ایرانی‌ها سوسیس و کالباس را جایگزین گوشت و مرغ کردند

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۵

تورم و کاهش قدرت خرید به صورت کاملا محسوس در میان بیشتر اقشار مردم در ایران قابل مشاهده است

در میان گروه‌های کم‌درآمد، خوراکی‌ها و مسکن نقش نخست تورم را ایفا می‌کنند – همشهری آنلاین

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی، با اشاره به تغییر نگرش و اقبال مردم به خرید فرآورده‌های گوشتی، خبر از افزایش خرید کالباس و سوسیس به عنوان جایگزین گوشت و مرغ در سبد خانوار داده است.

گرانی ۲۵ تا ۳۰ درصدی گوشت و مرغ، موجب شده است مردم ناچار سوسیس و کالباس را جایگزین گوشت و مرغ کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی به همشهری گفته است با شیوع کرونا و افزایش قیمت گوشت و مرغ، سهم فرآورده‌های گوشتی آماده و نیمه‌آماده در سبد مصرفی خانوارها تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته مصطفی معروف خانی، خرید محصولات پروتئینی آماده نسبت به گوشت و مرغ برای خانوارهای کم‌درآمد مقرون به صرفه‌تر است. او توضیح داده است که مشتری با خرید یک مرغ به وزن ۲ کیلوگرم شاهد ضایعات ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرمی این محصول پروتئینی است. با خرید سوسیس و کالباس اما، می‌تواند از صفر تا صد اینگونه اقلام را استفاده کند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفته است تا حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش، سوسیس و کالباس جزو غذاهای تفننی بود و برخی خانوادهها به‌ندرت از آن استفاده می‌کردند. در روزها و ماه‌های اخیر، تغییر شرایط اقتصادی و به‌خصوص گرانی گوشت و مرغ و کاهش قدرت خرید مردم، موجب شده بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد، این اقلام را جایگزین گوشت و مرغ در سبد مصرفی خود کنند.

خبر گرانی گوشت و مرغ و حذف آنها از سفره خانوارهای ایرانی، از ماه‌ها پیش منتشر شده است. گفته شده است در تهیه غذا، استفاده از عصاره‌ گوشت و مرغ کاهش پیدا کرده است. برخی از اسکلت مرغ و گوشت، تنها برای طعم‌دارکردن غذا استفاده می‌کنند.

تاثیر گرانی نه در حد کاهش توانایی در خرید اقلام لوکس و غیرضروری است، بلکه امکان تهیه اقلام ضروری و اولیه را نیز از برخی گرفته است. فراتر از کاهش مصرف روزانه، برخی از اقلام به‌طور کامل از سبد خرید خانواده‌ها حذف شده است. افزایش چند برابری قیمت را بیشتر در محصولاتی همچون مرغ، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، صیفی‌جات، روغن، کره، میوه، نان و حتی پوشک و شیرخشک، شاهدیم.

انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، در گزارشی که تابستان امسال منتشر کرد خبر از حذف کامل یا حذف قابل‌توجهی از مصرف منابع پروتئین جانوری همچون تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت سفید و لبنیات در میان بسیاری از خانواده‌های ایرانی داد.

این گزارش طی سه ماه اول سال جاری، از بیش از ۲۲ هزار خانوار شهری و روستایی، درباره میزان مصرف گروه‌های غذایی مختلف و ریزمغذی‌ها، پرسش و تحقیق کرده بود.

همزمان، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در مرداد ماه، بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرد بر اساس آمار‌ها بیش از ۲ میلیون خانوار در یک سال گذشته، گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند.

درک فقر در میان شهروندان ایرانی، نیازی به انتشار اخبار مربوط به گرانی ندارد. تورم و کاهش قدرت خرید به صورت کاملا محسوس در میان بیشتر اقشار مردم در ایران قابل مشاهده است. روند فزاینده خط فقر نیز در ایران خود گویای معضلات معیشتی در کشور است؛ مشکلاتی که با افزایش خودکشی در میان قشر نوجوان و دانش‌آموز، چهره خوفناکی به خود گرفته است، تا جایی‌که به صورت رسمی از سوی خانواده‌ها و از تریبون‌های رسمی، فقر به عنوان علت خودکشی‌ها بیان می‌شود.

مطابق جدیدترین آمار تورم، بر اساس دهک‌ها که در آبان‌ماه از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، شکاف تورمی در ده دهک خانوارها به بیشترین میزان خود رسیده است. در میان گروه‌های کم‌درآمد، خوراکی‌ها و مسکن نقش نخست تورم را ایفا می‌کنند. این در حالی است که شدت تورم در دهک‌های پردرآمد، بیشتر در بخش کالاهای غیرخوراکی نظیر خودرو بوده است.

کاهش درآمد خانواده، از دست دادن شغل و کاهش چشمگیر درآمد و افزایش قیمت مواد غذایی، سفره خانوار ایرانی را کوچک و به تدریج خالی کرده است. اگر روزی نان و پنیر و گوجه و خیار قوت قشر فقیر بود، این روزها تهیه این ۴ قلم خوراکی هم در توان بسیاری از مردم در ایران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *