجرا شده و می‌گوید: « مدعی‌العموم مشغول اقدامات واجب‌تر است و یادش رفته که بر اساس قانون، توهین به حضرت امام جرم است.»

کوشکی همان کسی است که در تلویزیون، به رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما و دخترش باران کوثری توهین جنسی کرد و گفت: «شاید شما از این که به دست یاران ریگی می‌افتادید خوش‌تان می‌آمد…»

“رفتارهایی بدون هزینه؟”

روزنامه جوان نزدیک به سپاه نیز معاون روحانی را فردی معرفی کرده که عادت دارد چند وقت یک مرتبه با محور دفاع از آمریکایی‌ها، در باره مسایل سیاسی هم اظهارنظر کند. این نشریه می‌‌پرسد: «در دولت روحانی چه می‌گذرد که مدیر او جرئت کند به همین راحتی چنین عبارات زشت و توهین‌آمیزی را علیه امام امت و بنیانگذار جمهوری اسلامی به کار برد و برکنار هم نشود و کسی هم برخوردی با او نکند. سید حسن خمینی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام هم درگیر سیاسی‌کاری شده‌اند و با توهین اصلاح‌طلبان به امام گویا کاری ندارند.»

وبسایت “جهان نیوز”، یکی دیگر از پایگاه‌های رسانه‌ای اصولگرایان و نزدیک به جمعیت “رهپویان انقلاب اسلامی” هم حرف‌های کلانتری را “وقیحانه” و مسبوق به سابقه خوانده و صلاحیت او در جایگاه معاونت ریاست جمهوری را زیر سوال برده است. جهان نیوز می‌نویسد: «بسیار سخت و ساده انگارانه است که بخواهیم اظهارات وقیحانه کلانتری درباره حضرت امام و نحوه پیروزی انقلاب را به عنوان یک مقام مسئول در دولت جمهوری اسلامی که سابقه وزارت در دولت‌های هاشمی و خاتمی هم در کارنامه خود دارد را به «کج فهمی» تعبیر کنیم»

این سایت با مرور مواضع دیگر کلانتری از جمله مخالفت با اشغال سفارت آمریکا یا تمجید از کاوه مدنی، معاون سابقش پس از خروج از ایران، او را چنین توصیف کرده است: «یک عنصر اصلاح طلب که متاسفانه به لطف ریاست جمهوری روحانی هم اکنون در ریاست سازمان محیط زیست جا خوش کرده است»

جهان‌ نیوز نهایتا توصیه می‌کند که اظهارات و مواضع کلانتری بدون‌ “هزینه” نماند: «سوال اساسی اینجاست که چرا باید فردی در این سطح اعتقادی که مشغول به بازی های سیاسی تا حد هتک حرمت بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است در جایگاه معاونت رئیس جمهور باقی بماند؟  و اینکه آیا اصلا چنین فردی صلاحیت حضور به عنوان یک کارشناس ساده در دولت را دارد؟ سوال مهم تر آن است که اساسا این رفتارهای گستاخانه کلانتری هزینه ای هم برای او دارد یا خیر؟»

در این میان پایگاه جماران در یادداشتی  “اظهارات سخیف، نسنجیده و توهین آمیز آقای عیسی کلانتری در باره رهبری امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی” را محکوم کرد. این یادداشت به امضای قائم مقام موسسه “تنظیم و نشر آثار امام خمینی” با تاکید بر آن که گوینده معاون رییس جمهور و رییس یک سازمان مهم نظام است، خواهان عذرخواهی رسمی این مقام شده‌ است.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم تعبیر کلانتری را از سر سهو و ناآگاهی دانسته و پیشنهاد کرده که که رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای این لغزش بیانی پوزش بطلبد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *