آتش‌سوزی‌های گسترده در «۸۱ نقطه» از جنگل‌های گیلان

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۸

گزارش رسانه‌های داخلی حاکی است که ۸۱ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان طی چند روز گذشته ده‌ها هکتار از جنگل‌ها را به کام آتش کشیده است.

خبرگزاری ایرنا روز شنبه ۲۷ دی ‌ماه گزارش داد که ۳۵ هکتار جنگل سوخته، اما خبرگزاری ایسنا از قول فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان از درگیر شدن ۱۴۰ هکتار از جنگل‌های گیلان با حریق خبر داده است.

محمد قربانی لرد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان گفته است از ۲۰ دی ‌ماه در مجموع ۸۱ فقره حریق در سطح جنگل های استان گیلان به وقوع پیوسته که ۶۱ فقره از این آتش سوزی ها طی سه روز گذشته رخ داده است.

وی مدعی شد «گستره آتش‌سوزی در هر فقره، زیر یک هکتار است و بیشتر سطحی بوده و آسیبی به تنه و تاج درختان وارد نشده است».

این در حالی است که تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از آتش‌سوزی درختان جنگلی حکایت دارد.

امیر مرادی مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز به ایرنا گفته است بیشترین تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان‌های آستارا، سیاهکل و رودسر روی داد.

وی گفت حریق جنگلی در ۱۰ شهرستان «مهار» شده و عملیات اطفای حریق در جنگل‌های سیاهکل و رودسر ادامه دارد.

مقامات ایران می‌گویند وزش باد عملیات مهار آتش‌سوزی را با مشکل مواجه کرده است.

وی علت آتش‌سوزی‌ها را «وزش بادهای گرم و شدید در گیلان طی یک هفته گذشته» عنوان کرد. اظهارات وی در حالی است که دمای هوای این مناطق طی روزهای گذشته حدود ۱۱ درجه و آسمان نیز نیمه ابری بوده است.

همچنین تصاویری از رسیدن حریق به مناطق مسکونی در استان گیلان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که آقای مرادی نیز آن را تایید کرده است.

مسعود مولانا، عضو شورای هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ایران می‌گوید از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور اکنون تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *