بازگشت به برجام, خواب های پنبه دانه مماشاتگران

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۹

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه 5 بهمن 1399 (24 ژانویه 2021) در برنامه «پرسش های سیاسی» رادیو بین المللی فرانسه «فرانس انتر» هشدار داد که باید هر چه زود تر به توافق برجام برگردیم, زیرا ایران با دستیابی به سلاح هسته ای فاصله چندانی ندارد.

کاوه ال حمودی

وزیر خارجه فرانسه عنوان کرد که فشارهای حداکثری دولت ترامپ نتیجه عکس داده است و نتوانسته مانع از دستیابی و تلاش برای دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته ای گردد.

وزیر خارجه فرانسه با ابراز تردید نسبت به موثر بودن تحریم های دولت ترامپ بر روی اهداف هسته ای ایران گفت: «دستیابی ایران به سلاح هسته ای پیامدهای ژئواستراتژیک قابل توجهی را رقم خواهد زد».

اقای لودریان می افزاید: «ما اکنون در موقعیتی عکس انچه که می خواستیم قرار داریم. ترامپ می خواست با فشار حداکثری مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای گردد, اما واقعیت اینست که جمهوری اسلامی فاصله چندانی با اهدافش ندارد».

وزیر خارجه فرانسه در پایان تاکید کرد: «باید راهی برای بازگشت به توافق وین (توافق برجام) بیابیم».

البته جناب وزیر فرانسوی خوب میداند که شرایط کنونی با شرایط زمان توافق برجام بسیار متفاوت است. کما اینکه نسبت به اهداف انعقاد قرارداد برجام نیز بخوبی اگاه است, برجام توطئه ای علیه مردم ایران و همه کشورهای منطقه به نفع بقای رژیم ملایان بود.

هدف این مطلب قطعا قانع کردن وزیر فرانسوی نیست, بلکه بررسی شرایط کنونی برای اطلاع عموم و ان دسته از ایرانیانی است که ممکن است هنوز امیدهایی برای بهبود اوضاع مملکتشان با ادامه حاکمیت ملایان دارند.

تلاشی برای بررسی شرایط کنونی است و دیدن تغییراتی که در منطقه و در جهان و در تعادل قوای منطقه ای رخ داده است.

1 . فشارد حداکثری قطعا شکست نخورده است, اگر ان فشار نمی بود چه بسا امروز اخوندها دستیابی خود به بمب اتمی را به امر واقع تبدیل کرده بودند.

2 . فشار حداکثری باعث شده است که تعادل قوای منطقه کیفا تغییر کند.

3 . کشورهای عربی منطقه اکنون از زمان توافق برجام بسیار متحد تر و یکدست تر شدند و امروز صف بندی و جبهه عربی قوی در مقابل رژیم ولایت فقیه وجود دارد.

4 . موج صلح با اسرائیل و برفراری روابط دیپلماتیک کشور های منطقه با ان, رژیم ملایان را از هر زمان دیگری در منطقه و در جهان منزوی تر کرده است.

5 .از تحولات دیگر در تعادل قوای منطقه ای و جهان, ورود به فاز اقدامات مقابله جویانه اسرائیل علیه رژیم است. این اواخر شاهد تحول کیفی در این رابطه می باشیم و اسرائیل از فاز جنگ تبلیغاتی و جنگ سرد به فاز رویارویی نظامی و حملات هوایی  علیه تجمعات نظامیان رژیم در خاک سوریه و حتی در درون خاک ایران هم کشیده شده است. این امر یک تحول کیفی به زیان رژیم بشمار میرود و دست رژیم را در ماجراجویی هایش در منطقه کیفا بسته تر کرده است.

6 . امروز کشورهای عربی منطقه و اسرائیل مصرانه خواهان حضور و شرکت در هر پروسه و روند مذاکرات و یا توافق احتمالی جدید با جمهوری اسلامی هستند. این تحول مهم و قابل توجهی است که کیفا دست رژیم و مماشاتگران را برای معامله علیه منافع کشورهای منطقه خواهد بست.

تلاش های رژیم برای دستیابی به سلاح هسته ای, حقیقتی است که برای همه عیان است. اژانس انرژی اتمی بارها در رابطه با ان ابراز نگرانی کرده است. عدم شفافیت جمهوری اسلامی و پاسخ های غیر قانع کننده به سئوالات و ابهامات اژانس امر پنهانی نیست, علاوه بر این سران رژیم در مناسبت های مختلف در باره عبور از خط سرخ های تعیین شده بین المللی در غنی سازی اورانیوم در حد 20% و بالاتر هم سخن گفته اند.

نکته بسیار با اهمیت تر اینست که تلاش های رژیم اخوندی برای کشورهای عربی و همچنین برای اسرائیل نیز امری بسا بیش و بیشتر از فرانسه و غربی ها حائز اهمیت است.

این ها تغییرات عمده تعادل قوا در منطقه حساس و ژئوپلتیک خاور میانه هستند و بیانگر عزم و اراده کشورهای منطقه است که دیگر به مماشاتگران احازه ندهند از جیب ملت های منطقه به اخوندهای جنایتکار باج بدهند.

علاوه بر این ها امروز فضای سیاسی و افکار عمومی در امریکا به گونه ای است که صرفنظر از تمایلات بایدن و دمکرات ها, دست یابی به یک برجام نوع اوبامایی را فاقد وجاهت سیاسی و قانونی کرده است.

مجموع عوامل فوق بعلاوه تضاد های جناحی درون حاکمیت ملایان, حصول توافق برجام باب طبع اخوندها را امری دست نیافتنی و غیرممکن کرده است.

واقعیت اینست که نه فرانسه و نه بایدن و نه هیچ قدرت دیگری در جهان قادر نخواهد بود که شرایط را به زمان قبل از ترامپ و به زمان اوباما که باب طبع مماشاتگران فرانسوی و اروپایی است برگرداند.

این امر به چه معنی است؟

به این معنی است که سرگاو مماشات بدجوری توی خمره گیر کرده است.

بنابراین اظهارات وزیر خارجه فرانسه را هم باید در کادر تلاش برای خلاص کردن سر گاو  مماشات از درون خمره ببینیم و تفسیر کنیم.

کاوه ال حمودی

Kaveh179@gmail.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *