سام رجبی, جودوکار ایرانی با تصویر نوید افکاری روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۹

سام رجبی، جودوکار ایرانی در زمان ایستادن بر سکوی قهرمانی جهان، تی‌شرتی با تصویر نوید افکاری را روی دست گرفت. او مدال‌هایش را به خانواده افکاری تقدیم کرده و گفته که گردن او جای مدال بود نه طناب دار.

مسابقه قهرمانی جوجیتسو روز جمعه ۱۸ دسامبر در اورالاندو برگزار شد.

سام (احسان) رجبی، عضو سابق تیم ملی جودو ایران و قهرمان جهان در رشته جوجیتسو، تازه‌‌ترین مدال طلای خود را به نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام شده تقدیم کرد. او که در آمریکا زندگی می‌کند و عضو “کمپین اتحاد برای نوید” است، در توییتر نوشت: «امروز برای نوید جنگیدم و قهرمان جهان شدم. راه نوید ادامه داره. نویدها جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند تا روز آزادی. ما ورزشکاران راه او را ادامه خواهیم داد.»

رجبی با انتشار عکسی که مدال‌هایش را روی سینه نشان می‌دهند و با پیامی که هشتگ “اتحاد برای زم” به آن افزوده شده، نوشت: «این مدال‌ها باید دور گردن نوید انداخته می‌شد نه طناب داری که باید از قانون بشریت حذف بشه. خانواده شریف نوید این مدال‌های ناقابل پیشکش شما، ایران‌مان و آزادی آن. ننگ بر جمهوری اسلامی، ننگ بر تمام ماله‌کشانی که باعث استمرار این رژیم سراسر فاسدند…»

سردار پاشایی، مربی سابق کشتی و قهرمان جهانی کشتی فرنگی در سال ۱۹۹۸نیز با تمجید از اقدام رجبی به نقل از او در توییتر نوشته است: «سام می‌گوید در چند جای مسابقه کم آوردم و واقعا توان ادامه دادن نداشتم اما عهد کرده بودم عکس نوید افکاری را بالای سکوی نخست ببرم. برای همین در آن لحظات تنها به یاد ورزشکاری که بی‌گناه شکنجه و بر دار شد جنگیدم.»

رجبی در حالی مدال طلای خود را به نوید افکاری و خانواده او تقدیم کرده که ماموران امنیتی مزار او در آرامستان روستای سنگر را به بهانه ساخت “یک دیوار خارج از عرف و ضوابط ساخت و ساز” تخریب کرده و پدر و برادر او را که سر خاکش رفته بودند، برای ساعاتی بازداشت کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، نوید افکاری را که در اعتراض‌های مرداد ۹۷ دستگیر شده بود، ۲۲ شهریور ۹۸ و با وجود اعتراض‌های گسترده به حکم اعدام، به دار آویخت.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *