پدر و برادر نوید افکاری در گورستان روستای سنگر بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۷

یکی از نزدیکان نوید افکاری به بی‌بی‌سی فارسی گفت حسین و حمید افکاری، به همراه یک کارگر به گورستان محل دفن نوید افکاری رفته بودند تا خاک را برای نصب سنگ قبر آماده کنند.

عکس از مراسم سوگواری برای نوید افکاری در تابستان سال جاری

نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی بود که در پی شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ بازداشت و سپس به قتل یک کارمند حراست متهم، محکوم و اعدام شد.

او و برادرانش می‌گفتند زیر شکنجه مجبور به اعتراف دروغین و پذیرفتن مسئولیت این قتل شده بودند.

پس از اعدا ناگهانی نوید افکاری او به طور شبانه و تحت تدابیر امنیتی دفن شد.

ماموران امنیتی پس از آن هم مراسم سوگواری او را زیر نظر داشتند و از جمله در مراسم روز هفتم اعدام او مسیرهای منتهی به محل دفنش را بستند.

حال یکی از نزدیکان خانواده افکاری می‌گوید حسین و حمید افکاری به همراه کارگری که برای کمک به نصب سنگ قبر رفته بودند بازداشت شده‌اند.

پس از اعدام جنجال‌برانگیز نوید افکاری که انتقادهای زیادی را به دنبال داشت، خانواده افکاری تحت فشار بوده‌اند که برای نصب سنگ قبر اقدامی نکنند.

سه ماه پس از اعدام او دو برادرش یعنی وحید و حبیب افکاری هم همچنان در سلول انفرادی هستند و پیگیری‌های خانواده در خصوص وضعیت آنها بی‌نتیجه مانده است.

نوید افکاری سه روز پس از آن اعدام شد که به همراه برادرانش برای ثبت آثار شکنجه ماموران به پزشکی قانونی رفت.

مقام‌های امنیتی و قضایی به برادران افکاری گفته بودند که قرار است آنها را به تهران منتقل کنند، اما به طور ناگهانی و مخفیانه نوید افکاری را اعدام کردند.

آن طور که محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، می‌گوید این شیوه اعدام ناگهانی و بدون اطلاع قبلی در مورد فرزند او نیز به کار گرفته شده است.

دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در فشارهای امنیتی بر نزدیکان اعدام‌شدگان یا قربانیان خشونت‌ها و قتل‌های سیاسی دارند که بازداشت پدر پویا بختیاری یکی از آخرین نمونه‌های آن است.

برگزاری مراسم سوگواری برای منتقدان حکومت ایران بسیاری اوقات با موانع امنیتی روبرو است.

مقام‌های قضایی ایران در موارد متعدد، چون اعدام هزاران زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، یا اعدام‌شدگانی چون فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، رامین حسین پناهی، زانیار مرادی، و لقمان مرادی حتی محل دفن را به اعضای خانواده اطلاع نمی‌دهند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، در سال ۱۳۶۷ عضو هیاتی بود که به دستور آیت‌الله روح‌الله خمینی مستقیما برای اعدام مخفیانه و دفن هزاران نفر از زندانیان سیاسی در گورهای دسته‌جمعی تصمیم گرفت.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *