انتقاد تند حسن روحانی از مجلس: لوایح ما را بایگانی کردند؛ تعیین خط ‌مشی از اختیارات رئیس‌جمهوری است

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۹

حسن روحانی، رئیس ‌جمهور ایران، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن را متهم کرد که لوایح دولت را «به بایگانی بردند» و «سونامی» طرح‌های مختلف راه انداخته‌اند و نگذاشته‌اند کار مشترکی بین دولت و مجلس انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی که روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت اضافه کرد که این رویکرد مجلس «برخلاف اهداف توسعه کشور است».

او خطاب به مجلسیان گفت: «منافع ملی ما اصل باشد و دعواهای سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم.»

رئیس ‌جمهور ایران در سخنان خود با اشاره به تحویل لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ «پیش از موعد مقرر به مجلس»، گفت که «این اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است؛ متأسفانه در این چند ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکی انجام بدهیم. چون نمایندگان مجلس محترم لوایح ما را به بایگانی بردند و سونامی طرح‌ها را راه انداختند.»

پس از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از اتکای بودجه به نفتانتقاد کرد و اعلام کرد این مجلس بر اصلاح ساختار بودجه «مُصّر» است.

اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم از جناح‌های مخالف دولت هستند و سخنان آنها نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از آن چه «خوش‌بینی و نگاه مثبت دولت به غرب» می‌دانند، ارزیابی می‌کنند.

با وجود این حسن روحانی بامداد چهارشنبه در جلسه هیئت دولت در ادامه گفت که «امروز فضایی است که بهتر می‌توانیم با دنیا، منطقه، همسایگان و غرب و شرق کار کنیم» و «این جاده پر فراز و نشیب به مقدار کمی در حال هموار شدن است» و خطاب به مجلس گفت که «ما برای پیشرفت دیپلماسی نیاز داریم که از کشور صدای واحدی شنیده شود.»

او در مورد این «هموارتر شدن جاده» به تغییر قریب‌الوقوع دولت در ایالات متحده اشاره کرد و در مورد توافق هسته‌ای با آمریکا خطاب به مقام‌های آن کشور گفت که «این کار تنها یک امضا می‌خواهد، در آن زمان همه دو مرتبه سر جای اول بازمی‌گردیم، پس بازگشت به تعهدات اصلاً نیاز به زمان ندارد.»

حسن روحانی ادامه داد: «آمریکایی‌ها می‌توانند به برجام بازگردند و دوباره ۱+۵ شکل بگیرد و البته باید به تمام تعهدات‌شان بازگردند و کاری که علیه ملت ایران کردند را جبران کنند. در آن صورت ما هم به تعهدات‌مان بازمی‌گردیم.»

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، با انتقاد از رویکرد دولت دونالد ترامپ در قبال برجام تصریح کرده است که بازگشت به برجام اگرچه «کاری سخت» است، اما او به وعده خود در مورد احیای آن وفادار خواهد ماند.

حسن روحانی روز چهارشنبه همچنین تاکید کرد که «تعیین خط‌مشی» امتیاز ویژه‌ای است که تنها در دست دولت و رئیس جمهور است.

اشاره آقای روحانی به نظر می‌رسد به تصویب قانونی درباره فعالیت اتمی ایران باشد که هفته گذشته در مجلس انجام گرفت و آغازگر مناقشه مجلس و دولت شد، مناقشه‌ای که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از آن به عنوان «سریال» اختلاف مجلس و دولت یاد می‌کند.

مجلس شورای اسلامی با تصویب این قانون دولت را موظف کرد که در صورت دریافت نکردن امتیازات بانکی و اقتصادی از غرب ظرف دو ماه، باید بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را محدود کرده و غنی‌سازی اورانیوم را افزایش بدهد.

پس از آن، حسن روحانی این مصوبه مجلس را «مضر» و عجولانه نامید و از مجلسی‌ها به طعنه خواست که «هول» نشوند، رئیس مجلس شورای اسلامی هم خطاب به رئیس‌جمهوری ایران جواب داد که کسی «هول» نشده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *