​​​​مهدی جعفر‌قلی‌زاده، قهرمان سابق کاراته ‌آسیا: آزادی را به رانت حکومتی و شغل در بیت رهبری ترجیح دادم

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۶

​​​​مهدی جعفر‌قلی‌زاده، عضو پیشین تیم ملی کاراته ایران و قهرمان سابق آسیا است. پدر او عضو سپاه قدس و شاغل در بیت رهبری بوده است. او در گفت‌و‌گو با دویچه‌وله می‌گوید که “آزادی را به شغل در بیت رهبری ترجیح داده است”.

ملی‌پوش پیشین کاراته ایران، مهدی جعفر‌قلی‌زاده، در سال ۲۰۰۸ میلادی به آلمان پناهنده شد. او پس از پناهندگی در آلمان به فعالیت ورزشی خود ادامه داد و نخست چندین سال مربی تیم‌های ملی کاراته فنلاند بود. این کاراته‌کار که در مسابقات بین‌المللی در رده وزنی فوق سنگین، برنده چندین مدال برای تیم ملی ایران شده است، در حال حاضر مسئولیت سرمربی‌گری تیم ملی کاراته کشور مالت را به عهده دارد.

جعفر‌قلی‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با دویچه‌وله فارسی از جزئیات تکان‌دهنده زندگی خود در ایران تعریف می‌کند. پدر این ورزشکار، حمید جعفر‌قلی‌زاده (خندان)، در دهه ۱۹۹۰ میلادی مربی و سرپرست فدراسیون کاراته ایران بود.

مهدی جعفر‌قلی‌زاده با اشاره به “برگزیده شدن پدرش به سرپرستی فدراسیون کاراته ایران در گذشته به خاطر عضویت در سپاه قدس” می‌افزاید که پدرش به عنوان “مسئول آموزش محافظان بیت رهبری” در حلقه‌های درونی قدرت در حکومت شاغل بوده است.

این کاراته‌کار در این رابطه می‌گوید: «اگر به ریاست فدراسیون‌های کاراته، تکواندو و جودو در ایران نگاه کنید، می‌بینید که آنها یا سردار سپاه هستند و یا نماینده وزارت اطلاعات در فدراسیون. این یک فاجعه است.»

مهدی جعفر‌قلی‌زاده درباره زندگی خود در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی در ایران خاطرنشان میکند: «اعضای خانواده پاسداران و سپاه قدس در مدارس و دانشگاه امام حسین تحصیل می‌کنند و پس از تحصیلات خود اجازه ندارند از کشور خارج شوند. آدم در آنجا داخل یک زندان زندگی می‌کند و احساس من هم همینطور بود.»

او در باره پیامدهای سرکش بودن می‌گوید: «اگر من در نماز جماعت، مراسم ۲۲ بهمن و شعاردادن شرکت نمی‌کردم، مورد تنبیه فیزیکی از طرف پدرم، معلم و مدیر مدرسه قرار می‌گرفتم. رفتار من آن طور نبود که از رفتار یک فرزند پاسدار سپاه قدس انتظار می‌رفت. به این خاطر به من همیشه در انضباط نمره بد داده می‌شد.»

این ورزشکار در پاسخ به این پرسش که چرا از امکانات و موقعیت‌های ویژه که شامل “آقازاده‌ها” در حکومت جمهوری اسلامی می‌شود، استفاده نکرد، می‌گوید: «من همیشه می‌خواستم آزاد زندگی کنم. من می‌توانستم به راحتی وارد سیستم بیت رهبری بشم، اما صرف‌نظر کردم و از هیچ کس هم نمی‌ترسم.»

مهدی جعفر‌قلی‌زاده که همچنین عضور کارزار “اتحاد برای نوید” است، خاطر نشان میکند که به دلیل موضع‌گیری‌های قاطع و شفاف خود علیه سیاست و نظام جمهوری اسلامی، از طریق “ایمیل و پیام‌های خشونت‌آمیز” بارها مورد تهدید قرار گرفته است.

دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *