ادامه آلودگی هوا در ۹ شهر بزرگ تا روز یکشنبه؛ هشدار اورژانس درباره خروج گروه‌های پرخطر از خانه

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۱

همزمان با ادامه آلودگی هوا در ۹ کلانشهر و شهر صنعتی، اورژانس نیز درباره خروج گروه‌های پرخطر از خانه در تهران هشدار داد. شهردار تهران و اعضای شورای شهر نیز از اجرا نشدن قانون هوای پاک انتقاد کردند.

کودکان روزهای پرشماری در سال با آلودگی هوا سر می‌کنند

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، و همچنین  شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار ، کودکان و سالمندان درخواست کردند به جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

عیسی کلانتری، سازمان محیط زیست، نیز اعلام کرده که استاندار تهران باید بر اساس اختیارات خود درباره تعطیلی استان تصمیم بگیرد.

در روزهای گذشته به جز هوای تهران، هوای اراک ، ارومیه ، مشهد ، تبریز، قزوین، قم، زنجان، کرج و اصفهان در شرایط ناسالم قرار داشته است.

روز پنجشنبه نیز هوای اصفهان و قم ناسالم برای گروه‌های حساس و هوای تبریز و کرج ناسالم برای همه گروه‌ها اعلام شده است.

در همین حال صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، گفت که تا روز یکشنبه ۱۴ دی شهرهای صنعتی و پرجمعیت نظیر تهران، اصفهان، کرج، قم، اراک، قزوین، زنجان، تبریز و مشهد با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا مواجه‌اند.

به گفته ضیاییان، ممکن است هفته آینده شاخص کیفیت هوا در تهران به عدد ۲۰۰ برسد و کیفیت هوا در شرایط بسیار ناسالم قرار گیرد.

پس از آلودگی هوای تهران بار دیگر شهردار و اعضای شورای شهر از اجرا نشدن قانون هوای پاک و پرداخت نشدن بودجه از سوی دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل انتقاد کردند.

پیروز حناچی‌، شهردار تهران، در یادداشتی نوشت که روند اجرای قانون هوای پاک «بسیار کند» بوده است. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تولید و عرضه سوخت استاندارد، نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بیابان‌زدایی و مقابله با گردوغبار، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله بخش های این قانون است.

به گفته حناچی، ۴۰ درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به منابع ثابت از جمله نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، منابع آلاینده خانگی و ۶۰ درصد مربوط به وسایل نقلیه است.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز در توییتر نوشت: «مهار آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی است و همه دستگاه ها باید به وظایف خود عمل کنند.»

او تاکید کرد که ناوگان اتوبوسرانی باید نوسازی شود نه اینکه فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های فرسوده نصب شود.

اعطا همچنین نوشت که آلایندگی موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودرو است و طرح‌هایی مانند  جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری کمتر دنبال شده است.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *