سرمایه‌گذاران کوچ کردند; در بازار خودرو همه فروشنده‌اند اما خریدار نیست

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۵
بازار خودرو این روزها تحت تاثیر شرایط جدید قرار دارد.گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها در بازار ارز بازار خودرو را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده و روند معاملات اندک این بازار را دستخوش تغییر کرده است.قیمت دلار این روزها روندی کاهشی را تجربه می‌کند. دلار حالا در کانال 22 هزار تومان پا سفت کرده است.

در بازار خودرو همه فروشنده‌اند اما خریدار نیست

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند دور جدید ریزش قیمت‎ها در حال کلید خوردن است و در نتیجه ارز بیش از این میزان کاهش خواهد داشت چراکه بسیاری در سبزه‌میدان و فردوسی از دلار کمتر از 20 هزار تومان سخن می‌گویند.سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران کاهش تحریم‌ها از یک سو می‌تواند زمینه را برای افزایش تولید خودرو فراهم کند و از سوی دیگر با کاهش قیمت ارز ثباتی در بازار ایجاد شده و انتظارات تورمی کاهش یابد و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها در بازار خودرو روند تعدیلی خود را حفظ کندبازار ارز این روزها تحت تأثیر استقرار بایدن در کاخ سفید از یکسو و همچنین پیوستن ایران به کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف از سوی دیگر قرار دارد. هر دو این عوامل سبب می‌شود که روند کاهشی قیمت ارز در بازار ادامه یابد به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت ارز بازارهای موازی از جمله بازار خودرو نیز با کاهش قیمت روبرو شود. این اما تنها عامل تاثیرگذار در بازار خودرو نیست. کمرنگ شدن تحریم‌ها، تولید خودرو را نیز با افزایش همراه می‌کند. اتفاقی که مستقیم تاثیر آن بر قیمت‌ها قابل رصد است.
مشتری در بازار هست؟
یک فعال بازار خودرو در پاسخ به  این پرسش مبنی بر اینکه آیا کاهش قیمت‌ها در بازار زمینه را برای افزایش تعداد مشتریان فراهم کرده است یا خیر؟ می‌گوید: اتفاقاً با ریزش قیمت‌ها، معدود مشتریان حاضر در بازار خودرو نیز پا پس کشیدند و معتقدند فعلاً فضای مناسبی برای خرید خودرو وجود ندارد. حالا به نظر می‌رسد انتظار برای کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو، انتظاری جدی است. این نکته را هم معامله‌گران در قامت خریدار تایید می‌کنند و هم معامله‌گران در قامت فروشنده. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز در گفتگو با «توسعه ایرانی» می‌گوید: قیمت‌ها بدون تردید روندی کاهشی را تجربه خواهند کرد و امروز حتی برخی از خودروهای چینی زیر قیمت کارخانه نیز خریدار ندارند.او با اشاره به اینکه در یک سال اخیر روند افزایش قیمت‌ها، مشتریان را از بازار دور و سرمایه‌گذاران را راهی این بازار کرد، تاکید کرد: متأسفانه بیش از ۹۰ درصد از خرید و فروش‌ها در دوره اوج قیمت‌ها در بازار خودرو از آن سرمایه‌گذاران بود، این افراد مصرف‌کننده واقعی نبودند و با هدف سرمایه‌گذاری و پیشگیری از کاهش ارزش پول خود از یک‌سو و کسب سودهای هنگفت و یک شبه از سوی دیگر دست به خرید و فروش خودرو می‌زدند. یک فعال بازار خودرو نیز در پاسخ به پرسش «توسعه ایرانی» در خصوص اینکه قیمت‌ها تا چه میزان امکان کاهش دارند؟ گفت: من فکر می‌کنم اگر قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد و در این محدوده تثبیت شود قیمت‌ها حتماً به ۶ تا ۷ ماه قبل باز خواهد گشت.این فعال بازار با اشاره به اینکه با رسیدن نرخ ارز به کانال ۲۲ هزار تومان قیمت‌ها نیز به حدود ۴ ماه قبل برگشته است، اضافه کرد: در حال حاضر پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در محدوده قیمتی ۱۴۶ تا ۱۴۷ تومان به فروش می‌رود، از سوی دیگر پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز قیمتی حدود ۱۶۴ تا ۱۶۶ میلیون تومان دارد و فروشندگان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حاضرند خودروی خود را به قیمتی بین ۲۰۰ تا ۲۰۳ میلیون تومان به فروش برسانند.او گفت: ریزش قیمت دلار فاصله قیمت خودرو بین کارخانه تا بازار را به شدت کاهش می‌دهد و از این رو فکر می‌کنم در ماه‌های آینده با کاهش قیمت خودرو در بازار و افزایش قیمت خودرو تحویل کارخانه‌ها روبرو باشیم تا توازنی در این بازار ایجاد شود.به گفته وی هر چند شورای رقابت اجرای طرح افزایش قیمت ۱۸ مدل خودرو را متوقف کرده اما بی‌تردید در ماه‌های آینده با ثبات نرخ ارز این مصوبه اجرایی خواهد شد.یک فعال بازار خودرو در خصوص اینکه قیمت‌ها تا چه میزان امکان کاهش دارند؟ گفت: من فکر می‌کنم اگر قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد و در این محدوده تثبیت شود قیمت‌ها حتماً به ۶ تا ۷ ماه قبل باز خواهد گشت

سرمایه‌گذاران کوچ کردند
سعید موتمنی نیز معتقد است کاهش تحریم‌ها از یک سو می‌تواند زمینه را برای افزایش تولید خودرو فراهم کند و از سوی دیگر با کاهش قیمت ارز ثباتی در بازار ایجاد شده و انتظارات تورمی کاهش یابد و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها در بازار خودرو روند تعدیلی خود را حفظ کند.او در جواب این پرسش مهم که بازار خودرو در شرایط فعلی مستعد خرید است یا فروش؟ گفت: من فکر می‌کنم اگر کسی به قصد گران شدن خودرو را نگه داشته است بهتر است هر چه زودتر نسبت به فروش خودروی خود اقدام کند.به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اغلب خودروها در بازار طی یک هفته اخیر بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان ارزان شده‌اند اما خودروهایی مانند پراید که جزءخودروهای ارزان‌قیمت بازار تلقی می‌شود، کاهش قیمت کمتری را تجربه کردند. پیش از این رئیس شورای رقابت گفته بود با توجه به روند نزولی بازار خودرو این شورا تصمیم گرفته است که هیچ افزایش قیمتی در خودروها تا پایان سال اعمال نشود.به این ترتیب پیش‌بینی شده است که تا پایان سال افزایش قیمتی در بازار رخ ندهد اما تمامی معامله‌گران بر این اعتقادند که کاهش قیمت در بازار اتفاق خواهد افتاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند خریداران پاپس کشیدند، اما فروشندگان در روزهای اخیر مصر هستند که بتوانند خودروهای خود را به قیمت فعلی به فروش برساند چراکه این وضعیت می‌تواند زیان آنها را در هفته‌های آینده افزایش دهد. یکی از معامله‌گران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بازار شب عید ما نیز بازار چندان خوبی نیست چرا که خریداران با تاکید بر اینکه میزان کاهش قیمت‌ها کافی نیست همچنان برای خرید دست نگه داشته‌اند و در نتیجه بازار خودرو با کاهش شدید معاملات روبه‌رو شده است.معامه‌گران بازار هم معتقدند با کوچ سرمایه‌گذاران از بازار ارز، روندی متعادل بر بازار خودرو حاکم خواهد شد.این روزها بسیاری از خریداران واقعی خودرو شانس خود را با شرکت در پیش‌خریدها امتحان می‌کنند و با توجه به ادامه‌دار بودن این روند، پیش‌بینی‌ می‌شود رکود بازار خودرو همچنان تداوم یابد.
بازار خودرو به گفته نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در یکی از عجیب‌ترین دوره‌های رکود قرار دارد.به گفته وی رکود بازار خودرو در دو سال اخیر سبب شده است بسیاری از نمایشگاه‌داران حتی دست به تغییر شغل زده یا واحد صنفی خود را تعطیل کنند چرا که در این وضعیت، درآمد آنها کفاف هزینه‌های بالای یک واحد صنفی را نمی‌دهد.

مرجع : روزنامه توسعه ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *