افزایش قیمت گندم: تعطیلی ده‌ها نانوایی در خوی و بیکاری بیش از ۲۰۰ کارگر

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۵

به گفته‌ی رئیس اتحادیه نانوایان خوی (آذربایجان غربی)، در نتیجه افزایش قیمت گندم، نانوایان «آزادپز» این شهرستان قادر به ادامه کار نیستند. ده‌ها نانوایی تعطیل شده و بیش از ۲۰۰ کارگر شغل خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) روز دوشنبه ۲۴ آذر به نقل از احد اصلانی، رئیس اتحادیه نانوایان خوی (آذربایجان غربی) نوشت اخیراً با افزایش قیمت گندم در بازار آزاد، قیمت آرد به کیسه‌ای ۱۸۰ هزار تومان رسیده است:

«گرانی آرد، افزایش کلیه هزینه‌های نانوایی اعم از خمیرمایه، اجاره مغاره، بیمه، روغن و تخم مرغ و عدم افزایش قیمت نان موجب متضرر شدن و در نتیجه تعطیلی نانوایان آزادپز شده است.»

به گفته احد اصلانی «قوت غالب مردم خوی نان است و شغل‌شان کارگری است» و بسته شدن نانوایی‌ها مردم را در تأمین خوراک روزانه با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان خوی گفته است نانوایان بارها درخواست کرده‌اند آرد یارانه‌ای نوع ۲ به آن‌ها تعلق بگیرد اما اداره غله به تقاضاهای مکرر نانوایان بی توجهی کرده است.

مشکل سرتاسری

مشکل کمبود و گرانی نان به شهرستان خوی منحصر نیست. در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از صف‌های طولانی مقابل نانوانی‌ها در نقاط مختلف کشور منتشر شده است.

نانوایان می‌گویند میزان سهمیه آرد کم است و قیمت آرد آزاد و سایر هزینه‌ها افزایش یافته و دیگر قادر به خرید آرد به قیمت آزاد نیستند. برخی مسئولان وزارت کشاورزی و سازمان غله در توضیح کمبود نان در نقاطی از کشور نانوایان را متهم کرده‌اند که آردهای دریافتی را به جای پختن نان در بازار آزاد می‌فروشند.

دولت برای آرد هم مانند ارز، چند نرخ تعیین کرده است. آرد در حال حاضر سه نرخ دارد: نرخ سهمیه نوع یک، نرخ سهمیه نوع دو، و نرخ آزاد. شورای آرد و نان کشور قیمت یک کیلو آرد سهمیه نوع یک را ۶۶۵ تومان، و سهمیه نوع دو را ۹۰۰ تومان اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *