ایران: ۳ میلیارد دلار پول صادرات گاز در بانک عراقی مسدود شده

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۹

شرکت ملی گاز ایران با تایید کاهش صادرات گاز به عراق گفته است که این اقدام بعد از چندین اخطار و پرداخت نشدن بدهی چند میلیارد دلاری عراق انجام شده است.

شرکت ملی گاز ایران

این شرکت می‌گوید دولت عراق بیش از ۵ میلیارد دلار بابت واردات گاز ایران و بیش از یک میلیارد دلار هم ” بابت جرائم قراردادی” به شرکت ملی گاز بدهکار است.

بنا بر اطلاعیه این شرکت از بدهی مربوط به واردات گاز حدود ۲ میلیارد دلار پرداخت نشده اما ۳ میلیارد دلار دیگر در بانک تجارت عراق ( TBI) مسدود شده و “غیرقابل استفاده” مانده است.

اشاره شرکت ملی گاز ایران به مبالغی است که به دلیل تحریم‌های بانکی و فشار آمریکا به بانک‌های خارجی مسدود شده و به ایران منتقل نشده است.

واشنگتن بعد از اعمال تحریم‌های شدید نفت و انرژی علیه ایران چند بار به صورت موقت در دوره‌های ۹۰ و ۱۲۰ روزه، عراق را از این تحریم‌ها معاف کرده است. آخرین بار وزارت خارجه آمریکا روز ۲۰ نوامبر (۳۸ روز پیش) این معافیت را به مدت ۴۵ روز تمدید کرد.

شرکت ملی گاز ایران می‌گوید “هدف از صادرات درآمد است و این پول برای غذا و دارو مصرف می‌شود، از این رو این شرکت پس از اخطارهای مکرر… نسبت به کاهش مقدار گاز صادراتی اقدام کرده است.”

اواخر مهرماه عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، برای آزاد کردن حدود دو میلیارد دلار بدهی عراق به ایران به بغداد سفر کرد.

عراق چه می‌گوید؟

روز یکشنبه ۷ دی سخنگوی وزارت برق عراق گفت که ایران میزان صادرات گاز خود به عراق را از ۵۰ میلیون متر مکعب به کمتر از پنج میلیون کاهش داده است.

به گفته مقام‌های عراق این اقدام تاثیر شدیدی روی تولید برق عراق گذاشته چون سوخت اصلی نیروگاه‌های عراق با گاز تامین می‌شود.

وزارت برق عراق می‌گوید کاهش صادرات گاز ایران باعث شده تولید برق در این کشور ۶ هزار مگاوات کم شود که به گفته این وزارت‌خانه حدود یک سوم برق تولیدی عراق است.

به گفته مقام‌های عراقی رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران روز سه‌شنبه نهم دی برای گفت‌وگو درباره این مسئله و یافتن راهی برای حل این مشکل به بغداد سفر می‌کند.

هفته گذشته مقام‌های وزارت برق عراق هشدار داده بودند که اگر مشکل واردات گاز با ایران حل نشود ” عراق با مشکلی بزرگ و وضعیتی خطرناک مواجه خواهد شد.”
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *