استقرار ۱۲۰ ایست و بازرسی شبانه در تهران

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۵

برای برخورد با دور دور کنندگان، تیم‌هایی در برخی مناطق تهران سه شب در هفته مستقر می‌شوند

استقرار ۱۲۰ ایست و بازرسی شبانه در تهران

معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که به‌منظور ارتقای ضریب امنیت عمومی شبانه پایتخت، تیم‌های ویژه پلیس در نقاط مهم و گلوگاهی برای ایست و بازرسی مستقر خواهد شد.

پرویز یعقوبی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به خبرگزاری فارس گفت: «بنا بر مصوبات ستاد مبارزه با کرونا از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح تردد خودروها ممنوع بوده و طرح ممنوعیت در شب اجرا می‌شود و باتوجه‌به همین ممنوعیت تردد شهر خلوت‌تر شده است.»

او افزود: «اجرای ۱۲۰ تور ایست و بازرسی در ۱۲۰ نقطه پایتخت با ۱۲۰ تیم متشکل از عوامل انتظامی و راهنمایی‌ورانندگی با پشتیبانی تیم‌های یگان امداد و یگان ویژه، که به طور مستمر و متناوب در ساعت‌های مختلف در شب‌های متفاوت فعالیت می‌کنند، یکی از اقدامات پلیس تهران برای ایجاد امنیت و آرامش در این شب‌ها است.»

یعقوبی در مورد آنچه که او دور دور شبانه می‌خواند اظهار داشت: «برای برخورد با دور دور کنندگان و کسانی که آرامش شهروندان را به مخاطره می‌اندازند نیز تیم‌هایی در مناطق شمال، شرق و شمال غرب تهران به‌صورت سه شب در هفته مستقر شده و با افرادی که بخواهند به‌خاطر خلوتی شب با دور دور امنیت روانی شهروندان را دچار مخاطره کنند برخورد می‌کند.

پیش‌تر، محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران در گفتگو با برنا اعلام کرد که به‌منظور اجرای طرح «امنیت محله محور» و با استفاده از ظرفیت‌های بسیج، قرار است تیم‌های ضربت تشکیل شود. او هدف تشکیل این گروه‌ها را مبارزه با کیف‌قاپی، سرقت و مبارزه با اراذل‌واوباش عنوان کرد.

در تیرماه سال ۹۸ نیز، سالار آبنوش، معاون عملیات سازمان بسیج گفته بود: «ما نباید به‌خاطر حرف‌هایی که در فضای مجازی زده می‌شود کنار بکشیم. در قانون جمهوری اسلامی بحث حجاب و عفاف گفته شده است و خلاف این جرم است، فردی که چند جرم را در کنار هم انجام می‌دهد همانند بحث مشروبات، رفتار ظاهر، حرکات هنجارشکن، ضرب و شتم مأمور باید مورد برخورد قرار گیرد.» او در مورد وجود ایست بازرسی هم گفته بود که «طرح گشت بسیج جمع نشده است و بنا بر نیاز و در صورت تشخیص، مجدداً برقرار می‌شود».

از دهه ۶۰ که کمیته‌های انقلابی تشکیل شد تا شروع به کار گشت‌های امنیتی در سال ۸۷، سپاه با استفاده از نیروی بسیج، عاملیت محدودیت آزادی‌های فردی و کنترل شهروندان را برعهده داشته است. ایجاد ایست‌های بازرسی و تفتیش خودروها از جمله مواردی است که بسیج محلات طی سال‌های گذشته انجام داده است.

در پاییز سال ۹۶، غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده وقت بسیج اعلام کرد که باتوجه‌به ارتقای امنیت محلات، قصد داریم از تعداد ایست‌های بازرسی بسیج بکاهیم و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *