نخستین محموله واکسن کرونا از کره‌جنوبی به ایران منتقل شد

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۲

پرواز بوئینگ ۲۸۱-۷۴۷اف شرکت هواپیمایی فارس‌ایرقشم به سئول جهت انتقال واکسن کرونا

هواپیمای باری شرکت هواپیمایی فارس‌ایرقشم نخستین محموله واکسن کرونا را که جمعیت هلال‌احمر ایران خریداری کرده است، از کره جنوبی به ایران منتقل کرد- تصویر از باشگاه خبرنگاران جوان

روز پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۵:۲۶ بامداد به وقت تهران، یک فروند هواپیمای باری پهن‌پیکر بوئینگ ۲۸۱-۷۴۷ اف شرکت هواپیمایی فارس‌ایرقشم وابسته به شرکت هواپیمایی ماهان با علامت ثبت کشوری EP-FAB از فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمد و پس از هفت ساعت و ۳۹ دقیقه پرواز در فرودگاه بین‌المللی اینچئون در نزدیکی سئول فرود آمد تا نخستین محموله واکسن کرونا که جمعیت هلال‌احمر خریداری کرده است را به ایران منتقل کند. پیش‌تر و در روز هفتم دی، کریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر در یک نشست خبری اعلام  کرده بود که یک‌میلیون واکسن کرونا از ۱۹ تا ۲۰ میلیون دز موردنیاز کشور از طریق یکی از کشورهای شرق آسیا وارد ایران خواهد شد.

در روزهای گذشته مقام‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده بودند هزینه واکسن‌های خریداری‌شده کرونا را که براساس اعلام جمعیت هلال‌احمر ساخته شرکت چینی سینوواک هستند، از طریق بانک‌های کره‌جنوبی و از محل پول‌های بلوکه شده ایران پرداخت کنند. همچنین برخی مقام‌ها از جمله عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، روز پنجم دی‌ماه اعلام کرد که به‌علت تحریم‌های آمریکا و نیاز به اخذ موافقت «اوفک»، خرید واکسن کرونا از طریق شرکت کوواکس (Covax) وابسته به سازمان بهداشت جهانی با تاخیر مواجه شده است؛ اما در نهایت موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد پنجشنبه چهارم دی ۱۳۹۹ دریافت و دستور پرداخت وجه صادر شد. براساس ادعای این مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای خرید واکسن کرونا در حال حاضر ۲۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته است و در آینده این مبلغ افزایش خواهد یافت.

کدام هواپیماهای ایران برای حمل واکسن کرونا مناسب‌اند؟

در حال حاضردر ایران، تعداد هفت فروند هواپیمای ترابری پهن‌پیکر با قابلیت پرواز مستقیم به مقاصد واقع در شرق آسیا برای انتقال واکسن‌های چینی کرونا ، به‌طور پروازی یا عملیاتی، موجود است که از این تعداد چهار فروند نظامی‌‌اند: دو فروند بوئینگ ۲-۷۴۷جِی۹اف اسکادران بوئینگ ۷۴۷ نیروی هوایی ارتش در پایگاه یکم شکاری تاکتیکی مهرآباد تهران و دو فروند ایلیوشین۷۶ تی‌دی نیروی هوافضای سپاه پاسداران متعلق به پایگاه قدر این نیرو در فرودگاه مهرآباد. هواپیماهای غیرنظامی دارای قابلیت ذکرشده در بالا هم یک فروند بوئینگ اِی سی۲۱-۷۴۷ (Boeing 747-21AC) شرکت ایران‌اِیر با علامت ثبت کشوری EP-ICD و دو فروند بوئینگ ۲۸۱-۷۴۷اِف شرکت هواپیمایی فارس‌ایرقشم وابسته به ماهان با علائم ثبت EP-FAA و EP-FAB هستند.

از آنجا که واکسن‌های ساخت شرکت سینوواک را می‌توان در دمای عادی یخچال یعنی دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری کرد و واکسن‌ها در چنین شرایطی در مدت زمان طولانی حتی تا سه سال، بدون تغییر و فساد باقی می‌مانند، حمل‌ونقل آن‌ها با هواپیما به در اختیار داشتن محفظه‌ها یا پالت‌های مخصوص و گران‌قیمتی که برای حمل واکسن فایزر در دمای ۸۰ درجه زیر صفر استفاده می‌شوند، نیاز ندارد؛ بنابراین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مثل فارس‌ایر قشم هم که چنین تجهیزات گران‌قیمتی ندارند، به‌راحتی می‌توانند واکسن چینی سینوواک را به ایران منتقل کنند. شرکت‌های هندلینگ یا خدمات فرودگاهی چون «سامان» نیز برای تخلیه و نگهداری این واکسن‌ها به تاسیسات ویژه‌ای نیاز ندارند و به‌راحتی می‌توانند با استفاده از یخچال‌های حمل گوشت آن‌ها را جابه‌جا کنند.

هواپیمای بوئینگ ۲۸۱-۷۴۷اف شرکت هواپیمایی فارس‌ایر قشم ساعت ۰۰:۳۰ بامداد امروز فرودگاه اینچئون را ترک و به سمت ایران پرواز کرد و اندکی پیش از ۱۰ صبح به وقت تهران در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی فرود آمد. تا زمان تدوین و تهیه این گزارش، رسانه‌های حکومتی و دولتی خبر انتقال واکسن‌ها به ایران با استفاده از این هواپیما را مخابره نکرده‌اند، اما منابع محلی در کره جنوبی از جمله کارمندان فرودگاه اینچئون اظهار داشتند که محموله این هواپیما، واکسن کرونا بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *