جنجال در ایران پس از «چشمک زدن» مصباح یزدی به غسالش

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۲

ادعای کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و از منصوبان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره غسل دادن جنازه محمدتقی مصباح یزدی واکنش‌هایی برانگیخته است. صدیقی در یک برنامه تلویزیونی از «کرامت» مصباح یزدی پس از مرگ سخن گفت و به نقل از غسال جسد او اضافه کرد که این جسد هنگام غسل «چشم‌هایش را باز کرد و یک نگاه مهربانانه کرد و فوری دوباره چشم‌هایش را بست.» صدیقی همچنین گفت که مصباح یزدی زمان مرگ خود را پیش بینی کرده بود.

چشمک زدن» مصباح یزدی به غسالش

حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی در توئیتی خواستار بررسی موضوع شد و نوشت اگر این غسال اظهارات کاظم صدیقی را تکذیب کند، باید صدیقی برای بررسی بیشتر فراخوانده شود. او نوشت: «اشخاص حاضر در این داستان یعنی آقایان محمدی داماد آقای محمدی عراقی و آقای محمد علی جاودان افرادی شناخته شده هستند. غسال راشناسایی کنید و ما وقع را از او استفسار کنید. اگر تایید کرد او را برای بررسی بیشتر به اداره آگاهی معرفی کنید. اگر تکذیب کرد ناقل را برای بررسی بیشتر فرا بخوانید.»

همچنین مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «آنچه یکی از خطبای شناخته شده درباره کرامات مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی درباره پیشگوئی زمان رحلت خود و طلب مغفرت برای دیگران با باز کردن چشم خود در حین غسل داده شدن گفته، ربطی به معارف اسلامی ندارد.»

مهاجری ادامه داد: «اینکه فردی مثل این خطیب چنین مطالبی را در جمع‌های کوچک بگوید در عین حال که خلاف است و بدآموزی دارد، از اهمیت چندانی برخوردار نیست ولی هنگامی که همین مطالب از شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، به حساب دین و نظام اسلامی گذاشته می‌شود و یک خطای راهبردی به حساب می‌آید و عوارض منفی سنگینی برای این نظام و اسلام به همراه دارد.»

او مسئولیت این «خطای راهبردی» را برعهده مسئولین صدا و سیما دانست و خواستار جلوگیری از تکرار «این قبیل ضایعات» شد.

همچنین این اظهارات کاظم ضدیقی موجب موجی از واکنش‌های طنزآلود در شبکه‌های اجتماعی شده و بعضی به طعنه گفته‌اند که ممکن است مصباح یزدی را «زنده به گور» کرده باشند. همچنین برخی «چشم باز کردن» مصباح یزدی را «چشمک» او به غسالش توصیف کرده‌اند.

یک کاربر توئیتر نوشت: «میتی که روی تخت مرده‌شورخانه چشم باز میکند را برمیگردانند بیمارستان نه توی گور! آنکه دیده و کاری نکرده اما با ذوق روایت میکند را هم میفرستند تیمارستان نه تلویزیون! اگر دروغ گفته هم که نمیکنند امام‌جمعه. ولی خوششان می‌آید از این چیزها!»

یک کاربر دیگر توئیتر به کنایه نوشت: «در عجبم که مصباح یزدی در سن ٨۶ سالگی بر روی سنگ غسال خانه آخرین تلاشش رو برای زندگی دوباره با باز کردن چشمانش به ثمر نشاند، اما جوانان این سرزمین، امید و آروز و زندگی را فراموش کرده و با چشمانی بسته شاهد این مرگ تدریجی هستند.»

این اولین بار نیست که برخی از روحانیان ایران درباره مقام‌های حکومتی افسانه‌سرایی می‌کنند. چند سال پیش، محمد سعیدی امام جمعه قم در یک سخنرانی جنجالی، نقل قولی ادعایی را از خواهر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در مورد «یاعلی» گفتن خامنه‌ای در لحظه تولد مطرح کرد که موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت.

محمدتقی مصباح یزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و از چهره‌های افراطی و حامی سرسخت خامنه‌ای بود. این دو در تعریف از یکدیگر نیز از عبارات غلوآمیزی استفاده می‌کردند. این در حالی است که مصباح یزدی به دلیل دشمنی با دموکراسی و دفاع از خشونت در میان مردم منفور بود و نتوانست در انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران رای لازم را بیاورد. او مجبور شد برای ورود به این مجلس از طریق حوزه انتخابیه یک شهرستان اقدام کند.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *