محمود صادقی: رای‌ مجلس برای طرح شفافیت آرا نمایندگان نشان داد که از کوزه همان برون تراود که در اوست! 

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۶

محمود صادقی، نماینده پیشین تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم ضمن اشاره به این مسئله، اظهار داشت: بحث شفافیت آرا نمایندگان، ریشه در یک مبانی داشته که آن مبانی از نظر من با چنین مجلسی، اصلا سازگرای ندارد. در واقع، نوع تفکر و دیدگاه نمایندگان این مجلس با آن مبانی بی‌گانه است.

به گزارش دیده بان ایران؛ کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان، سرانجام و بعد از گذشت ۹ ماه از اعلام وصول از سوی نمایندگان مجلس انقلابی رد شد. مسئله‌ای که واکنش‌های بسیاری را از سوی فعالین سیاسی و افکار عمومی به دنبال داشته است.

محمود صادقی، نماینده پیشین تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم ضمن اشاره به این مسئله، اظهار داشت: بحث شفافیت آرا نمایندگان، ریشه در یک مبانی داشته که آن مبانی از نظر من با چنین مجلسی، اصلا سازگرای ندارد. در واقع، نوع تفکر و دیدگاه نمایندگان این مجلس با آن مبانی بی‌گانه است.

وی افزود: شفافیت آرا نمایندگان، ریشه در دموکراسی داشته و اینکه ما برای مردم، حق دسترسی آزاد به اطلاعات قائل باشیم. در حالی که، اساسا گفتمان این مجلس، گفتمان مردمسالاری، حقوق شهروندی و دموکراسی نیست. البته از پیش هم، مشخص بود که پرداختن این مجلس به طرح شفافیت آرا نمایندگان، بیشتر یک استفاده ابزاری و ادعا است.

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم، یادآور شد: اگر نگاهی به نطق‌های امروز مجلس بیاندازید به عنوان نمونه، الیاس نادران در نطق خود، عنوان کرده که چرا شما، رفتار تناقض آمیز دارید؟ ایشان نقل کرده که دیروز ما درخواست داشتیم تا رای به کلیات بودجه، شفاف و علنی باشد، اما یکی از اعضای هیئت رئیسه گفت که آقای رئیس، مصلحت نمی‌دانند!

صادقی ادامه داد: تازه بر اساس آئین نامه فعلی هم این امکان وجود دارد که رای به درخواست نمایندگان، علنی باشد. این آقایان حتی اجازه استفاده از ظرفیت آئین نامه فعلی را هم برای علنی شدن آرا نداده‌اند و بعد، ما شاهد هستیم که مدام، شعار شفافیت آرا، آن هم برای تبلیغات سر می‌دهند.

رئیس پیشین فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: این آقایان، رفتارهای متناقض و به نوعی، غیرصادقانه و توام با دورویی داشته و شعارهایی را برای جلب آرای حداقلی خود به استخدام درآورده‌اند. پیداست که یک نگرش ابزاری به موضوع شفافیت دارند و رای‌ امروز نیز نشان داد که از کوزه، همان برون تراود که در اوست!

وی در ادامه گفت: نادران، نکته جالبی را هم عنوان کرده و آن هم اینکه، آقایان بنا داشتند تا این طرح(طرح شفافیت آرا نمایندگان) را دو شوری کنند تا شور بعدی آن به یکی دوسال بعد و نزدیک به انتخابات موکول شود. یعنی، ملعبه‌ای ایجاد کرده و بازی درآوردن، دوباره نزدیک به موسم انتخابات، شعار شفافیت سر بدهند.

این نماینده سابق تهران در مجلس، یادآور شد: الان، بالغ بر ۹ ماه از زمان اعلام وصول این طرح گذشته و اگر می‌خواستند روی آن کار کنند، این مدت، زمان کافی وجود داشت. اگر اراده‌ای وجود داشت، در این مدت، فرصت کافی برای هر نوع اصلاح و بررسی در اختیار نمایندگان بود. اینکه حالا به بعد حواله شود، بیشتر یک نوع فرار به جلو و استفاده تبلیغاتی برای انتخابات محسوب می‌شود.

صادقی، همچنین در ادامه با اشاره به رفتار دوگانه مجلس انقلابی در خصوص بحث شفافیت، عنوان داشت: این آقایان، اساسا به بحث حق دسترسی آزاد به اطلاعات قائل نیستند که اتفاقا از مبانی شفافیت بوده و عملکردشان هم نشان داده که بیشتر به دنبال بستن فضا از جمله فضای مجازی هستند. شما که با آزادی دسترسی مردم به اطلاعات، سازگاری ندارید، چگونه شعار شفافیت سر می‌دهید؟

وی افزود: در مجلس گذشته، ما طرح برای شفافیت دادیم و خیلی برای تصویب آن تلاش کردیم، اما اتفاقا رفتارهای همین طیف اجازه تصویب این طرح را نداد. این طیف، نمایندگان را از شفاف کردن آرای‌شان می‌ترساند. به عنوان نمونه، وقتی لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی مطرح بود، همان زمان این بحث شفافیت را برای ترساندن نمایندگان از رای دادن علم کردند. بعد از آن هم در موعد انتخابات به نمایندگانی که به آن لوایح رای داده بودند، هجمه سنگینی وارد و آن‌ها را به اتهامات عجیب و غریب متهم کردند.

رئیس سابق فراکسیون شفاف‌سازی و سالم سازی اقتصاد در مجلس دهم در ادامه، اشاره‌ای نیز به بحث رای نیاوردن بودجه در جلسه مجلس داشت و تصریح کرد: اگر نگاهی به مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه بیاندازید، یک فاجعه بوده و اگر چنین مصوباتی رای می‌آورد، بلافاصله آثار خود را در بازار نشان می‌داد.

وی در ادامه گفت: به عنوان یک نمونه خنده‌دار، آقایان برای افزایش منابع بودجه، نرخ دلار را ۱۷۵۰۰تومان در نظر گرفتند و به این ترتیب، مدعی هستند که ما منابع را افزایش دادیم! منابع موهومی ایجاد کرده و شعار می‌دهند که مثلا برای رفع بیکاری، دولت ۷ هزار میلیارد اختصاص داده و ما، این رقم را به ۳۰هزار میلیارد افزایش داده‌ایم. خب! این ۳۰ هزار میلیارد از کجا آمده؟ از طریق همین بازی‌هایی که با اعداد و ارقام می‌کنند.

صادقی اضافه کرد: از آن سو نیز برای افزایش درآمد از طریق حقوق گمرکی، اعلام کرده‌اند که واردات خودروهای لوکس به کشور آزاد شود. امری که تبعات بسیار عجیبی در بازار و معیشت مردم به دنبال خواهد داشت. با اصلاحاتی که در کمیسیون تلفیق برای بودجه انجام داده‌اند، حدود ۸۰۰هزار میلیارد بودجه را رقم بالای هزار هزار میلیاردتومان رسانده‌اند. اضافه کردن حدود ۳۰۰هزار میلیاردتومان به بودجه عمومی و همه این دست اقدامات، آثار تورمی وحشتناکی به دنبال خواهد داشت.

نماینده پیشین تهران در مجلس، تصریح کرد: رفتارهای غیرکارشناسی و پوپولیستی را در این مجلس شاهد هستیم که قابل تامل خواهد بود. البته قبلا هم در مجلس، تلاش‌هایی برای آزادسازی واردات خودروهای لوکس با شعار کم بودن کیفیت خودروهای داخلی صورت می‌گرفت اما، پشت این اقدامات، مافیای واردات خودرو بود و نشانه‌هایی وجود دارد که همین مافیا کار خود را در کمیسیون تلفیق مجلسی که ادعا و شعار مجلس انقلابی داشته به انجام رساند.

امتداد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *