عبدالناصر همتی: کره جنوبی هزینه نگهداری هفت میلیارد دلار پول مسدود شده ایران را می‌گیرد

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۵

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران

کره جنوبی در پی تحریم‌های آمریکا، پول نفتی را که از ایران خریداری کرده بود، بلوکه کرده و ایران تنها اجازه استفاده از این منابع برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از کره جنوبی را دارد.

اما آمارهای گمرکی کره جنوبی نشان می‌دهد که در ۱۱ ماهه سال جاری میلادی تنها ۱۶۷ میلیون دلار صادرات و کمی بیش از هشت میلیون دلار واردات از ایران داشته است. بدین ترتیب ایران نتوانسته که از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده خود در کره جنوبی استفاده کند.

آقای همتی می‌گوید ایران اخیرا تلاش کرده است که بخشی از پول بلوکه شده خود در کره جنوبی را برای خرید واکسن منتقل کند، اما در آخرین لحظه دولت سئول گفته است ایران باید تعهد بدهد که «فرایند انتقال» را قبول دارد.

او در مورد فرایند گفته است چون ۱۸۰ میلیون یورو باید از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا منتقل و با تبدیل به دلار تحویل بانک سوئیسی می‌شد که با سازمان جهانی بهداشت کار می‌کند، ایران با این فرایند مخالفت کرده است.

رئیس بانک مرکزی ایران گفته است: «ما در این مورد تجربه داریم و دادگاه‌های آمریکا متاسفانه احکامی را ناعادلانه علیه اموال ایران داده‌اند و تاکنون نیز دو میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کردند. برای همین از این طریق نتوانستیم، و ممکن بود پول مردم ایران را برداشت کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *