آیت‌الله خامنه‌ای: دشمنی‌ها مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۶
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که “دشمنی‌ها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود.”

آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دیدار عمومی بعد از گزارش‌ها و شایعات مربوط به وضعیت سلامتش با خانواده قاسم سلیمانی و برگزارکنندگان مراسم سالگرد او دیدار کرد

آقای خامنه‌ای در اولین سخنرانی عمومی خود بعد از گزارش‌ها و شایعات مربوط به وضعیت سلامت او، امروز چهارشنبه ۲۶ آذر با خانواده قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و برگزارکنندگان مراسم سالگرد او دیدار کرد.
آقای خامنه‌ای بدون نام بردن از جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا بار دیگر درباره “اعتماد به دشمن” هشدار داد و گفت: “دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد…. آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد.”

ساعتی پیش از این سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود “از آمدن بایدن ذوق‌زده نیستم اما از رفتن ترامپ خوشحال هستیم.”

آقای روحانی گفته بود راه برای دولت آمریکا برای بازگشت به “مسیر درست” باز است و درباره برجام هم تاکید کرد “اگر ۱+۵ به کل تعهداتش برگردد، ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان برمی‌گردیم.”

وعده دوباره انتقام از “آمران و عاملان” کشتن سلیمانی

خانواده قاسم سلیمانی با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند
خانواده قاسم سلیمانی با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند

آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی درباره وعده انتقام کشتن قاسم سلیمانی گفت: “آمران و قاتلان سردار سلیمانی باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد قطعی است.”

آقای خامنه‌ای گفت که مهمتر از انتقام و “سیلی سخت‌تر” به آمریکا “غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار” و “اخراج امریکایی‌ها از منطقه” است.

قاسم سلیمانی روز ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ در حمله موشکی آمریکا به خودروی او در جاده فرودگاه بغداد با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده کشته شد.

چند روز بعد از این حمله سپاه پاسداران پایگاه عین‌الاسد،‌ محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را هدف حمله موشکی قرار داد.

در آن حمله که با هماهنگی قبلی صورت گرفت، هیچ یک از نیروهای آمریکایی کشته نشدند و مدتی بعد اعلام شد که بعضی از آنها دچار مصدومیت شده‌اند.

اما در همان روز یک هواپیمای مسافربری خطوط اوکراین که بیشتر مسافران آن ایرانی یا شهروندان دوتابعیتی ایران بودند هدف موشک‌های پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و ۱۷۶ نفر کشته شدند.

“مسئولان نباید ملت را تکه‌تکه کنند”

محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس در دیدار با آقای خامنه‌ای حاضر بود
محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس در دیدار با آقای خامنه‌ای حاضر بود

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار امروز از اختلاف‌های اخیر میان مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد و به آنها توصیه کرد که این اختلاف‌ها را با مذاکره حل کنند.

او گفت: “مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟”

از زمان ریاست محمدباقر قالیباف بر مجلس شورای اسلامی اختلاف‌های علنی و دعوای لفظی میان دولت و مجلس بالا گرفته است.

واکنش به ترور محسن فخری‌زاده و چگونگی برخورد با بحران اقتصادی در ایران از جمله مهم‌ترین مسا‌ئلی بود که به محل اختلاف شدید دولت حسن روحانی و مجلس تبدیل شد.

آقای خامنه‌ای گفت سه قوه “به ویژه روسای آنها با هم‌افزایی و همکاری، اتحاد ملی را روز به‌روز تقویت کنند.”

او گفت به شرطی از مسئولان حمایت می‌کند که “به اهداف ملت پایبند باشند.”

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *