واکنش نماینده مجلس دهم به سخنان مشاور وزیر بهداشت: کودک‌همسری مزخرف نیست،‌ دردناک است

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۹

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم، با انتقاد شدید از اظهارات مشاور عالی وزیر بهداشت درباره کودک‌همسری گفته است این موضوع شاید «برای ایشان که تعلق به طبقه‌ای دارند و مواردی که مد نظرشان بوده، بحث مزخرفی باشد اما برای ما دردناک است».

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم

او در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه ۹ دی‌ در روزنامه همشهری منتشر شده، به تجربه گفت‌وگوی خود با ۲۰ دختربچه در خراسان رضوی اشاره کرده و گفته است: «یکی از آن‌ها توسط شوهرش که سرباز بود، کتک می‌خورد و دست به خودکشی هم زده بود».

خانم سیاوشی با تاکید بر اینکه مشاور عالی وزیر بهداشت باید «درک کند» که بحث کودک همسری مربوط به دختران زیر ۱۳ است، گفته که به دلیل «درگیری‌های سیاسی» قانون منع کودک همسری به تصویب نرسید.

محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت، پنجم دی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «کودک همسری مزخرف و حرف مفت است» و «به محض اینکه یک سری نشانه‌ها در دختربچه پیدا شد، او خانم می‌شود و می‌تواند ازدواج کند و بچه‌دار بشود».

کمیسیون قضایی مجلس دهم دی‌ماه سال ۹۷ طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را رد کرد و علت آن را« مسائل فقهی و شرعی» و «کپی‌برداری از طرح‌های غربی» دانست.

بر اساس این طرح، «حداقل سن ازدواج در دختر ۱۶ سال تمام شمسی و در پسر ۱۸ سال تمام شمسی» تعیین شده بود ولی با توجه به مخالفت برخی مراجع تقلید شیعه، این طرح رد شد.

بر اساس آمارها سالانه حدود ۴۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج می‌کنند و بیش از هزار دختر زیر ۱۵ سال طلاق می‌گیرند.

منبع: روزنامه همشهری، گزارش‌های رادیو فردا/ ر.ح/گ.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *