در آستانه سفر مقام ارشد کره‌‌ جنوبی به ایران، سپاه پاسداران یک کشتی کره‌ای را توقیف کرد

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۵

خبرگزاری‌های داخلی ایران از توقیف یک کشتی کره جنوبی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر می‌دهند.

کشتی سپاه پاسداران

سپاه پاسداران یک کشتی کره‌ای را توقیف کرد

خبرگزاری صدا و سیما از قول «یک منبع آگاه» می‌نویسد که این کشتی که با پرچم کره جنوبی در حال حرکت بوده پس از توقیف به یکی از بنادر ایران هدایت شده است.

این خبرگزاری می‌نویسد که برخی منابع خبری این کشتی را یک نفتکش حامل نفت امارات متحده عربی با نام «هانکوک کمی» (HANKUK CHEMI) اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران می‌نویسند که این کشتی کره جنوبی «به دلیل آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی توقیف شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای نوشته است که «این شناور از مبدأ بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی توقیف شد.»

این در حالی است که اطلاعات مسیر این کشتی که در سایت «مرین ترافیک» درج شده نشان می‌دهد که مقصد این شناور، برخلاف گفته اطلاعیه سپاه، بندر فجیره امارات متحده بوده است.

اطلاعیه سپاه می‌افزاید که این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است و خدمه‌های دستگیر شده از این شناور از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.

به گفته این اطلاعیه، این شناور که پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.

توقیف این کشتی هم‌زمان است با اعلام خبر سفر قائم‌مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران برای گفت‌وگو درباره بدهی آن کشور به ایران. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر انجام این سفر را روز دوشنبه اعلام کرد.

سعید خطیب‌زاده درباره بدهی کره جنوبی به ایران اعلام کرد که این موضوع به کندی پیش می‌رود و گفت که «از اتفاقاتی که تاکنون رخ داده رضایتمندی نداریم.»

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، گفته است: «در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.»

کره جنوبی در پی تحریم‌های آمریکا، پول نفتی را که از ایران خریداری کرده بود، بلوکه کرده و ایران تنها اجازه استفاده از این منابع برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از کره جنوبی را دارد.

در روزهای گذشته، گزارش‌هایی درباره احتمال مذاکره برای خرید واکسن کرونا از محل منابع مالی بلوکه‌شده در کره جنوبی منتشر شده بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های صدا و سیما، مهر، ایسنا و سایت مرین ترافیک / پ.پ /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *