دفاع گریان همسر کاپیتان فولاد؛ ورق در آخرین دادگاه علیه خلبان پرواز تهران-یاسوج برگشت

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۰

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی شرکت آسمان پس از نزدیک به ۳ سال که از وقوع این سانحه مرگبار می‌گذرد با افزایش سهم قصور خلبان جانباخته آن و دریافت آخرین دفاع از ۱۸ متهمان دیگر برگزار شد.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان روز یکشنبه ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ در کوه دنا سقوط کرد

دادخواهی‌ خانواده‌های جان‌باختگان در دادسرای کارکنان دولت موجب صدور کیفرخواست برای ۱۸متهم حقیقی و حقوقی، از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آسمان و رئیس و مدیرعامل وقت آنها شد. اتهام اکثر این متهمان، عدم ‌رعایت مقررات دولتی و معاونت در جعل رایانه که به سقوط هواپیمای مسافربری و قتل شبه عمد ۶۶ نفر شد.

بررسی این اتهام‌ها نزدیک به ۳ سال و با برگزاری پنجمین جلسه دادگاه روز چهارشنبه به پایان رسید.

در شرایطی که هیات کارشناسی در چهارمین جلسه دادگاه که ۳‌ ماه پیش برگزار شده بود، تنها ۵ درصد قصور برای کادر پرواز قائل شده بود، اما هنگام تفهیم اتهام در پایان جلسه پنجم دادگاه، میزان قصور کادر فنی پرواز ۳۷ درصد اعلام شد و میزان قصور ۱۸ متهم حقیقی و حقوقی پرونده از ۹۵ به ۶۳ درصد کاهش یافت.

در این جلسه همچنین رئیس دادگاه اعلام کرد که برای ممانعت از طولانی شدن رسیدگی به پرونده، هر یک از متهمان پرونده آخرین دفاع خود را به‌ صورت مکتوب ارائه کنند. تصمیمی که اعتراض خانواده قربانیان و وکلای مدافع آنها را برانگیخت ولی مانع از اجرای تصمیم رئیس دادگاه نشد.

اما در این میان همسر خلبان حجت‌الله فولاد نسبت به تحمیل ۳۷ درصد قصور سقوط هواپیمای مسیر تهران-یاسوج اعتراض کرد. او در حالی که اشک می‌ریخت این تصمیم دادگاه را اجحاف در حق همسر مرحومش دانست که توان دفاع از خودش را ندارد. او گفت:«او ۴۲ سال صادقانه به صنعت هواپیمایی کشور خدمت کرد و آخر سر هم جانش را برای این کار گذاشت. پیکر شوهرم به‌عنوان آخرین نفر پیدا شد و حالا او را مقصر معرفی می‌کنید.» همسز کاپیتان فولاد تاکید کرد:«مدیران هواپیمایی مقصران اصلی حادثه هستند.»

حجت ‌الله فولاد، خلبان هواپیمای مسافربری «ای‌تی‌آر۷۲ –۶۰۰» تهران- یاسوج تجربه ۱۷ هزار و ۷۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای ای‌تی‌آر را در کارنامه خود داشته و از این نظر با تجربه‌ترین خلبان ایران بوده و به عنوان معلم منتخب سازمان هواپیمایی کشوری نیز فعالیت می‌کرد.

با پایان اعتراض همسر آقای فولاد، متهمان پرونده دفاعیات‌ مکتوب خود را به رئیس دادگاه ارائه کردند و نیز پایان دادرسی پرونده را اعلام کرد و گفت که پس از بررسی دفاعیات متهمان، رأی دادگاه صادر خواهد شد.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر و خدمه پروازی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد ولی سپس در برخورد با کوه دنا ساقط شد و تمام سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *