حجت‌الاسلام خادمی متولی امام‌زاده حارث هزاران هکتار از جنگل‌های “آق مشهد” را به اسم وقف تصرف کرده

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۸

اسحاق جهانگیری، معاون اوّل رئیس جمهوری، می‌گوید که بیش از هزار پروندۀ اختلاف میان اوقاف از یک طرف و سازمان جنگل‌ها و محیط زیست وجود دارد و وقف دامنه‌های دماوند و هزاران هکتار از جنگل‌های “آق مشهد” تنها دو نمونه از این هزار پروندۀ اختلاف است.

امامزاده حارث در روستای “آق مشهد” که به اسم آن هزاران هکتار از جنگل‌های مازندران زمین‌های موقوفه اعلام شده است

در تابستان گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، بدون هیچ توضیحی تصرف دامنه‌های دماوند و ۵۶٠٠ هکتار از جنگل‌های هیرکانی “آق مشهد” در استان مازندران را به اسم وقف تأئید کرد. اکنون روشن شده است که مدعی وقف این جنگل‌ها و مراتع حجت‌الاسلام حسینعلی خادمی، متولی “امام‌زاده حارث”، است که شکایتی را علیه اهالی روستای “آق مشهد” تنظیم کرده است. به ادعای حجت الاسلام خادمی برخی از اهالی روستای “آق مشهد” زمین‌های موقوفه را به عنوان “ارث پدری” خود تقسیم کرده‌اند. متولی “امام‌زاده حارث” گفته است : “اراضی موقوفه را تحت نام ماترک و ارث پدری بین خودشان تقسیم کرده‌اند.”

با این حال، محمد داسمه، حقوقدان و فعال محیط زیست، با انتشار اسنادی گفته است که خود متولی “امام زاده حارث”، حجت الاسلام خادمی، که مدعی وقفی بودن هزاران هکتار از جنگل های “آق مشهد” است، “قطعاتی از همین جنگل‌ها را تحت عنوان ارث پدری تصرف کرده و هفده هزار متر زمین را به عنوان مالک خصوصی به آقای علیزاده [دهیار آق‌مشهد] اجاره داده است.”

در روزهای گذشته اهالی روستای “آق مشهد” با حجت الاسلام حسینعلی خادمی در این روستا درگیر شدند.

اکنون اسحاق جهانگیری می گوید که اختلاف اوقاف یا به عبارت دقیقتر یک روحانی با مردم بر سر تصرف ۵۶٠٠ هکتار از جنگل‌های “آق مشهد” تنها یک نمونه از هزار پروندۀ مشابه اختلاف میان روحانیان و مردم است که در همگی آنها سازمان اوقاف به نیابت از روحانیان می‌خواهد حاصلخیزترین زمین‌ها و جنگل‌های کشور را تحت عنوان وقف تصاحب کند. اسحاق جهانگیری سپس افزوده است که دولت نخواهد گذاشت که زمین‌های انفال که متعلق به همۀ ایرانیان است به اسم اوقاف تصاحب شود.

رادیو فرانسه:ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *