انتشاراطلاعاتی جدید از فعالیت اسدی، دیپلمات بازداشتی ایران

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۳

هنگام بازداشت اسداالله اسدی، دیپلمات سابق سفارت جمهوری اسلامی در اتریش مدارک زیادی کشف شده است. در اتومبیل اجاره‌ای اسدی دو دفترچه، یکی رمزگذاری شده برای طرح‌بمب‌گذاری و دفترچه دیگری مربوط به پرداخت‌های او پیدا شده است.

دیپلمات بازداشتی ایران

بنابر گزارش تازه تاگس شاو، وبسایت کانال یک تلویزیون آلمان، پلیس آلمان هنگام بازداشت اسدالله اسدی، دبیر سوم سابق سفارت جمهوری اسلامی در اتریش که به طراحی بمب‌گذاری در نشست مجاهدین متهم است، به مدارک و اسناد بسیاری دست یافته است. او روز ۱۸ ژوئیه سال ۲۰۱۸ در یک اتومبیل اجاره‌ای فورد همراه با دو پسرش در ایالت بایرن آلمان دستگیر شد.

در اتوموبیل او یک دفترچه یادداشت سیاه پیدا شده که شامل نوشته‌هایی رمزگذاری شده   است که ظاهراً دستورالعمل‌هایی برای بمب‌گذاری بودهاند. دفترچه ۲۰۰ برگ دوم، سبز رنگ با صفحات شطرنجی و شامل رسیدهایی است که نشان می‌دهد اسدالله اسدی ظاهرا پول نقد توزیع کرده است. مقامات امنیتی آلمان همچنان در حال بررسی این اسناد هستند، اسنادی که نشان می‌دهد این دیپلمات جمهوری اسلامی سفرهای  زیادی در اروپا داشته است.

اطلاعات مربوط به مراکز مختلف ۱۱ کشور اروپایی

اداره جنایی فدرال آلمان (BKA) به ماموریت از دادستان کل این کشور در حال تحقیق پیرامون فعالیت‌های اسدی است. از جمله روی این سوال‌ها که آیا او رهبری یک حلقه بزرگ از کسانی را بر عهده داشته که وظایف مختلف از جمله خبررسانی و جاسوسی در چندین کشور اروپایی را داشته‌اند.

در دفترچه سبزی که به دست پلیس افتاده در مجموع ۲۸۹ یادداشت دست نویس به خط لاتین و به فارسی وجود دارد که شامل آدرس مراکز دیدنی، مغازه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها هستند. زمان و تاریخ نیز ذکر شده است. ماموران اطلاعاتی آلمان متوجه شده‌اند که این اطلاعات مربوط به ۱۱ کشور از جمله فرانسه، اتریش، جمهوری چک، مجارستان، بلژیک، هلند و ایتالیا است اما حدود ۱۴۴ یادداشت مربوط به آلمان است.

به عنوان مثال در یکی از یادداشت‌ها به ورودی مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان محلی دیدنی اشاره شده است. مرکزی که حکومت ایران بنابر اطلاعات (BKA) از آن “برای صدور انقلاب” استفاده می‌کند. یادداشت‌های دیگر مربوط به مکان‌هایی در کلن، بن، هایدلبرگ، رگنسبورگ، کوخم، برگیش-گلادباخ و مونیخ هستند. برخی از آنها شامل مقاصد گردشگری مانند قلعه ها، برج‌ها یا تله کابین‌ها و هتل‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید هستند.

اسدالله اسدی پس از دستگیری گفته است که هدفش گردشگری و بازدید از مکان‌های زیبا بوده است. سازمان اطلاعات آلمان توانسته برخی از اطلاعات را بر اساس داده های GPS، رسیدهای سوختگیری و رزرو هتل بررسی کند و دریافته است که اسدی همیشه پول نقد پرداخت کرده و در برخی موارد بیش از ۱۱ هزار یورو با خود داشته است. او در برخی از موارد مانند بازدید از باغ وحش کلن، پسرانش را همراه خود برده است.

ظاهرا بسیاری از مطالب موجود در دفتر سبز هیچ اشاره مستقیمی به طرح بمب گذاری در فرانسه ندارند و اکنون این نیز در حال بررسی است که چرا اسدالله اسدی اینقدر به آلمان سفر می‌کرده است؟ آیا ممکن است او با افرادی دیدار می‌کرده که در اینجا استخدام شده‌اند؟

مدارکی دال بر پرداخت‌های متعدد

مورد  دیگری که توجه پلیس را جلب کرده این است که او به هنگام دستگیری چندین قبض دریافت پول همراه داشته که پرداخت‌های نقدی را نشان می‌دهند. گیرندگان نیز با نام‌های بسیار رایج ایرانی امضا کرده‌اند و هنوز هویت آنها مشخص نشده است. به عنوان مثال یکی از آنها ۲۵۰۰ یورو دریافت کرده، دیگری ۵۰۰۰ یورو و شخص دیگری دریافت یک لپ تاپ را تایید کرده است. ماموران حدس می‌زنند که این‌ها می‌تواند مزد افرادی باشد که برای جاسوسی استخدام شده‌اند.

در گزارش آمده است که زوج بلژیکی که قرار بود به کمک آنها در نشست مجاهدین بمب‌گذاری شود، در طی سال‌های گذشته برای کار خود برای ماموران مخفی جمهوری اسلامی چند صد هزار یورو دریافت کرده‌اند. نسیمه نعامی و امیر سعدونی، زوجی که مواد انفجاری را برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین از اسدی تحویل گرفته بودند. پای یک متهم سوم به نام مهرداد عارفانی نیز به اتهام مشارکت در این بمب‌گذاری در میان است. عارفانی متهم به خبرچینی علیه مجاهدین و همدستی اطلاعاتی برای انفجار در مراسم شورای ملی مقاومت است.

پرونده اسدی در دادگاه بلژیک

در حالی که مقامات امنیتی آلمان هنوز در حال بررسی سفرهای متعدد اسدالله اسدی و روشن کردن این هستند که آیا او یک حلقه جاسوسی جمهوری اسلامی را در اروپا اداره می‌کرده است، دادستان عمومی در بلژیک دادخواست خود را ارائه کرده و خواستار ۲۰ سال زندان برای او شده است. حکم دادگاه در تاریخ چهارم فوریه اعلام می شود.

دادستان‌های بلژیکی برای زوج یاد شده نیز ۱۸ سال و برای عارفانی ۱۵ سال حبس تقاضا کرده‌اند. تابعیت بلژیکی هر سه نیز قرار است از آنها سلب شود.

در همایش شورای ملی مقاومت، شماری از چهره‌های سیاسی، از جمله رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و فرد نزدیک به ترامپ نیز حضور داشتند. نعامی و سعدونی در همان روز ۳۰ ژوئن در حالی که عازم محل مراسم بودند، دستگیر شدند. اسدی مواد منفجره را به همراه دستمزدی ۱۱هزار و ۷۱۰ یورویی در یک پیتزافروشی در لوگزامبورگ به این دو تحویل داده بود بی آن که بداند دوربین‌های محل، ماوقع را ضبط می‌کنند و ماموران پلیس آنها را زیر نظر دارند.

افشای این توطئه و محاکمه یک دیپلمات سابق جمهوری اسلامی و همدستانش، موجب تنش بین تهران و چند کشور اروپایی شده و بحث “تروریسم دولتی” برای حذف مخالفان و گروه‌های فعال در تبعید را زنده کرده است. اکتبر سال ۲۰۱۸ دولت فرانسه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به دست داشتن در این عملیات متهم کرد اما تهران این اتهام را به شدت تکذیب کرد.

طبق گزارش‌ها و شواهد موجود، جمهوری اسلامی درصدد معاوضه اسدی با یکی از زندانیان دوتابعیتی در ایران است. تهدید به اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی که به “جاسوسی” متهم شده، در راستای همین تلاش ارزیابی می‌شود. ظاهرا تهران پیشنهاد کرده که دکتر جلالی با اسدی مبادله شود اما فرانسه و بلژیک حاضر به چنین معامله‌ای نشده‌اند.

اتحادیه اروپا پیش‌تر، اسدلله اسدی را تحریم و اموال او را بلوکه کرده بود. نام اسدی در فهرست تروریسم اتحادیه نیز وارد شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *