اعتراف داماد روحانی به فروش گرانترین خاک جهان

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۲

جمهوری اسلامی با سرکوب و غارت مردم ایران نه تنها زندگی شان را به نابودی کشانده و آنها را به خاک سیاه فقر نشانده است، بلکه خاک و آب آنها را نیز تحت عنوان صادرات غیرنفتی به تاراج می‌دهد.

هرمز جزیره ای در جنوب ایران است که به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس نامیده میشود. موقعیت جزیره هرمز است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی با اهمیت خاصی روبرو کرده است.

اما موقعیت جغرافیایی تنها ویژگی این جزیره نیست بلکه خاص ترین انواع خاک ها و ویژگی های زمین شناختی مجموعه ای از انحصارات را به این جزیره بخشیده که اکنون آنرا تبدیل به بهشت زمین شناسی در جهان کرده است.

متاسفانه امروز از عمده ترین مشکلات این جزیره میتوان به خام فروشی خاک آن اشاره کرد که نه تنها ویژگی صنعتی، بهداشتی و دارویی دارد بلکه خوراکی نیز هست و مردم محلی از آن به عنوان ادویه استفاده میکنند.

کامبیز مهدی زاده (داماد روحانی) مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی درباره اهمیت حفظ خاک هرمز به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: از آنجا که خاک هرمز گرانترین خاک جهان شناخته شده است، وظیفه صیانت از آن بر عهده ماست.

وی گفت: با مراجعه به تاریخ از قرارداد های ننگینی همچون ترکمنچای و گلستان تاسف می‌خوریم به دلیل اینکه بر اثر آن بخشی از خاک کشور خود را از دست دادیم؛ امروز هم خاک فروشی نه تنها در هرمز بلکه در هر کجای دیگر از کشور با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد.

یک عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب نیز پیش تر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متأسفانه ادامه قاچاق خاک ایران که از چند سال پیش شروع شده صحت دارد، گفت: تعدادی افراد سودجو با بهانه‌های مختلف خاک حاصلخیز کشور را جمع‌آوری و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند.

حسین بشارتی با تاکید بر این نکته که قاچاقچیان، قاچاق خاک را در پوشش کالای دیگر انجام می‌دهند تا اسناد و مدارکی درباره آن وجود نداشته باشد، ادامه داد: برخی به بهانه صادرات محصولات گلدانی خاک صادر می‌کنند برخی هم در پوشش سیمان این کار را انجام می‌دهند.

بشارتی این مساله را یک فاجعه جبران ناپذیر برای کشور توصیف و خاطر نشان کرده که شاید در کوتاه مدت اثرات خود را نشان ندهد اما نسل آینده به راحتی از کنار این موضوع نخواهد گذشت و ما را نخواهد بخشید.

وی افزود: خاک یک منبع تجدیدناپذیر و یا دیرتجدیدپذیر است و تشکیل یک سانتیمتر از آن سال‌ها زمان می‌برد.

به گفته‌ی کارشناسان، قاچاق خاک ایران از دهه‌ی ۸۰ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *