کانون نویسندگان ایران اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد, پیام نسرین ستوده در ارتباط با اجرای حکم اعدام روح الله زم

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۴

کانون نویسندگان ایران اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز را محکوم کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «چرخه‌ شکنجه، اعترافات اجباری و اعدام» را متوقف کنند.

بیانیه کانون نویسندگان که روز یکشنبه صادر شده تاکید می‌کند که این نهاد «فارغ از هر گونه داوری درباره‌ رسانه‌ای خاص، هم‌صدا با وجدان‌های بیدار جامعه و نهادهای مدافع حقوق بشر» اعدام روح‌الله زم را محکوم می‌کند.

اصلی‌ترین نهاد صنفی نویسندگان ایران نوشت: «حکم اعدام روح‌الله زم در حالی اجرا شد که در مورد روند محاکمه و پخش اعترافات اجباری او از صداوسیما پرسش‌ها و ابهامات جدی وجود داشت.»

در بیانیه کانون نویسندگان ایران همچنین آمده که این کانون «در طول فعالیت پنجاه و دو ‌ساله‌اش همواره در بیانیه‌‌ها و اطلاعیه‌ها، آزادی بیان را حق همگان‌ دانسته و بر این باور است که هیچ یک از افراد جامعه‌ را، با هر نوع عقیده و گرایش سیاسی، نمی‌توان به خاطر بیان دیدگاه‌هایش مجازات کرد.»

همچنین کانون نویسندگان دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات و مطبوعات آزاد را «حق مردم»، و مجازات صاحبان رسانه را «تنها موجب تقویت خفقان» دانست.

پیام نسرین ستوده در ارتباط با اجرای حکم اعدام روح الله زم

دوستان و فعالان حقوق بشر؛
خبر اجرای حکم روح الله زم، مطابق اصول و قواعد حقوق بشر، تأسف و حیرت زیادی را در بین فعالان سیاسی و اجتماعی به وجود آورده است. در این میان من نیز حیرت‌زده از این خبر به مسئولیت جمعی‌مان در قبال اجرای چنین حکمی می‌اندیشم. پروندهٔ روح الله زم با سکوتی عجیب در یک سال گذشته پیش رفت. من نیز به سهم خود به این سکوت معترض‌ام و ظاهراً باید هرگاه شهروندی از خطر اجرای حکم اعدام موقتاً نجات می‌یابد، هشیارانه از اجرای احکام مشابه دیگر، جلوگیری به عمل آوریم. این کاری است که قطعاً می‌توانیم انجام دهیم.

نسرین ستوده | ۲۳ آذر ۹۹ | زندان قرچک ورامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *