روح‌الله زم اعدام شد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۲

روح الله زم، موسس و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز اعدام شده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران صبح روز شنبه، ۲۲ آذر / ۱۲ دسامبر، گزارش کرد که آقای زم سحرگاه شنبه با طناب دار اعدام شده است.

آقای زم به “جاسوسی” به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل و فرانسه، “همکاری” با دولت متخاصم آمریکا و “مشارکت” در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده متهم شده بود. روند محاکمه او با انتقاد گروه‌های حقوق بشری مواجه شد. آنها به پخش “اعترافات اجباری” آقای زم از تلویزیون ایران اعتراض کردند.

تلویزیون ایران بارها اقدام به پخش اعتراف اجباری کرده و به همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در جمهوری اسلامی متهم شده است.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، تابستان امسال نسبت به صدور حکم اعدام برای پسرش اعتراض کرد و آن را “خلاف عدالت و دادرسی اسلامی” خواند.

روح‌الله زم در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران ۲۲ مهر پارسال خبر بازداشت و انتقالش به ایران را اعلام کرد.

آقای زم از عراق به ایران منتقل شد و منبعی آگاه در دولت عراق به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که “دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌الله زم به بغداد او را بازداشت کرده است”. این منبع به بی‌بی‌سی گفت آقای زم “بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود و سپس مطابق موافقت‌نامه استرداد مجرمین به ایران تحویل داده شد.”

روح‌الله زم که بود؟

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم، روحانی شناخته شده ایرانی و رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود.

او پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ برای مدتی بازداشت شد و سپس ایران را ترک کرد و به مالزی و از آنجا به عنوان پناهنده به فرانسه رفت.

روح‌الله زم در اولین سال‌های خروجش از ایران در نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، مواردی از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان را فاش کرد.

آقای زم در سال‌های گذشته، ابتدا وب‌سایت و سپس کانال تلگرامی آمدنیوز (صدای مردم) را راه‌اندازی کرد.

آمدنیوز به مرور کانال تلگرامی پرمخاطبی شد که با افشای چند خبر پشت پرده و امنیتی، نظیر حساب‌های بانکی رئیس قوه قضاییه (صادق آملی لاریجانی) و پرونده آزار جنسی سعید طوسی، توجه زیادی را جلب کرد. این کانال تلگرامی اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ را هم به صورت گسترده‌ای پوشش داد. البته این کانال اخباری هم منتشر کرد که صحت نداشتند.

در اعتراضات گسترده دی ماه ۱۳۹۶ آمدنیوز یکی از رسانه‌هایی بود که فراخوان تجمعات اعتراضی در آن منتشر می‌شد.

روح‌الله زم چه اتهام‌هایی داشت؟

یک سخنگوی قوه قضاییه ایران همزمان با تایید خبر اعدام آقای زم به اتهام افساد فی‌الارض گفته بود “دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز توام را از مصادیق افساد فی الارض دانسته و حکم اعدام صادر کرده است و در مورد چند مورد اتهامی که افساد فی الارض نبود به مجازات حبس محکوم شده است”.

نهادهای حقوق بشری و چند کشور غربی از جمله آمریکا ایران را به محاکمه ناعادلانه آقای زم متهم کرده بودند و خواستار اجرا نشدن حکم اعدام او شده بودند.

برخی از عناوین کیفرخواست روح الله زم، شامل این اتهامات بود:

  • افساد فی الارض
  • تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور
  • جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه
  • جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه
  • همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
  • اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
  • مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده

روح‌الله زم چرا به عراق رفت و چگونه بازداشت شد؟

حدود یک سال پیش تلویزیون دولتی ایران ویدیویی از روح‌الله زم منتشر کرد که چشم بسته در بازداشت سازمان اطلاعات سپاه بود. دادگاه انقلاب تهران او را به اعدام محکوم کرد. اما سئوال اینجاست روح‌الله زم که در فرانسه پلیس محافظ داشت چگونه متقاعد شد به عراق برود؟ جایی که جولانگاه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران است. آیا واقعا آیت‌الله سیستانی او را دعوت کرده بود؟ نقش شیرین نجفی، ادمین آمدنیوز در کشاندن او به عراق چه بود؟
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *