تهدید به اعدام جلالی برای آزادی حمید نوری قاضی جنایتکار در سوئد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۳

وکیل مدافع احمدرضا جلالی، پژوهشگری که به اتهام جاسوسی در ایران به اعدام محکوم شده است، روز چهارشنبه تاکید کرد که تنها راه لغو حکم اعدام موکلش، مذاکرۀ دولت سوئد با جمهوری اسلامی است.

به گزارش رادیو فرانسه، تاکید این وکیل دادگستری بر امکان لغو حکم اعدام پروفسور جلالی از طریق مذاکره میان دولت سوئد و حکومت ایران، حکایت از این دارد که مقامات تهران انتظار معینی در برابر آزادی او دارند که کسب آن از طریق دولت سوئد امکان پذیر است.

احمدرضا جلالی اردیبهشت سال ۹۵ هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی از سوئد به ایران سفر کرده بود، به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» بازداشت شد.

تارنمای نشریۀ علمی «نیچر» در این باره نوشته است: به گفتۀ برخی ناظران، می‌توان از اعدام احمد رضا جلالی جلوگیری کرد اگر دولت سوئد حاضر به قبول تبادل زندانیان باشد.

این نشریه هر چند در این رابطه نامی نمی‌برد، اما می‌دانیم که حمید نوری، دادیار پیشین در قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی که بر اساس مدارک و شواهد ارائه شده به دادگاه استکهلم عضو هیئت اعدام در کشتارهای تابستان ۶٧ بوده است، از یک سال پیش به اینسو در سوئد در زندان بسر می‌برد.

همچنین محاکمۀ چهارتن از ماموران سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی که دست اندرکار اجرای یک طرح تروریستی در فرانسه بودند، هم اینک در بلژیک در جریان است.

پروفسور جلالی که تابعیت سوئدی دارد و پزشک متخصص سوانح طبیعی است، با برخی دانشگاهها در اروپا از جمله دانشگاه آزاد فلامان زبان بروکسل نیز ارتباط داشته است.

مقامات بلژیک، به نوشتۀ گزارشگر روزنامۀ فرانسوی لوموند در بروکسل، بی آنکه آشکارا بدان اشاره کنند، اطمینان دارند که تهدید به اعدام احمد رضا جلالی، باج خواهی برای کسب آزادی ماموران شرکت کننده در توطئۀ بمب گذاری نیز هست.

آخرین وضعیت پژوهشگر دربند ایرانی محکوم به اعدام

همسر پروفسور احمدرضا جلالی می‌گوید مقامات قضایی به خانواده‌ همسرش گفته‌اند به دستور “مقامات بالا” انتقال همسرش به زندان رجایی شهر “چند روز” به تعویق افتاده است. با این حال هنوز از محل نگهداری جلالی خبری نیست.

ویدا مهران‌نیا در گفت و گو با دویچه وله درباره آخرین وضعیت همسرش توضیح داد که خانواده همسرش نیز درباره اینکه احمدرضا جلالی در زندان انفرادی اوین به سر می‌برد یا در رجایی شهر است اطلاعی ندارند.

به گفته مهران‌نیا مقامات قضایی در تهران به خانواده جلالی اطلاع داده‌اند که حکم انتقال او داده شده اما “از مقامات بالا دستور رسیده تا چند روز دست نگهدارند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.”

احمدرضا جلالی پزشک و فوق تخصص پزشکی بحران بیش از چهار سال است در زندان به سر می‌برد. قبلا اطلاع داده شده بود که جلالی روز سه‌شنبه ۴ آذر برای اجرای حکم اعدامش به انفرادی منتقل شده است.

دکتر جلالی در آخرین تماس تلفنی با خانواده‌اش ضمن اعلام این خبر گفته است که این تماس ممکن است آخرین تماس او باشد.

ویدا مهران‌نیا به دویچه وله گفت حکم انتقال همسرش به زندان رجایی شهر کرج صادر شده و قرار بوده ساعت پنج بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۱ آذر این حکم اجرا شود ولی از دیروز به بعد هیچ اطلاعی از وضعیت ایشان در دست نیست.

به گفته مهران‌نیا خانواده‌اش برای پیگیری ابتدا به زندان رجایی شهر کرج مراجعه کردند ولی در آنجا به خانواده اش گفتند که هنوز او منتقل نشده است. سپس خانواده جلالی به دادسرای انقلاب اسلامی تهران مراجعه کردند اما آنجا هم جوابی نگرفتند.

ویدا مهران‌نیا می‌گوید همسرش بی‌گناه در ایران محبوس است. او تاکید می‌کند: «من با تمام کشورهای اروپایی در تماس بودم. با دولت سوئد تماس گرفتم و خواستم که برای حفظ جان همسرم اقدام کنند. اگر اتفاقی برای او بیافتد دیگر قابل برگشت نیست. کشورهای اروپایی گفتند که پیگیر هستند و امیدوارم که این پیگیری‌ها نتیجه بدهد و فقط در حد یک توییت نباشد چون واقعا خطر جدی هست و ما خیلی نگران وضعیتش هستیم.»

همسر جلالی از جامعه جهانی و کشورهای اروپایی خواست برای نجات همسرش تلاش بیشتری بکنند تا حکم اعدام او لغو شود. او می‌گوید همسرش بی‌گناه است.

احمدرضا جلالی همواره اتهام جاسوسی را رد کرده و گفته است که اعترافاتی که در این باره از او گرفته شده تحت فشارهای شدید بوده و از نظر قانونی قابل استناد نیستند.

جمهوری اسلامی با حبس شهروندان کشورهای خارجی و یا شهروندان دوتابعیتی قصد دارد این افراد را با زندانیان خود در این کشورها مبادله کند. در تازه‌ترین این اقدامات کایلی مور گیلبرت، تبعه بریتانیایی-استرالیایی را که به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی ایران” و “جاسوسی” به ده سال زندان محکوم شده و بیش از دو سال در ایران محبوس بود، با سه تبعه ایرانی زندانی در تایلند معاوضه کرد.

اسامی ایرانیانی که با کایلی گیلبرت مبادله شده‌اند، سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده اعلام شده است. این سه نفر از سال ۲۰۱۲(۱۳۹۰) در تایلند زندانی بودند. آنها پس از تلاشی نافرجام برای ترور دیپلمات‌های اسرائیلی بازداشت شده بودند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *