کارت زرد مجلس ایران به ظریف به دلیل ‘تلاش برای مذاکره با آمریکا’ پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی

By | ۱۳۹۹-۱۰-۳۰

نمایندگان مجلس در ایران از پاسخ‌های محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، به سوال جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، درباره علت تلاش برای مذاکره با آمریکا پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی “قانع نشدند” و به او “کارت زرد” دادند.

محمد جواد ظریف ,مجلس

محمد جواد ظریف ,مجلس

براساس گزارشها نمایندگان مجلس ایران با ۵۵ رأی موافق، ۱۷۳ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از ۲۵۹ نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های وزیر “قانع نشدند.”

جواد کریمی قدوسی در جلسه امروز از وزیر خارجه ایران خواست توضیح دهد که چرا پس از ترور قاسم سلیمانی برای مذاکره “اعلام آمادگی” کرده است.

او همچنین آقای ظریف را متهم کرد که یک هفته قبل از کشته شدن قاسم سلیمانی نیز با یک افسر اسرائیلی به نام برگمن ملاقات داشته است.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال آقای کریمی قدوسی پرسید علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از ترور رئیس پیشین سپاه قدس چه بوده است.

این نماینده مجلس گفت که آقای ظریف شهریور ماه امسال برای پاسخ به این سوال به کمیسیون امنیت ملی فراخوانده شد اما به دلیل “عدم حضور غیرموجه” آقای ظریف در این کمیسیون؛ این پرسش جهت طرح به صحن علنی ارسال شد.

ظریف: مذاکره برای آزادی یک سلیمانی دیگر بود

آقای ظریف در پاسخ به پرسش آقای کریمی قدوسی درباره دیدار با یک افسر اطلاعاتی اسرائیل گفت این ملاقات برای آزاد کردن یک سلیمانی دیگر یعنی جناب آقای دکتر مسعود سلیمانی، استاد و پژوهشگر ایرانی بود.

مسعود سلیمانی، رئیس انجمن هماتولوژی ایران و پژوهشگر سلول های بنیادی در اکتبر ۲۰۱۸ به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت و در دسامبر سال ۲۰۱۹ مبادله شد. گفته شده بود دلیل بازداشت او خرید هشت ویال (شیشه کوچک) حاوی “هورمون رشد انسان” بوده است.

آقای ظریف همچنین توضیح داد که “فردی که از طرف آمریکا می‌خواست در این زمینه مذاکره کند و ما از او استفاده بکنیم”، فردی را همراه خودش آورد که بعدا معلوم شد ۱۰ سال قبل از آن دراسرائیل بوده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت “او را نمی‌شناختیم و خبر نداشتیم؛ ما فقط طرف ملاقات کننده را می‌شناختیم و آن آقا فقط یادداشت برمی‌داشت و بعد هم عکسی با من گرفت”.

آقای ظریف همچنین توضیح داد که اگر لبخندی پشت میز مذاکره می‌زند “برای این است که مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی‌ها” را نشان دهد.

او درباره اعلام آمادگی برای مذاکره پس از کشته شدن قاسم سلیمانی بخشی از مصاحبه خود در آن زمان با مجله اشپیگل را خواند و گفت پرسیدند آیا در پی قتل سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد می‌کنید و پاسخ من این بود خیر، من هرگز این احتمال را که افراد رویکرد خود را تغییر داده و واقعیات را دریابند، رد نمی‌کنم.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *