قطعنامه‌ محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب شد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۷

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه محکوم کردن وضعیت حقوق بشر در ایران را با ۸۲ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۴ ممتنع تصویب کرد. ۱۷ کشور عضو سازمان ملل در این رأی‌گیری شرکت نکردند.

رای نهایی کشورهای عضو در مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با قطعنامه محکوم کردن وضعیت حقوق بشر در ایران

این قطعنامه پس از تغییراتی در پیش نویس قبلی – که چند هفته پیش در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد – در صحن عمومی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. به‌ موجب این قطعنامه، پرونده حقوق بشری ایران برای یک‌ سال دیگر نیز مفتوح باقی خواهد ماند.

برخی از کشورهای عضو پیش از رأی‌گیری مراتب اعتراض خود را به متن و نفس وجود این قطعنامه اعلام کردند – از جمله خود نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، نماینده ونزوئلا و نماینده چین.

روسیه، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، کوبا، هند، عراق، پاکستان، سوریه و ویتنام هم به جای محکوم کردن جمهوری اسلامی، به تصویب قطعنامه رأی منفی دادند.

تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا رأی به تصویب قطعنامه دادند.

در متن قطعنامه شش صفحه‌ای که آن را مانند سال‌های گذشته کشور کانادا تنظیم کرده، تعداد زیاد مجازات اعدام در ایران مورد توجه قرار گرفته است. همچنین موضوع اعدام کودکان زیر ۱۸ سال در ایران در چند پرونده مستندسازی شده آمده و در مورد آن ابراز نگرانی شده است. بخشی هم مربوط به شکنجه و مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز است که آمده ایران از این مجازات‌ها استفاده می‌کند. سرکوب گسترده، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه مخالفان از جمله عمل ناپدیدسازی مخالفان از موضوع‌های دیگر ذکرشده در متن این قطعنامه است.

نماینده ایران در واکنش، پیش از رأی‌گیری در مورد قطعنامه در صحن عمومی گفته که انگیزه چنین رأی‌گیری‌هایی سیاسی است و متن قطعنامه پر از «اطلاعات غلط و انحرافی» است.

مجمع عمومی سازمان ملل پیش از این در ۲۷ آذر ماه ۹۸ قطعنامه دیگری را در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران با ۸۱ رأی موافق در برابر ۳۰ رأی مخالف به تصویب رساند.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *