سخنگوی شورای نگهبان: اشخاصی تخلف داشتند اما امروز وزیر و معاون وزیر هستند

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۸

عباسعلی کدخدایی درباره دلیل رد صلاحیت افراد در شورای نگهبان،گفت:همه ما انسان هستیم و انسان جایزالخطاست؛ هیچ تفاوتی ندارد که شخص روحانی یا مکلا، زن یا مرد باشد مستندات ارسالی برای شورای نگهبان ملاک است.

اشخاصی تخلف داشتند اما امروز وزیر و معاون وزیر هستند

سوابق بسیاری از افراد و‌ مقامات توسط شورای نگهبان بررسی شد و رد صلاحیت شدند اما امروز مسئولیت دولتی دارند و مقامات دولت هستند، ما به آنها اعتراض نکردیم؛ اگر این اشخاص خلاف‌هایی داشتند یا رفتاری داشتند که موجب سلب صلاحیت شده به این معنا نیست که ما جار بزنیم که این شخص این تخلفات را داشته است؛ در مجموع ما مستنداتی نسبت به همه آنها داشته‌ایم.
وی در پاسخ به این سئوال که اشخاص بسیاری از جانب شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و امروز در سایر پست‌ها دارای مسئولیت هستند، دلیل این تفاوت در دیدگاه‌ها چیست؟،گفت:اشخاصی تخلف داشتند و از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند اما امروز وزیر و معاون وزیر هستند؛ ما چاره‌‌ای نداریم و شورای نگهبان نمی‌تواند مدعی نهادهای دیگر شود. شورای نگهبان در زمان انتخابات اجازه بررسی صلاحیت‌ها را دارد و بیش از این وظیفه ما نیست و طبیعتاً ما نمی‌توانیم مانع زندگی افراد شویم. اگر نهاد خودشان به این نتیجه رسید، موضوع دیگری است اما شورای نگهبان فقط در انتخابات تکلیف دارد.
کدخدایی گفت:شورای نگهبان همیشه مظلوم است؛. مشکل ما این است که از لحاظ قانونی و شرعی نمی‌توانیم دلایل رد صلاحیت‌ها را برای مردم اعلام کنیم. اما خود فرد را به شورای نگهبان دعوت می‌کنیم و مسائل را به او می‌گوییم اما فرد می‌رود می‌گوید شورای نگهبان سیاسی برخورد کرده است. در همین دور از انتخابات مجلس برخی از همین نمایندگان که حسب ظاهر اصولگرا بودند بعد از اینکه رد صلاحیت شدند، در مجلس و حتی جا‌های دیگر علیه شورای نگهبان و من حرف زدند.آیا این رد صلاحیت‌ها هم سیاسی بود؟
اگر شورای نگهبان می‌خواست سیاسی عمل کند چرا آنها را رد کرد؟
حتی برخی از آنها افراد برجسته‌ای در مجلس بودند، اما شورای نگهبان با هیچ کسی تعارف نکرد. باید به پرونده‌ها بازگردیم؛ هیچ کس به دلیل اینکه اصلاح‌طلب است در شورای نگهبان رد نشده و نخواهد شد. مثل این است که بگویید چرا مردم به حدود ۱۱۷ نفری که شورای نگهبان آنها را تأیید کرده بود، رأی ندادند؛ آیا اصلاح طلب بودند؟ بروید ببینید که چه طیفی بودند. افرادی بودند که شورای نگهبان آنها را تأیید کرده بود اما در نهایت شورای نگهبان باید هزینه آن را بدهد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد:افرادی در این دوره از مجلس بودند که صلاحیتشان تأیید نشد اما چون رابطه بدی با آنها ندارم، دعوتشان کردم و پرونده‌شان را به خودشان نشان دادم؛ آنها تشکر کردند و رفتند. آیا رفتم بیرون بگویم چرا؟ ای‌کاش خود این افراد بگویند که دلایل رد صلاحیتشان توسط شورای نگهبان چه بوده است.قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد. قانون می‌گوید پرونده افراد محرمانه است، بنابراین ما با درخواست فرد هم نمی‌توانیم آن را مطرح کنیم. اگر قانون اصلاح شود و این بار از روی دوش ما برداشته شود ما می‌توانیم این جلسات را در حضور رسانه‌ها برگزار می‌کنیم.
وی افزود:دلیل رد صلاحیت آقای مطهری موضوعات اقتصادی نبوده است بلکه دلایل دیگری مطرح بوده که به خودشان نیز گفته شده است و با یکی از اعضای شورای نگهبان صحبت کردند که از ایشان خواستیم اجازه دهند گفتگوها با دوربین ثبت و ضبط شود، اما آقای مطهری اجازه ندادند بهترین راه این بود که اجازه می‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد این اختلافات نباشیم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: با استناد به نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های دولتی میزان تاثیر شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم به دلیل ردصلاحیت‌هایی که در انتخابات صورت می‌گیرد، زیر یک درصد است.
وی در مورد اینکه چگونه می‌توان نظارت استصوابی را به گونه‌ای پیش برد که جای نگرانی برای هیچ جریانی از مردم وجود نداشته باشد؟گفت: قانون اصلاح شود، جای هیچ نگرانی دیگر وجود نخواهد داشت. اما منطقاً در نظام سیاسی تمام دنیا به کسی که کلاهبردار یا قاتل است اجازه نمی‌دهند که در مجلس حاضر شود. همچنین  ممکن است مردم یک قاتل را انتخاب کنند.
بهار نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *