‘فعالیت ۴۷ هزار فروشگاه ایرانی’ در شبکه اجتماعی اینستاگرام

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۹

با نگرانی‌ها درباره احتمال مسدود شدن اینستاگرام در ایران، سازمان فناوری اطلاعات تعداد کسب و کارهای ایرانی که در اینستاگرام فعالند را بیش از ۱۱۵ هزار صفحه اعلام کرده است.

تعداد کلی صفحات بالای ۵ هزار دنبال کننده در ایران حدود ۴۰۰ هزار اعلام شده است

امیر ناظمی، رئیس این سازمان در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا گفته حدود ۴۷ هزار فروشگاه ایرانی بر روی اینستاگرام وجود دارند که در زمینه‌های مختلفی از جمله عرضه خانگی، صنایع دستی و پوشاک در حال فعالند.

تعداد کلی صفحات بالای ۵ هزار دنبال کننده در ایران حدود ۴۰۰ هزار اعلام شده است؛ که بنابر اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران ۲۸ درصد آنها مربوط به کسب و کارهاست.

با شیوع کرونا در ایران از اواخر سال گذشته خورشیدی و تعطیلی کسب و کارهای فیزیکی بر محبوبیت این شبکه اجتماعی به عنوان محلی برای کسب درآمد افزوده شد.

احتمال مسدود شدن اینستاگرام بسیاری از صاحبان کسب و کار که در آن فعالند را نگران کرده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران اخیرا با اشاره به وجود ۱۱۵ هزار صفحات کسب و کار در این شبکه اجتماعی گفته است: “حتی اگر هر صفحه درآمد ۲ نفر یا ۲ خانواده را تأمین کند؛ یعنی ۲۳۰ هزار خانواده یعنی چیزی حدود ۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری ناشی از کمبود رشد و تحریم، امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند.”

نگرانی‌ها درباره مسدود شدن اینستاگرام پس از آن افزایش یافت که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران اول بهمن ماه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و پس از پاسخ به دادستان با “قرار التزام” آزاد شد.

از جمله اتهامات او خودداری از مسدود کردن اینستاگرام “به درخواست دادسرای عمومی و انقلاب استان فارس و با دستور دادستان وقت” بوده است.

او البته با اتهامات دیگری هم مواجه است از جمله “اجرایی نکردن مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPN و همچنین مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی”.

با اینکه قوه قضائیه ایران اعلام کرده مسدود کردن اینستاگرام دستور کار نیست، اما اظهارنظرهای بعضی مقام‌های ایرانی و همچنین فیلتر اخیر پیام رسان سیگنال به تردیدها بر ادامه باز بودن اینستاگرام دامن زده است.

در سال ۹۷ و با مسدود شدن تلگرام بسیاری از کسب و کارها به اینستاگرام مهاجرت کردند که هم اکنون محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.

در کنار کسب و کارهایی که به ارائه خدمات می‌پردازند، بسیاری از صفحات پرطرفدار از جمله افراد مشهور( که از آنها به عنوان اینفلوئنسر یاد می‌شود) از راه تبلیغات کسب درآمد دارند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *