هفت میلیون کارگر ایرانی تحت حمایت هیچ بیمه‌ای نیستند

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۳

وزیر کار و رفاه اجتماعی می‌گوید با ورود علی خامنه‌ای به حوزه‌ مسایل رفاهی و اجتماعی مشکلات این بخش حل می‌شودکارگران ساختمانی و فصلی در انتظار کار

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که در نشست همفکری با صاحب‌نظران حوزه اجتماعی و رفاهی دانشگاهی حاضر شده بود، آماری را درباره کارگران ایرانی ارائه کرد که در نوع خود تازگی داشت. این وزیر باسابقه دولت حسن روحانی، می‌گوید «بر اساس آمارهای رسمی، بالغ بر هفت میلیون کارگر رسمی در کشور شناسایی شده‌اند که هیچ نوع بیمه‌ای ندارند.»

شریعتمداری گفت که در پی شیوع همه‌گیری کرونا در ایران، تعداد کارگران رسمی و فصلی در کشور افزایش داشته است و همین موجب بالارفتن شمار کارگرانی شده است که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای در کشور نیستند.

توجه به آمار‌های ارائه شده از سوی وزیر کار درباره نداشتن بیمه درمانی کارگران، از چند جهت قابل اهمیت است. نخست، آن که براساس آمارهای جهانی، ایران در رتبه‌بندی کشورهایی که مسایل ایمنی محل کار در آن رعایت می‌شود، جایگاه بسیار پایینی دارد؛ رتبه ۱۰۲ در میان همه کشورها. دوم، آن که در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کارگران در اعتراضات بی‌شمارشان، مشکلات مربوط به بیمه درمانی بوده است. به تعبیری، می‌توان گفت که بسیاری از کارگران که ظاهرا بیمه درمانی دارند، عملا از حقوق بیمه محروم هستند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی درباره افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، مانند کمیته امداد و بهزیستی، گفت: «در بررسی‌های مجدد متوجه شدیم ۳میلیون نفر با وجود فقر و نیازمندی‌هایی که داشتند، نه‌تنها تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی نبودند، بلکه حتی یک روز نیز سابقه پرداخت حق بیمه را نداشتند.»

وزیر کار و امور اجتماعی ایران بر مشکلات دیگری در حوزه اجتماعی مانند جوانان آماده ورود به بازار کار و بدون بیمه نیز اشاره کرد و با اذعان به این که در سیاستگذاری در حوزه‌های رفاهی، اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی، از انسجام کافی در ساختار تصمیم‌گیری در کشور برخوردار نیستیم، ادعا کرد که علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، به حوزه رفاه اجتماعی به شکل مستقیم ورود کرده است و نقص‌های موجود در سیاست‌گذاری‌ها و مسایل مربوط در این زمینه برطرف خواهد شد.

مشخص نیست که رهبر جمهوری اسلامی ایران چگونه و از چه منظری در این حوزه ورود کرده است. بی‌شک رشد فقر در سال‌های گذشته و به‌خصوص در دوران همه‌گیری کرونا، به‌شدت فراگیر بوده است. با این‌حال، هیچ طرح جامع و کارسازی برای مقابله با فقر گسترده در جامعه ایران از سوی مقامات اجرایی نشده، یا موفق نبوده است. شریعتمداری مشخص نکرده است که چرا ورود علی خامنه‌ای به این حوزه، می‌تواند راهگشای رهاییِ شهروندان از دامن فقر و آسیب‌های اجتماعی باشد.

در روزهایی که فرمان ممنوعیت خرید واکسن آمریکایی و بریتانیایی از طرف رهبر جمهوری اسلامی ایران صادر شده است و موج انتقادات از دخالت علی خامنه‌ای در حق سلامت مردم به راه افتاده است، به نظر می‌رسد که رهبر نظامِ حاکم بر ایران، بیشتر علیه شهروندان جامعه موضع‌گیری کرده است تا در جهت حمایت از حقوق اولیه آنان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *