نامه «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» به جو بایدن: در کنار مردم ایران بایستید و از آنها «حمایت حداکثری» کنید!

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۲

– آقای رئیس جمهور، شما در کارزار انتخاباتی‌تان تأکید می‌کردید که سیاست خارجی شما مبتنی بر حمایت از حقوق بشر و دموکراسی خواهد بود. این دیدگاه اصولی را می‌توان با حمایت از جنبش مردم ایران برای یک دموکراسی سکولار عملی کرد. مخالفان شجاع ایرانی که ما دائماً با آنها در ارتباط هستیم اغلب از ما می‌پرسند که چرا جهان آنها را نادیده می‌گیرد؟

اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران

ما از شما می‌خواهیم در زمره کسانی نباشید که مبارزه شرافتمندانه ایرانیان را نادیده می‌گیرند. به همین منظور، درخواست ما از شما این است که سیاست ایران خود را بر اساس «ایستادن در کنار مردم ایران » قرار دهید.
– راه نهایی برای از بین بردن انبوهی از تهدیدات توسط جمهوری اسلامی در ایران، توانمندسازی «میانه‌رو»‌هایی که وجود خارجی ندارند نیست. راه‌ حل نهایی برای پایان دادن به تهدید هسته‌ای، هرج و مرج منطقه‌ای، تروریسم بین‌المللی، گروگانگیری، قتل‌ها، تهدید مداوم جنگ، آپارتاید جنسیتی، و جنایات علیه بشریت ایستادن در کنار مردم ایران در مسیر مبارزات مستمر آنها به دموکراسی سکولار است.

پرزیدنت بایدن گرامی،
انتخاب شما به سمت ریاست جمهوری را تبریک می‌گوییم. ما این نامه را از طرف «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» که یک سازمان غیرانتفاعی ایرانی- آمریکایی، و نماینده فکری بخشی از جامعه‌ ایرانی- آمریکایی است که از حقوق ‌بشر و دموکراسی در ایران حمایت می‌کنند، برای شما می‌نویسیم. ما این نامه را به این جهت نگارش کردیم تا شما را از وضعیت کنونی ایران تحت حکومت جمهوری اسلامی آگاه ساخته و گفتگو با کابینه شما را درباره سیاست ایران آغاز کنیم.

در پنج سال گذشته، فضای‌سیاسی در ایران به طرز چشمگیری تغییر کرده است. گفتمان سیاسی غالب در میان جامعه ایران، دیگر با دوگانه کاذب «اصلاح‌طلبان» و «اصولگرایان» تعریف نمی‌شود بلکه پس از چندین خیزش و اعتراضات ضد رژیم در بیش از ۲۰۰ شهر و قتل‌ عام صد‌ها نفری که به دلیل خواسته پایان‌دادن به رژیم کشته شدند، مردم ایران اکنون فراتر از این رژیم، به آینده‌ای سکولاردموکراتیک چشم دوخته‌اند.

مردم ایران خواستار پایان دادن به این رژیم هستند زیرا آنها می‌دانند این رژیم غیرقابل اصلاح است و جنایاتی که روزانه علیه بشریت مرتکب می‌شود به خاطر ماهیت ایدئولوژی شیطانی آن است و نه واکنشی به سیاست‌های بین‌المللی علیه رژیم.

از زنده سوزاندن تماشاگران سینما رکس در کشتار سال ۱۳۵۶ در دوران انقلاب تا تسهیل و حمایت از نسل‌کشی سوریه و سیاست چهار دهه گروگانگیری، جمهوری اسلامی هرگز یک دولت عادی نبوده و نخواهد بود. همچنین از چهار دهه ترور مخالفین در برون‌ مرز گرفته تا حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی و اقدامات هرج و مرج‌‌طلبانه در خاورمیانه، نشان می‌دهد که این رژیم هرگز یک شریک قابل اعتماد نخواهد بود.

آقای رئیس جمهور،
شما در کارزار انتخاباتی‌تان تأکید می‌کردید که سیاست خارجی شما مبتنی بر حمایت از حقوق بشر و دموکراسی خواهد بود. این دیدگاه اصولی را می‌توان با حمایت از جنبش مردم ایران برای یک دموکراسی سکولار عملی کرد. مخالفان شجاع ایرانی که ما دائماً با آنها در ارتباط هستیم اغلب از ما می‌پرسند که چرا جهان آنها را نادیده می‌گیرد؟ ما از شما می‌خواهیم در زمره کسانی نباشید که مبارزه شرافتمندانه ایرانیان را نادیده می‌گیرند. به همین منظور، درخواست ما از شما این است که سیاست ایران خود را بر اساس «ایستادن در کنار مردم ایران» قرار دهید.

اعتراضات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی بدون شک ادامه خواهد یافت. در دوره بعدی اعتراضات، شما و دولت‌تان باید در حمایت صریح و سریع از حق اساسی تعیین سرنوشت آنها صحبت کنید. برخی به شما خواهند گفت که حمایت آمریکا از معترضان به «اصولگرایان» قدرت می‌بخشد. این ترفندی است که توسط نزدیکان خود رژیم، توجیه‌کنندگان و لابی‌های‌ مستقر در خارج از کشور و کسانی که واقعیت‌های مسلم را تشخیص نمی‌دهند، ساخته و پرداخته شده ‌است. ایرانیان هنوز آمریکا را به عنوان «شهری درخشان بر روی تپه» می‌بینند و انتظار دارند رهبرش در کنار آنها بایستد.

الی ویزل گفت که «بی‌طرفی به ظالم کمک می‌کند». در این مبارزه آشکار بین خیر و شرّ و بین مظلوم و ستمگر از شما می‌خواهیم که بی‌طرف نباشید. جمهوری اسلامی برای زنان، اقلیت‌ها، جامعه دگرباشان و دیگر شهروندان ایرانی حکومتی ظالم و سرکوبگر است.

آقای رئیس جمهور،
همانطور که در مقابل آپارتاید در آفریقای جنوبی ایستادید، همانطور که در کنار مبارزات مردم بلاروس برای دموکراسی ایستاده‌اید، درخواست ما از شما این است که در گفتار و عمل در کنار مردم ایران نیز بایستید و با نمایندگان واقعی آنها تعامل کنید.

در راستای عملی کردن خواسته‌های مطرح شده، و تعهد خودتان در حمایت از حقوق ‌بشر و دموکراسی، ما توصیه‌های زیر را که ما آن را «حمایت حداکثری» می‌نامیم به شما ارائه می‌دهیم:

۱) از دارایی‌های مسدود شده رژیم به منظور تشکیل صندوق اعتصاب برای حمایت از کارگران اعتصابی در ایران استفاده کنید.
۲) دسترسی به اینترنت رایگان، امن و پر سرعت را برای ایرانیان ایجاد کنید تا بتوانند آزادانه مکاتبه کنند.
۳) برای مسئول‌‌ نگاه داشتن رژیم به دلیل جنایت علیه بشریت قانون مگنیتسکی را علیه آنان اعمال کنید.
۴) ممنوعیت سفر برای شهروندان عادی ایرانی را بردارید و ورود افراد وابسته به رژیم را ممنوع کنید.
۵) شرکت‌های فناوری آمریکایی را که زمینه تسهیل پروپاگاندا و خشونت رژیم را فراهم می‌کنند پاسخگو کنید.
۶) از امنیت کنشگران مخالف رژیم در ایالات متحده اطمینان حاصل کنید.
۷) بطور مداوم با فعالان حقوق بشر و مخالفان دموکراسی‌خواه ایرانی در تعامل و گفتگو باشید.

طی چهار دهه گذشته، سیاست آمریکا در مورد ایران بر مهار و تعامل با رژیم جمهوری اسلامی تکیه داشته است. این سیاست هیچگاه نه تامین‌کننده منافع امنیت ‌ملی آمریکا و نه کمکی به آزادی برای مردم ایران بوده است. همچنین سیاست تعامل با رژیم هیچگاه نتوانسته‌ است فصل جدیدی از صلح و همکاری بین دو ملت ما را فراهم آورد. بنابراین ما راه نهایی برای حل این منازعه را گفتگو و تعامل با مردم ایران می‌دانیم.

اگر اصرار به مذاکره با جمهوری اسلامی دارید، ما از شما می‌خواهیم که حداقل به عنوان پیش‌شرط بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های فعلی، آزادی بدون قید و شرط تمام گروگان‌های خارجی و زندانیان سیاسی ایرانی را در دستور کار قرار دهید. اگر جمهوری اسلامی مجبور به احترام به حقوق ‌بشر شهروندانش و قوانین بین‌المللی نشود، هرگز خود دست به چنین کاری نمی‌زند.

بعلاوه، هرگونه مذاکره یا توافق‌نامه‌ای با جمهوری اسلامی که حقوق بشر را به عنوان یک مؤلفه اصلی در اولویت قرار ندهد، به دیده خیانتی به آرمان‌های مردم ایران و همچنین خیانت به اصول حقوق بشری که خودتان بر آن تأکید داشتید، نگریسته خواهد شد. درخواست ما از شما این است که به این اصول وفادار بمانید و خواسته‌‌های مردم ایران را نادیده نگیرید.

راه نهایی برای از بین بردن انبوهی از تهدیدات توسط جمهوری اسلامی در ایران، توانمندسازی «میانه‌رو»‌هایی که وجود خارجی ندارند نیست. راه‌ حل نهایی برای پایان دادن به تهدید هسته‌ای، هرج و مرج منطقه‌ای، تروریسم بین‌المللی، گروگانگیری، قتل‌ها، تهدید مداوم جنگ، آپارتاید جنسیتی، و جنایات علیه بشریت ایستادن در کنار مردم ایران در مسیر مبارزات مستمر آنها به دموکراسی سکولار است.

ما امیدواریم که در راستای یک گفتگوی جدی و مداوم پیرامون مسائل مطرح شده در اولین فرصت ممکن با تیم شما ملاقات کنیم.

اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران (نوفدی)
۲۰ ژانویه ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *