بلینکن, وزیر امور خارجه آمریکا: ایران تنها چند هفته تا تولید مواد یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۳

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در صورت بازگشت ایران به تعهداتش، آمریکا تمایل دارد به برجام برگردد و سپس با همکاری متحدان و شرکای آمریکا روی توافق «طولانی‌تر و محکم‌تری» کار می‌شود

آنتونی بلینکن, وزیر خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا امروز ۱۳ بهمن‌ماه، هشدار داد که اگر ایران به برداشتن محدودیت‌های توافق اتمی ادامه دهد، تنها تا چند هفته دیگر مواد فسیلی لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را به دست خواهد آورد.

آنتونی بلینکن در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در مقام وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با ان‌بی‌‌سی تصریح کرد که آمریکا تمایل دارد به تعهداتش در توافق هسته‌ای برگردد اگر ایران هم این کار را انجام دهد، سپس با همکاری متحدان و شرکای آمریکا روی توافق «طولانی‌تر و محکم‌تری» کار می‌شود که مسائل دیگر را هم دربربگیرد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص این که آیا آزادی آمریکایی‌های زندانی که در مذاکرات قبلی مطرح نشد، به عنوان شرط اصلی در توافق آینده لحاظ می‌شود، افزود: «صرف ‌نظر از هرگونه معامله، آن آمریکایی‌ها باید آزاد شوند. از هر راهی که باشد، ما قصد داریم که اطمینان حاصل کنیم آن‌ها به خانه می‌آیند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا، هشتم بهمن‌ماه در نخستین نشست خبری خود گفته بود که ایالات متحده تا رسیدن به توافق با ایران، فاصله دارد و افزود که درباره توافق طولانی‌مدت با ایران با متحدان آمریکا گفت‌وگو صورت خواهد گرفت. این اظهارات، با واکنش‌های شدیدی در میان مقامات ایران روبه‌رو شد. از جمله جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در توییتی به او توصیه کرد «شکست حداکثری» ترامپ را فراموش نکند.

مجلس شورای اسلامی به تازگی سازمان انرژی اتمی ایران را موظف کرده است تا سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در داخل کشور ذخیره کند.

براساس این مصوبه، سه ماه پس از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت از طرف آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگردد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *