پرویز فتاح: ۱۱ هزار پرونده قضایی مرتبط با املاک بنیاد مستضعفان تشکیل شده است

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۸
رئیس بنیاد مستضعفان ایران می‌گوید «۱۱ هزار» فقره پرونده در قوه قضائیه جمهوری اسلامی درباره املاک و اموال در اختیار این بنیاد تشکیل شده که «انرژی» این نهاد و «سیستم» را گرفته است.

پرویز فتاح روز جمعه، ۲۸ آذر در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مصادره اموال و املاک شهروندان در اولین سال‌های پس از انقلاب ۵۷، گفته است: «عده‌ای که اموال آنها اوایل انقلاب مصادره شد، اسناد آوردند گفتند ما وابسته نبودیم و املاک آنها را بازگرداندیم».

او گفته که «همیشه» رای دادگاه به نفع بنیاد مستضعفان «نبوده» و این نهاد تا زمانی که دادگاه، تکلیف املاکی را که شکایتی درباره آنها وجود دارد، روشن نکند، نمی‌تواند «با املاک کاری انجام» دهد.

فتاح در این گفت‌و‌گو از اعلام تعداد املاکی که دادگاه، حکم استرداد به نفع شاکی را صادر کرده، خودداری کرده، اما گفته «بالاخره رأی دادگاه است هرچه رای صادر کردند تا الان هم بنیاد تبعیت کرده با آنکه برخلاف خواسته‌اش بوده است.»

پس از انقلاب سال ۵۷ به دستور روح‌الله خمینی یا دادگاه انقلاب، اموال و دارایی‌های بسیاری از کارگزاران حکومت پهلوی، سرمایه‌داران، اقلیت‌های مذهبی و حتی کارآفرینان، به صورت گسترده مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

این بنیاد که تحت نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و به سبب مصادره گسترده اموال شهروندان، به عنوان یکی از ثروتمندترین نهادهای حکومت ایران شناخته می‌شود، تاکنون گزارش شفافی از میزان دارایی‌ها خود منتشر نکرده است.

پرویز فتاح در این گفت‌وگو میزان فروش بنیاد مستضعفان در سال گذشته را ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که به گفته او ۷ هزار میلیارد تومان سود برای این نهاد داشته است.

مقام‌های این بنیاد مدعی هستند که سود حاصل از این فعالیت‌ها صرف کمک به مردم محروم می‌شود ولی بر اساس برخی از معدود اسنادهای مالی منتشرشده، بنیاد مستضعفان مسئولیت تامین بخشی از هزینه‌های دفتر رهبر جمهوری اسلامی و تهیه هدایا و کمک‌هایی که به نام علی خامنه‌ای می‌شود را بر عهده دارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری تسنیم؛ ب.ب/ ر.ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *