علیرضا حیدرآبادی, مدیرعامل سابق بانک سرمایه ‘به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شد’

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۹

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، گفته است که مدیر عامل سابق بانک سرمایه که اخیرا به ایران برگردانده شده به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم “قطعی” اعلام شده است.

علیرضا حیدرآبادی در بهمن ۱۳۹۴ به مدیرعاملی بانک سرمایه منصوب و حدود پنج ماه بعد در خرداد ۹۵ از این سمت برکنار شد

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام این خبر به خبرنگاران گفته غلامرضا حیدرآبادی‌پور، مدیر سابق بانک سرمایه همچنین به “محرومیت دائم از خدمات دولتی، جزای نقدی و ضبط مال تحصیل شده از طرق نامشروع “محکوم شده است.

آقای اسماعلی گفته متهم پیشتر نسبت به این حکم واخواهی کرده بود.

علیرضا حیدرآبادی‌پور اواخر مهر ماه از اسپانیا به ایران برگردانده شد؛ دادستانی تهران خرداد ماه پارسال (۱۳۹۸) از بازداشت او در اسپانیا توسط پلیس بین الملل (اینترپل) خبر داده بود.

علیرضا حیدرآبادی‌پور در بهمن ۱۳۹۴ به مدیرعاملی بانک سرمایه منصوب و حدود پنج ماه بعد (در خرداد ۹۵) از این سمت برکنار شد.

او با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد بود اما در اواخر سال ۱۳۹۷ خورشیدی از ایران خارج شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده مدیران بانک سرمایه با اتهام “فساد اقتصادی و اختلاس” مدتهاست که جریان دارد.

علی بخشایش و محمدرضا توسلی، مدیران عامل سابق بانک سرمایه، و پرویز کاظمی رئیس سابق هیات مدیره این بانک از جمله کسانی هستند که در رابطه با این پرونده حبس گرفته اند؛ آقای کاظمی در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، وزیر رفاه بود.

سه متهم اصلی بانک سرمایه هیئت که همگی از مدیران این بانک بوده‌اند به “مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی ایران (از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی) و بیش از چهل مورد مشارکت در خیانت در اموال صندوق ذخیره فرهنگیان’ متهم شده‌اند.

صندوق ذخیره فرهنگیان در خرداد ماه سال ۱۳۷۴ بر اساس مصوبه مجلس با هدف حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان در دوران بازنشستگی تأسیس شد. در هر ماه مقداری از فیش حقوقی هر سپرده‌گذار فرهنگی کسر و مستقیماً به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌شود؛ این صندوق به سپرده‌های فرهنگیان سود پرداخت می‌کند.

بانک سرمایه یکی از بانکهای بزرگ خصوصی ایران است که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و و دارای بیش از ۱۶۰ شعبه در سراسر ایران است؛ سهام این بانک در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود و اکثریت سهام آن متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است.

این بانک، ترکیب سهامداران (اشخاص حقیقی) خود را فرهنگیان، کارکنان بانک‌های ملت، رفاه، تجارت و صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *