گونه جدید کرونا؛ مینو محرز: احتمال دارد ویروس جهش‌یافته از قبل وارد ایران شده باشد

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۳
مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به گونه جدید ویروس کرونا که در بریتانیا شناسایی شده است گفت “از آنجایی که در پیک اخیر کرونا در کشورمان قدرت سرایت بسیار بالا بود، این احتمال وجود دارد که همین ویروس جهش یافته از قبل وارد کشور شده باشد”.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا

او درباره چرایی این گمانه‌زنی گفت “در پیک اخیر قدرت سرایت بسیار بالا بود و میزان مراجعه بیماران آنقدر بالا بود که گاهی دیگر تخت برای بستری بیماران نداشتیم”.

مقام‌های بهداشتی بریتانیا می‌گویند که گونه جدید ویروس کرونا نسبت به نوع قبلی هفتاد درصد بیشتر احتمال انتقال دارد. با این حال هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد این گونه جدید ویروس کرونا کشنده‌تر از قبلی است یا واکسن بر آن عمل نمی‌کند. این گونه جدید از ویروس کرونا به سرعت در حال شیوع در لندن و جنوب شرقی انگلستان است.

اکنون مینو محرز که محققان اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا به شمار می‌آید، گفت “در هر صورت ما رفت و آمد زیادی به انگلیس داریم. در وهله اول برنامه مطالعاتی بر روی ویروس در کشور باید دائما ادامه داشته باشد. پیش از این امکانات دستگاه و وسایل بررسی ویروس نبود، اما در حال حاضر در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این امکانات ایجاد شده و باید مرتبا ژنوتایپ ویروس را بررسی کنیم تا متوجه شویم که ویروسی که در ایران است، کدام ژنو تایپ است”.

در حال حاضر، ایران در کنار نزدیک به ۴۰ کشور دیگر سفر از بریتانیا را ممنوع کرده است.

درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟

این گونه جدید نخستین بار در ماه سپتامبر مشاهده شد و حالا در ماه نوامبر حدود یک چهارم از مبتلایان در لندن به این نوع جدید مبتلا شده‌اند.

اگرچه هنوز درباره گونه جدید ویروس کرونا “عدم قطعیت قابل توجهی” وجود دارد، اما بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت که شدت سرایت این گونه ممکن است تا ۷۰ درصد بیشتر از نسخه قدیمی باشد.

اما مقامات می‌گویند دلایل و شواهد محکمی در دست نیست که نشان دهد گونه جدید ویروس کرونا به افزایش مرگ می‌انجامد یا واکسن‌های فعلی بر آن کارگر نیست.

مایک رایان، رئیس اورژانس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید گونه جدید بخشی طبیعی از تکامل یک بیماری همه گیر است و این به معنای آن نیست که وضعیت “خارج از کنترل” شده است. این اظهارات در حالی عنوان شد که پیشتر وزیر بهداشت بریتانیا گفته بود که این گونه جدید “غیرقابل مهار بوده و ما باید آن را افسار بزنیم.”

پروفسور کریس ویتی مشاور ارشد دولت بریتانیا می‌گوید: “من فکر می‌کنم این موضوع وضعیت را به مراتب بدتر خواهد کرد اما خوش‌بینی‌هایی هم هست مخصوصا به دلیل وجود واکسن، البته با این فرض که بر این ویروس کارساز باشد که در حال حاضر چنین به نظر می‌‌رسد”.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *